Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Pellets ger värme två gånger.....
    Fredrik J

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Pellets ger värme två gånger.....
    Värmepumpen oxå. När jag installerar den och när den startas upp och börjar användas.. Japp, jag jobbar som rörmockare.
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  3. #43
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Om du skall låta någon i Sölvesborg lyssna på bilen så skulle jag rekommendera verkstaden bakom Mannes (Sölvesborgs Bildelar), du vet, bakom där SAAB låg förr, ute i Sölve. De som jobbar där är SAAB-fanatiker flera stycken och de har trimmade saabar själva. Jag har inte varit där själv, men farsan ett par gånger och de verkar riktigt trevliga och kunniga. Inget ont om Mekonomen, men jag vet inte hur SAAB-insatta de är.
    Hm, såg nu att de är chipcenter-ÅF, och de har väl inte de bästa ryktet, men hey, de borde ju iaf veta hur en 9-5 med Wössner ska låta

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Mannes ÄR mekonomen verkstaden i Sölve. Har Walters gamla verkstad längst ner på gatan. Där är några som kör SAAB varav minst en åker trimmat. Det var ju där denna historien kom igång. Så jag tror jag tar motorbyggaren ändå. Sölvesborgs bildelar som ligger precis intill, har han verkstad där förresten? Ja där ser man. Dags att masa sig till jobbet nu!

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Kolvspelet på wössner är 0,7mm, vet ej vad det är original tror det är 0,3 eller nått sånt men har inte en aning. Jag hade ett likande ljud i min motor, jag bytte tryckare i toppen, rev tråget och kollade på ram och vevlager, åkte runt till alla jag kände och frågade vad det var som lät, men i mitt fall så lät det som mest när man varvade upp den till 2000-2500varv och släppte gasen. slet ur motorn tillslut och plockade ner den i bitar, upptäckte att kolvbultarna var för korta, så när man sköt dom max åt sidan så hade dom bara 5mm anliggning på ena sidan i kolven. Det var ganska glapp där kan jag säga, det som orsakade knackningarna. Jag hade wössner och ljudet uppstod efter drygt 1000mil, efter 1500mil så lät det fördjävligt

    Mitt tips, ta ner tråget, kolla på några lager och lys upp i kolven medan du vickar lite på vevaxeln, för att se om det är nåt ev. glapp i kolvbulten

    Kollat upp oljetrycket? silen kan vara igensatt, om man t.ex använder fel packningsklister till tråget. oljepump med reduceringsventil kan ju krångla den oxå. varningslampan tänds väl först vid 0,2bar och då är det för sent. har för mig att man kan meka fast en VAG-givare som varnar vid mycket högre tryck???
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  6. #46
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    hur hat det gått för dig, har du kollat upp bilen än?

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Nope. Jag måste ha en anna LMM oxå. Den har jag väntat på sedan den 26:e. Verkar dock ha kommit fram nu. Beställde från STCC. Dom skrev fel postnummer så den åkte från trollhättan, vidare till Jönköping, Karlshamn, sorterades om, åkte åter till Jönköping och har legat där länge nu. Ser faktiskt lite komiskt ut när man ser rutten som den stackaren har åkt. Ska även vara lagat emballage så det fattas ju bara att den är transp. skadad oxå.

    Idag fyller min sambo år så vi får se när jag orkar med bileländet.


    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  8. #48
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    7567

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Ja, hur blev det med allt det här, var det något fel, vad var fel, hur åtgärdades det och vem fick stå för notan?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #49
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Felsökning av lmm kan även ske genom att starta upp bilen med lmm urkopplad.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Sorry, jag trodde den här tråden var stendöd. Jo en annan LMM gjorde ingen skillnad på CE. Det gjorde däremot ett annat bromsservo som tydligen hade en smygläcka på vacuumet. Det eventuella lagerraset har fortfarande inte inträffat direkt. Skrället går fortfarande, dyrt men fort. Kärran börjar bli en aning nergången så sälja är inte lönt. Får köpa något mindre och billigare till sambon som pendlar.
    Men för övrigt som sagt går bilen bra fortfarande båte i automaten och maskinen.

    /JP
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

Liknande ämnen

  1. Ev ram/vev lagerras
    Av tomten71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 08:41
  2. WG-fäste 19T med Aero #6, hur göra?
    Av Joachim_N370 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 08:58
  3. Aero emblem till min 9-3 aero saknas. Vad kan jag göra?
    Av Boggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 21:37
  4. mystiskt lagerras. 900 ng 2,3i
    Av wookfredrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 21:43
  5. Göra om till aero
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •