Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Med tanke på Toyota syndrom kan man lätt konstatera att ABS är helt onödig sak och bör snart avskaffas.
    Över 60 pers har dött i USA sista året , pga. detta. Att bilen gasar själv spelar ingen roll om jag kan bromsa men om
    ABS tror att de är halt då bromsar inte samt bilen accelerar, ren avrättning av bilisten.
    Har aldrig gillat el gasspjäll och ABS. Har man mekaniskt spjälhus och ingen ABS då åker man säkert , de är vad jag tycker.
    SBP bör avskaffa regel att om antilock lampa lyser blir 2:-a.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Jag hoppas att ditt inlägg är dålig ironi, annars vet jag inte vad man ska säga

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Såg på TV idag
    en gråtande kvinna som vittnar i USA domstol som har överlevt efter sin färd med bilen (tror 160 km/tim ) som var hjälplös och hade endast möjlighet att be God att de ska gå snabbt, till döden och inget annat då skulle du verkligen tänka om.
    Tror att dom sagt att de är tre milijoner bilar som har fel..

    Tänk dig själv att sitta i en bil som kanske är likkista och din sista färd..

    PS! Gillar data och teknik men har stor portion av empati och där efter mitt inlägg i detta stund..

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Du känner till att 9-5 har både elektroniskt gasspjäll och Abs?
    Fredrik J

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Du känner till att 9-5 har både elektroniskt gasspjäll och Abs?
    jag pratar endast om Toyota, och själv har vi en VAG som har allt som du skrev,
    men min hjärta säger annat och jag visar medlidande med dom drabbade.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Är det inte bara att slå av tändning och eventuellt bromsa lite försiktigt med parkeringsbroms om det skulle inträffa? Fast om man har slagit av tändningen borde även de vanliga bromsarna funka även om ABS:en har blivit knasig.

  7. #7

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Det är många, om inte de flesta moderna bilar som har elgasspjäll idag - annars kan man glömma mycket av 'tillbehören' allt ifrån farthållare till Automatic tracking control etc.

    Själv har jag varit med om att vajergas stannade på fullgas efter en omkörning i en Saab 900 för att vajerkardeler pga. slitage korvade sig i ytterhylsan när jag trampade i botten och släppte inte sedan och inte fan står jag i någon rättegång och gråter om detta. Andra gången många år tidigare var det när ena spällhalvan i solexförgasaren på en ford Tanus 20M 65 inte gick tillbaka pga halvmåndedreven kuggade över pga slitage och jag kan säga att V6:an var väldigt stark även med en port fullt öppen...

    Bara för att det är mekaniskt så är det inte alls säkert att det är säkrare - statistiken säger nog snarare tvärt om, bara att folk är mer förlåtande om en stång, vajer och/eller återgångsfjäder trasslar/häktar upp sig då dom flesta förstår varför när dom ser det och rycker axlarna åt detta och reparerar, medans när det är elsladd så blir det genast väldigt hemskt och skall dra igång hela juridikapparaten (som är väldigt tacksamt att göra i USA)

    ibland undrar jag om detta är en betald mediajakt från amerikanska bilföretag på Toyota bara för att dom numera är större än GM och jänkarna kan inte svälja detta.

    I stort sett alla bilmärken har vid olika tillfällen haft fel av liknande typer med samma typ av risk för allvarliga konsekvenser - och fungerar inte bromsen så har ju alltid tändlåset och handbromsen funnits som reservutväg, det är väl när man numera har fjärrstarter och tryckknappstarter samt automatlådor som gör att folk inte reagerar rätt i krissituationer medans dom flesta bör förstå hur en tändnyckel och kopplingspedal fungerar även i stressad situation.

    Varför har man ingen rättegång om knappstarter och dess konsekvenser i stressad situation ur beteendesynvinkel tex.?? - Ja visst ja då är det inte bara toyota som hamnar inför skranket då utan en hög amerikanska och tyska märken också...

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    JAg vet ju vad jag gör om bilen skenar. Lägger i neutralen och bromsar...
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Trampa ur och lägg i friläget eller peta i läge N och skjuta motorn?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Trampa ur och lägg i friläget eller peta i läge N och skjuta motorn?

    J.K Nilsson
    Det är ju ingen dragster det handlar om. Peta i N, bromsa vid vägkanten och vrida av tändningen. Nå tål motorn att tugga mot varvtalsstoppet ett par sekunder...
    Fredrik J

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Nå tål motorn att tugga mot varvtalsstoppet ett par sekunder...
    Modärniteter....

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    om man är i kris och ur kontroll så skiter man väl i om motor skjuter pga. övervarvning - och moderna bilar har ju övervarvningsskydd...

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av George
    Såg på TV idag
    en gråtande kvinna som vittnar i USA domstol som har överlevt efter sin färd med bilen (tror 160 km/tim ) som var hjälplös och hade endast möjlighet att be God att de ska gå snabbt, till döden och inget annat då skulle du verkligen tänka om.
    Tror att dom sagt att de är tre milijoner bilar som har fel..

    Tänk dig själv att sitta i en bil som kanske är likkista och din sista färd..

    PS! Gillar data och teknik men har stor portion av empati och där efter mitt inlägg i detta stund..

    Med vänlig hälsning
    George
    Det är ju bara bull. Det finns _massor_ av sätt att få stopp på bilen, för oavsett hur mycket elektronik det finns så går det att hitta något sätt att få stopp på skiten. Visserligen har en del moderna bilar elektronik till tändning, växelläge och handbroms. Däremot så finns det inte en enda bil, så vitt jag vet, som har helt elektronisk färdbroms, det vågar ingen tillverkare sig på. Men att alla system för att styra motor och bromsar skulle packa ihop samtidigt och skicka bilen som en projektil tror jag inte ett ögonblick på. De problem som Toyota haft med bromsarna har ju inte handlat om bromsbortfall utan en obehaglig känsla av att de inte tar precis i början. Det hela kan ju avhjälpas med en omprogrammering så då kan det ju knappast vara något allvarligt.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    de framgår inte i vilken situation detta inträffade av 10sec video klipp från domstol.
    Man är inte ensam på motorvägen får man anta,
    När man skulle bromsa bilen började accelera är vad jag fick för mig.

    De finns en ordspråk:
    Vatten och elden är bra betjänter men dåliga herrar.
    Teknik förre människor liv är inte acceptabelt. 16 st. dog är faktum.

    Om el gasspjäll har jag egen åsikt och älskar mina gamla Saabar med vajer mer än Vag.
    El gasspjäll går i Limphome lika snabbt som jag dricker bira, kallar vi detta för
    driftsäkerhet.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av George
    16 st. dog är faktum.
    Är det?
    Fredrik J

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Jag tror att det vanligaste problemet när bilen accelererar när man vill bromsa är att föraren tryckt på fel pedal.

    Även om det vore så att ABS i det här fallet är boven och att folk dött så är frågan om inte betydligt fler människor överlevt tack vara ABS och ESP.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av George
    16 st. dog är faktum.
    Är det?
    om de är 16 eller 11 eller 27 spelar de någon roll, jag tror de var 16 som har dött.
    De är bevisat att bilar har varit Toyota och accellerade utan broms möjlighet., de finns vittne av andra trafikanter och dom som har överlevt.
    Jag är endast opartiskt iom att vi har hemma både sorter av gasspjäll

    mvh George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Är det inte bara att slå av tändning och eventuellt bromsa lite försiktigt med parkeringsbroms om det skulle inträffa? Fast om man har slagit av tändningen borde även de vanliga bromsarna funka även om ABS:en har blivit knasig.
    Var det inte något om att det inte fungerade att stänga av med start/stopp-knappen av någon anledning? Osäker, men jag har för mig att jag hört något om det. Det ska väl inte vara något hinder att i alla fall slänga i neutralen. Eventuellt skrotar man motorn, men man stannar i alla fall.

    Alldeles för många åker bara bil, och skulle inte ha en aning om vad de skulle göra ens om de fick vajerhäng på en äldre manuellt växlad bil tyvärr. Det är tragiskt, och bilars säkerhetssystem ska fungera. Men kan man som förare förväntas veta hur man ska reagera i en situation när man t ex får gashäng eller bromsarna lägger av? Jag tycker det. Även om det i det här fallet rör sig om ett modellfel som drabbar många bilar kan man drabbas med vilken bil som helst under olyckliga omständigheter. Än så länge förväntas man fortfarande veta hur fort det är lämpligt att köra i hala kurvor t ex.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av George
    om de är 16 eller 11 eller 27 spelar de någon roll, jag tror de var 16 som har dött. De är bevisat att bilar har varit Toyota och accellerade utan broms möjlighet., de finns vittne av andra trafikanter och dom som har överlevt.
    Jag är endast opartiskt iom att vi har hemma både sorter av gasspjäll
    Om det samtigt gick att visa att under samma period så har ABS räddat livet på 200 människor, är det fortfarande bäst utan ABS då?
    Vilka andra säkerhetsdetaljer ska vi skippa för att de någon enstaka gång förvärrar är de som gör att folk skadas eller dör? ESP, säkerhetsbältet, krockkuddar?

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: El gasspjäll + ABS = Toyota syndrom.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av George
    om de är 16 eller 11 eller 27 spelar de någon roll, jag tror de var 16 som har dött. De är bevisat att bilar har varit Toyota och accellerade utan broms möjlighet., de finns vittne av andra trafikanter och dom som har överlevt.
    Jag är endast opartiskt iom att vi har hemma både sorter av gasspjäll
    Om det samtigt gick att visa att under samma period så har ABS räddat livet på 200 människor, är det fortfarande bäst utan ABS då?
    Vilka andra säkerhetsdetaljer ska vi skippa för att de någon enstaka gång förvärrar är de som gör att folk skadas eller dör? ESP, säkerhetsbältet, krockkuddar?
    Antagligen du har ingen aning vad du pratar och läs alla mina inlägg. Igen de ska återkallas 3.000.000 bilar av TOYOTA .

    Att vinkla och påstå visa saker gör inte lättare att diskutera .
    Min kompis från Tranås åkte Saab med ABS och dog i Norge , han jobbade på Saab i Tranås,
    Namn vill jag inte säga. Själv har vi många bilar i familjen och alla med ABS. och jag bromsar inte i kurvan vilken du säkerligen gör..!!
    Träna lite Rally så blir du bättre förare är min tips.
    Man ska inte tro att ABS fixar allt och man kan köra som man vill de är du som ska anpassa din hastighet efter och inget annat..
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Sugen på nya toyota prius
    Av skcorpion i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 21:33
  2. Kamremsbyte, Toyota Corolla 1.3 -99
    Av WELiN i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 09:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •