Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Citat Ursprungligen postat av Gurra
    Du måste komma iväg till en vettig verkstad som felsöker detta ordentligt. Är det så att det är lagerras pågång på en nyligen renoverad motor så tycker jag nog att du ska ta ett ordentligt snack med säljaren om vem som ska betala detta!
    Jag är ganska säker på att jag inte skulle komma någonstans med det förutom till verkstaden som jag själv skulle står för. Det ligger inte riktigt rätt i tiden ur ekonomisk synpunkt just nu. Men det var med all säkerhet jag handlade bil av en privat säljare. Det är det garanti på..
    Återigen så vågar jag påstå att wössnerkolvar inte slamrar, då jag kört med mina ganska många år nu, möjligen några sekunder vid kallstart.

    Även om bilen är köpt privat så friskriver det inte säljaren helt, dina problem torde falla under punkt 3.
    Har varit med om en liknande grej som slutade med att jag och säljaren delade på kostnaderna.
    Om det nu är något allvarligt fel, vilket kanske är att gå händelserna i förväg innan du fått det säkert konstaterat.

    Utdrag från konsumentverket vad som gäller vid köp av privatperson
    "I köplagen finns två lagrum som definierar vad som avses med fel.
    Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

    •den inte är sådan som säljaren har sagt.
    •säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.
    •bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.

    Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt och säljaren insåg eller borde ha insett detta.
    Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen. "

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    En "nyrenoverad" motor ska inte slamra ...... risken finns dock att man gjort ett "fuljobb" för att komma undan billigare. Nya lager men dålig vevaxel kan fungera några hundra mil ... men sakta och säkert kommer ett haveri närmare.

    Gissar på att motor-renoveraren har gjort ett fuskjobb.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Om jag hade varit dig så hade jag sett till att få det fastställt så fort som möjligt vad som är fel och få det på papper! Är säljaren sedan ovillig att stå för kostnaden av vad jobbet kostar så ska du kanske överväga en polisanmälan för bedrägeri. Med tanke på att felet har uppkommit så snart efter försäljningen och att motorlampan tändes redan på hemvägen.

    Så tycker jag att det är något som är skummt med det här!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Då får den in på SAAB i Kristianstad alt. en Mekonomen verkstad. På mekonomen jobbade för övrigt han som drog upp det hela från början. Spelar det någon roll så länge man kan få det på papper?

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Då får den in på SAAB i Kristianstad alt. en Mekonomen verkstad. På mekonomen jobbade för övrigt han som drog upp det hela från början. Spelar det någon roll så länge man kan få det på papper?

    Mvh Johan
    Nä det ska inte spela någon roll ett lagerras är ju ett lagerras det ser dom nog lika bra på mekonomen som på saab. Förhoppningsvis är det ju inget men det är ju lika bra att kolla det ordentligt innan man kör total haveri.

    Om det skulle visa sig att det är något som är fel se då till att dokumentera det ordentligt med foto och dylikt. Det kan vara bra att ha om/när du ska driva detta vidare! Förhoppningsvis så kan du isåfall lösa detta med säljaren utan att behöva köra hela rättsprocessen!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Då blir det ett snack med killarna på Mekonomen i Sölvesborg så får dom kolla på det. Ska även se till att det dokumenteras.
    Jag tackar för tipsen och råden här killar!

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Då blir det ett snack med killarna på Mekonomen i Sölvesborg så får dom kolla på det. Ska även se till att det dokumenteras.
    Jag tackar för tipsen och råden här killar!

    Mvh Johan
    Hoppas det löser sig för dig och om det nu är något att säljaren tar sitt ansvar och betalar för sig!
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Det ger sig med tiden. Som sagt; tack för tips och råd! Jag återkommer med hur det går i det här fallet.

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Det ger sig med tiden. Som sagt; tack för tips och råd! Jag återkommer med hur det går i det här fallet.

    Mvh Johan
    Detta kanske spårade ur lite, då vi kanske målat fan på väggen utan att någon av oss utom trådskaparen lyssnat på motorn, finns ju mycket som kan låta på en motor utan att det är något fel på den.
    Och kassa vevlager brukar ju inte bara låta mellan 2-2500rpm.
    Så det bästa hade väl varit att åka till nån som har bra koll på saabmotorer och få en bedömning, då det hänt fler än en gång att folk fått domedags diagnoser på bilar det inte varit några större fel på.
    Kan ju egentligen vara vad som helst som låter

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    211

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Det ger sig med tiden. Som sagt; tack för tips och råd! Jag återkommer med hur det går i det här fallet.

    Mvh Johan
    Detta kanske spårade ur lite, då vi kanske målat fan på väggen utan att någon av oss utom trådskaparen lyssnat på motorn, finns ju mycket som kan låta på en motor utan att det är något fel på den.
    Och kassa vevlager brukar ju inte bara låta mellan 2-2500rpm.
    Så det bästa hade väl varit att åka till nån som har bra koll på saabmotorer och få en bedömning, då det hänt fler än en gång att folk fått domedags diagnoser på bilar det inte varit några större fel på.
    Kan ju egentligen vara vad som helst som låter
    Kör:Renoveringsprojekt: SAAB 9-3 AERO 2001 Garaget

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Har luskat lite och vet vilken bil det är nu, vågar nog påstå att killen som ägde den innan är känd för att vara "extremt" pedantisk med sina bilar och skulle förmodligen aldrig sälja en bil med lagerknack, bara att lämna in motorn för renovering hos det företaget som renoverat den har nog kostat en smärre förmögenhet, dom är nog det företag som byggt ihop mest motorer med liknande setup i landet.
    Hade jag varit dig så hade jag låtit företaget som byggt motorn titta på den, då man annars riskerar att någon småverkstad ser sig en chans att göra sig en rejäl hacka på en motorrenovering som kanske är totalt onödig.

    För övrigt så låter kassa ramlager "Riktigt" illa redan på tomgång och då menar jag överjävligt.
    Skurna ramlager brukar även ge problem med oljetryck

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Undersök motorn INNAN den körs till verkstad för renovering, eller låt någon mekaniker titta på den var den står. Kanske du har någon bekant som du kan lura att hjälpa?

    Byt olja och filter, gamla oljan silar du för att kolla efter rester från lager. Gamla oljefiltret klipper du upp höljet på med en plåtsax för att se hur filtermaterialet ser ut.

    Detta kan du göra utan att köra en km eller starta bilen, ingenting förvärras av det mao. kostnaden av extra oljebyte och filter är liten i sammanhanget.

    Hittas inget i oljan eller filtret så är det tillräckligt safe för att bilen ska kunna köras lite hit och dit för att fixa vad det är som orsakar ljudet. Att hänga av generatorremmen kan vara smart, är mycket som snurrar på en motor och kan orsaka oljud.

    Jag skulle börja med att undersöka oljan, lagerspån bildas det i massor när lager rasar. Mycket lämnar i botten på tråget fast man byter olja, endel följer med oljan ut dock.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Undersök motorn INNAN den körs till verkstad för renovering, eller låt någon mekaniker titta på den var den står. Kanske du har någon bekant som du kan lura att hjälpa?

    Byt olja och filter, gamla oljan silar du för att kolla efter rester från lager. Gamla oljefiltret klipper du upp höljet på med en plåtsax för att se hur filtermaterialet ser ut.

    Detta kan du göra utan att köra en km eller starta bilen, ingenting förvärras av det mao. kostnaden av extra oljebyte och filter är liten i sammanhanget.

    Hittas inget i oljan eller filtret så är det tillräckligt safe för att bilen ska kunna köras lite hit och dit för att fixa vad det är som orsakar ljudet. Att hänga av generatorremmen kan vara smart, är mycket som snurrar på en motor och kan orsaka oljud.

    Jag skulle börja med att undersöka oljan, lagerspån bildas det i massor när lager rasar. Mycket lämnar i botten på tråget fast man byter olja, endel följer med oljan ut dock.
    Kloka ord från Ken, håller med till 100%
    Ett oljebyte avslöjar så mycket

  14. #34
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Låter den vid ALLA varvtal?

    Kopplat bort remmen nåt?

    Spela in ljudet och upp med det nånstans så vi slipper gissa så mycket!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Som sagt, alla 9-5or jag har varvat lite under huven har frånstött sig ett ljud som kan betecknas som slammer.
    Fredrik J

  16. #36
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    sen får man väl tänka på att kolvar slamrar om spelet är för stort oavsett fabrikat......De som sätter i standard wössner i slitna lopp kan som sagt få kolvslammer även de och de som klarar sig utan slammer kanske har block som har lägre originalklassningar på borrningen.
    En seriös motorfirma mäter naturligtvis spelen och upplyser kunden om att det ligger på den övre skalan men oftast så blir det väl inte så utan det plockas bara ihop och det kallas för "helrenovering"
    Och samma gäller ju vevaxlar och lager........

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Har luskat lite och vet vilken bil det är nu, vågar nog påstå att killen som ägde den innan är känd för att vara "extremt" pedantisk med sina bilar och skulle förmodligen aldrig sälja en bil med lagerknack, bara att lämna in motorn för renovering hos det företaget som renoverat den har nog kostat en smärre förmögenhet, dom är nog det företag som byggt ihop mest motorer med liknande setup i landet.
    Hade jag varit dig så hade jag låtit företaget som byggt motorn titta på den, då man annars riskerar att någon småverkstad ser sig en chans att göra sig en rejäl hacka på en motorrenovering som kanske är totalt onödig.

    För övrigt så låter kassa ramlager "Riktigt" illa redan på tomgång och då menar jag överjävligt.
    Skurna ramlager brukar även ge problem med oljetryck
    Ja du har säkert "luskat" rätt

    Jag har pratat med företaget några rundor nu. Oljebyte är en smart idé. Ska försöka att filma "fanskapet" och försöka få med ljudet för att skicka upp filen till dom. Alla vet ju dock hur "lätt" det kan vara. ALLA världens ljud tenderar till att fastna på samma film. I värsta fall så ska bilen besöka företaget i frågan.

    Anledningen till att jag inte vill skriva namn på varken säljare eller företag är att det tyvärr har en skarp tendens till att spåra ur med smutskastning, glåpord och andra otrevligheter.
    Med det sagt menar jag INTE att alla som finns på forumet här är en bunke tölpar som tycker att alla andra i världen är idioter. Men vi vet alla även hur fel det kan bli på generellt sett alla forum på internet.
    Jag hoppas att alla har överséende med det.

    Men vi vet ju även alla här; STCS forum ÄR ju klart det bästa forumet som finns! Man får alltid svar på frågorna man ställer.
    Jag återkommer i ämnet när jag har fått lite mer klarhet i det hela. Videokameran förväntas dyka upp på Torsdag.


    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    BTW! Är Mobil1 fortfarande lite av ett "tabu" i T7? Eller det är bara jag som har fått det om bakfoten med alla "oljetrådar" i bakhuvudet?

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Tabu? Är det inte Mobil1 Saab förespråkar? Själv häller jag Saabs orginalolja i Saaben vad det nu är för något.
    Fredrik J

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641

    Re: Ev. lagerras i en 9-5 Aero ´03. Vad göra?

    Jo det skulle jag tro att dom gör. Men turerna har ju varit oändligt många ang. det här med olja. Dock ligger det ju planer på att byta olja ganska tätt i den här spisen (om den nu håller ihop) så Mobil borde inte vara fy skam.
    Får svänga inom SAAB imorgon om jag hinner. Nu ska jag fan sova. Har burit in 3 pallar pellets till farfar ikväll. Drygt uppvärmningssystem det där. Ska jag köpa huset åker det in en luft/vatten värmepump GARANTERAT!
    Sov gott allihopa!

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

Liknande ämnen

  1. Ev ram/vev lagerras
    Av tomten71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 08:41
  2. WG-fäste 19T med Aero #6, hur göra?
    Av Joachim_N370 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 08:58
  3. Aero emblem till min 9-3 aero saknas. Vad kan jag göra?
    Av Boggen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 21:37
  4. mystiskt lagerras. 900 ng 2,3i
    Av wookfredrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 21:43
  5. Göra om till aero
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •