Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Turboras 9-3 2.0 185hk T7 Svart DI-kasset

  1. #1

    Turboras 9-3 2.0 185hk T7 Svart DI-kasset

    Tjenixen!

    Jag köpte en Saab 9-3 för en tid sedan- Körde inte långt innan jag fixade rost på bakskärmar och lagade lite parkerings buckla i en dörr. Självklart på lackverkstad å allt.

    Sen skulle sambon åka till jobbet i nya fina bilen å turbon rasa!

    Men jag fick tag i en begagnad gt17 av en bekants bekant som meckat av den från en annan motor.

    Nu sitter den nya Turbon där å allt är tipp topp, den har till och med startat ( efter 6*10 sekunder med DIn frånkoplad).

    Den Lytzen dimma som jag tidigare läst om infann sig i svärfars carport mitt i den totalt vindstilla sommarnatten då alla grannar försökte sova. Jag körde ca 20 sekunder innan jag stängde av.

    Motorn snurrade på tomgång på alla cylindrar (hoppas jag), MEN turbo trycket låg på ca 3/4 av fulltryck enligt instrument panelens visare.
    Turbon ven som bara den på tomgången så snurra gör den ju i alla fall

    Frågan är?! Är detta normalt eller är det katastrof? Mekning klar, behöver man justera någonstans? Alla mek tips slutar när turbon sitter på plats, vad är kvar innan den är en "bruksbil" igen?

    Jag hoppas på en tråd om hur startförloppet bör ske och hur motorn bör eller kan reagera. Vad ska jag titta och lyssna efter? När är det defensivt dax att vrida av tändningen för att inte förstöra motorn mer?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844

    Re: Turboras 9-3 2.0 185hk T7 Svart DI-kasset

    Körde du bilen nånting eller stog du bara på tomgång/fri-läges-gasa??

    Oljan som kom efteråt kan ju vara olja som blivit kvar i systemt och bränns ur. Den andra turbon va ni helt säkra på att den va schysst??
    Gjorde ni ren oljetrycksröret till turbon så gott det gick? Rekommenderas att köpa nytt sådant vid turbo byte.
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3

    Re: Turboras 9-3 2.0 185hk T7 Svart DI-kasset

    Nu är bilen igång och lytzendimman är ett minneblått! Den har gått bra med den nya turbon och jag tänkte berätta om mina erfarenheter som den hobby mekaniker jag är.

    Någon dag efter "provstartningen" rullade jag ner bilen till "ofarligplats" där det blåste lite. Vred på nyckeln och lyssnade efter missljud och oljeläck.

    Det kom inga vätskor rinnande och det ryckte som bara den! oljan i avgasrör, intercooler förbrändes och efter en stund slutade det oxå.
    Tommgången dippade lite, kan bara gissa på att den fick felaktiga värden från någon givare.

    Provade köra ca 500 m och det ryckte som bara fasen och de gick ganska ryckigt. Jag tänkte att det var turboras även på den nygammla turbon. Jag lät bilen gå en stund och sen körde jag ca 2 mil med bilen väldigt lugnt och försiktigt.

    Dagen efter körde jag till en Saab verkstad och en kille lyssnade på den. Den lät bra och hade faktiskt inte gått ryckigt heller. Jag fick lära mig att systemet lär sig självt så det var bara att tuta å köra.

    Nu har den gått ca 40 mil och går som den ska.


    Jag hoppas att denna lilla tråd kan hjälpa någon som sitter i samma läge som jag.
    Inte har lust att pröjsa minst 10´000 på en nyköpt begbil som man inte alls vet hur den gr efteråt.

    Ha det gött

Liknande ämnen

  1. 9-3 2,0T -00 185hk Turboras? - Film
    Av fritte84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-28, 10:34
  2. kasset
    Av _backman_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 14:33
  3. Hjälp! Sitter en svart DI-Kasset i när det ska vara röd....
    Av Perponken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 14:48
  4. DI-kasset?
    Av saab_speed i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •