Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Check Engine konspirationsteori

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Check Engine konspirationsteori

    Hej,

    jag har ett riktigt mysko fenomen på min ng900 set -96. Min Check Engine lampa har börjat att tändas, lyser någon dag för att sedan slockna. Det är fjärde gången detta händer. Nu har jag reagerat på att den tänds vid exakt samma geografiska ställe, när man kör E20 från Partille mot Göteborg i höjd med Olskroken och ligger i höger körfält ca 50m innan man kör in i Kakeltunneln mot E6. Har provat att köra både snabbt och riktigt långsamt, lampan tänds oavsett. Kan det vara något som stör ut elektroniken?

    /letis
    SAAB 900 2,0 SET -96

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    645
    Medlem#
    5690

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Citat Ursprungligen postat av LETIS
    Hej,

    jag har ett riktigt mysko fenomen på min ng900 set -96. Min Check Engine lampa har börjat att tändas, lyser någon dag för att sedan slockna. Det är fjärde gången detta händer. Nu har jag reagerat på att den tänds vid exakt samma geografiska ställe, när man kör E20 från Partille mot Göteborg i höjd med Olskroken och ligger i höger körfält ca 50m innan man kör in i Kakeltunneln mot E6. Har provat att köra både snabbt och riktigt långsamt, lampan tänds oavsett. Kan det vara något som stör ut elektroniken?

    /letis
    Hej!

    Prova om batteripolerna är dragna.

    Mvh Marcus
    Marcus Lind

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Hej Marcus,

    ja dom är dragna. Bilen fungerar perfekt förutom att Check Engine tänds när jag passerar detta ställe.

    /letis
    SAAB 900 2,0 SET -96

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Kolla antal blink som den blinkar när du slår på tändningen,kan vara en viss belastning i form av backe elr. nåt som gör att nåt visar sig vara galet.

    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Hej lillen,

    inget blink, lampan lyser med fast sken. Jag var också inne på att det kunde bero på gupp eller kraftig lutning etc. men vägen är helt plan före och på stället där lampan tänds, inga konstigheter som jag ser skulle kunna trigga en trasig komponent.

    Jag funderar på om där sitter någon elektronik vid tunneln som scannar av bilen, man skall införa biltullar runt Tingstadstunneln inom kort, vad tror ni?

    /letis
    SAAB 900 2,0 SET -96

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Citat Ursprungligen postat av LETIS
    inget blink, lampan lyser med fast sken.
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Kolla antal blink som den blinkar när du slår på tändningen,...
    viewtopic.php?f=30&t=80314
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Tack LM,

    skall följa instruktionen och se vad den indikerar.

    Egentligen är jag mer intresserad av vad det är som externt kan påverka elektroniken i min bil såpass att ett fel registreras bara genom att köra förbi.

    /letis
    SAAB 900 2,0 SET -96

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Citat Ursprungligen postat av LETIS
    Tack LM,

    skall följa instruktionen och se vad den indikerar.

    Egentligen är jag mer intresserad av vad det är som externt kan påverka elektroniken i min bil såpass att ett fel registreras bara genom att köra förbi.

    /letis
    Så länge inte det står någon med en EMP-generator vid vägkanten (låter lite långsökt) så tror jag inte att det är något "externt" som påverkar elektroniken i din bil.

    Att det händer på samma ställe har troligare att göra med att det är när du gör en viss rörelse på ratten, att du kör i ett speciellt gupp, att bilen får jobba i en uppförsbacke eller att felkoden sätts efter en viss sträcka från start (eller att vissa kriterier uppfylls, exempelvis temperaturskillnad) mot för vad bilen förväntar sig snarare än att det är än att att det skulle finnas en "Bermudatriangel" i Olskroken... Hade det funnits det hade säkerligen fler bilar än bara din påverkats.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Det kan inte vara något med luften?
    Du nämnde något om en tunnel, måhända något med lufttryck, syretillförsel eller liknande?

    Jag har hört rykten om anställda vid en industri någonstans som fått check-engine på sina bilar när dom parkerat vid industrin, just för att industrin pumpat ut så mycket skit i luften att det triggat vissa givare i bilen. Men det är som sagt rykten, aldrig brytt mig om att verifiera huruvida det ligger någon sanning i det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 055

    Re: Check Engine konspirationsteori

    håller med Kongo..
    finns nog inget i närheten av det du kör som kan påverka din bils system...

    dock så tippar jag på att du kommer få 6 blink = syresensor/lambdasensorn..
    du kör kankse på ett sätt som "tvingar" lambdan att hålla sig i ett "ändläge" varpå den kommer att sätta en felkod/tända CE, för att sen när den reglerar igen släcka CElampan...
    dessa fel kommer mera frekvent när sonden börjar bli "sliten", den får ett snävare område att jobba inom.
    kör du i en backe? uppför eller nerför strax innan du får CE?
    får du stanna vid rödljus innan?...


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    356

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Försök att läsa ut felkoderna genom ODB2. Hade varit väldigt intressant att få reda på vad det var.

    Hade själv liknande problem med en bil. Var dock inte så specifikt som din bil. Mitt problem var vakuumslangarna runt om toppen. Var lite torr-spruckna lite här och där och när bilen blev varm så expanderade dessa glipor och fel uppstod tillfälligt. Inget som fick bilen att gå sämre eller något utan den bara indikerade. Köpte 3m på biltema och bytte samtliga och inga problem efter det.

    Felkoden för detta läckage var P1110 (avlastningsventilen)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Re: Check Engine konspirationsteori

    He, he, "Bermudatriangel" i Olskroken... den var bra Kongo.

    Som sagt inga hastiga rörelser, stopp, gupp, kurvor eller backar utan helt vanlig platt fin väg. Det där med luften låter lite intressant, detta är dock ute i det fria typ 50 m innan man åker ner i tunneln, visst är det mycket avgaser i Olskroken men varför får jag aldrig Check Engine vid något annat ställe i så fall.

    Det är säkert som några av er sagt någon komponent är på väg att gå sönder och ligger nära maxvärde så det behövs inte mycket för att utlösa Check Engine.

    Skall se om jag kan filma spektaklet nästa gång jag passerar, så får ni se själva.

    /letis
    SAAB 900 2,0 SET -96

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Citat Ursprungligen postat av LETIS
    Skall se om jag kan filma spektaklet nästa gång jag passerar, så får ni se själva.
    Skit i filmandet och läs ut felkoder istället ( annars kommer de trångsynta och kallar dig för "foliehatt" )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Skit i filmandet och läs ut felkoder istället ( annars kommer de trångsynta och kallar dig för "foliehatt" )
    Will do, nu har Check Engine slocknat men jag åker förbi Olskroksmotet om ett par dagar då skall jag läsa ut felkoden.

    /letis
    SAAB 900 2,0 SET -96

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 055

    Re: Check Engine konspirationsteori

    felkoden finns lagrad så det är bara o sätta på tändningen och invänta evt blink....
    behöver inte åka någonstans


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  16. #16
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    313
    Medlem#
    7502

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Är det bara jag som faktiskt hoppas att det är något mysko med just detta stället som får elektroniken i Saabar att få fnatt? Skulle kunna bli ett årligt vallfärdsmål för Saab-ägare!

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Finns liknande händelser, typ svärfars Astra. Varje gång de åker hem från Norrköping så tänds motorlampan i slutet av uppförsbacken vid Åby. + - 100 meters precision. Han svänger av, stänger och startar igen och detta uppträder inte förrän nästa gång han passerar samma ställe igen. De första gångerna vände han tillbaka till Pekings ena verkstad men de kunde inte hitta nåt fel på bilen.
    Körsättet var det troligaste felet sa dom. Sist pröva han lusköra(kan man göra annat med en Astra?)denna sträcka och då minsann kom ingen felindikering.
    De startar ju alltid från samma ställe så det är troligt något liknande händer i ditt fall. Deras började trilskas efter 13000 mil. Vid 18000 byttes tändgivare och lite till. Få se om det händer i Mars när de ska dit igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    641

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Jag hoppas det är något med olskroken
    Har jag sagt att jag tror på marsmän också??
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    39

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Då har jag endast iförd aluminiumfile på huvudet läst av felkoden (tack termos, visste inte att koderna lagrades) och den visar felkod 4 som är Tempgivare, kylarvätska (Givaren till styrdonet).

    Vet ej om jag blev så mycket klokare av detta...

    /letis
    SAAB 900 2,0 SET -96

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568

    Re: Check Engine konspirationsteori

    Citat Ursprungligen postat av LETIS
    Då har jag endast iförd aluminiumfile på huvudet läst av felkoden (tack termos, visste inte att koderna lagrades) och den visar felkod 4 som är Tempgivare, kylarvätska (Givaren till styrdonet).

    Vet ej om jag blev så mycket klokare av detta...

    /letis
    Om jag vore du skulle jag börja med att byta termostat.
    Motorstyrdonet beräknar att motortempen efter en viss tid med viss belastning borde ha uppnått ett visst värde.
    När så inte sker "gissar" då styrdonet att det är fel på tempgivaren, inte att motortempen i själva verket är för låg.

    CE kommer då ofta på samma plats efter start förutsatt att yttertempen är någorlunda konstant varje gång.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •