Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Hej!

    Jag har trasig pump på min 9000 2,3T -97:a.

    Har läst lite gammla trådar gällande pumpbyten, men blir lite konfunderad.

    För det första så undrar jag hur ni som bytt brukar göra med slangen i armaturen. Speedparts och Biltema som säljer pumpar, säljer ingen slang som går att använda. Går det att återanvända den befintliga slangen, eller vad brukar ni köra med? Kuntze i stockholm rekomenderar vitonslang, men hade ingen hemma. Är ju ingen mening att sälja pumpar om det inte går att sätta dit dom.

    Sen har jag läst här på forumet att man borde ha 6mm pumpen, då andra änden av slangen ska ansluta emot T-stycke med 6mm, men speedparts rekomenderar 8mm till 94-98. Är det så att det är 6mm pumpen som rekomenderas för 89-90 som man ska ha?

    Till sist undrar jag om pumparmaturen ska gå ibotten på tanken? Jag blir tvungen att trycka ihop armaturens fjädrar några mm när jag drar dit plastmuttern. Ska det vara så, eller har jag inte fått dit den ordentligt?

    Hälsningar

    Martin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Ja den ska fjädra mot botten. Sen drar man ner den med monteringsringen.
    Har du ny O-ringspackning mellan pump o tank?

    Sen hjälper det att lägga lite fett på monteringsringen så pumpen hamnar i rätt läge även efter man dragit åt den. Du har väl sett streckmarkeringarna på pump o tank.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Hej!

    Ja, markeringen sitter rätt. Har inte bytt O-ringen, men nu har jag en begagnad tillfällig pump i så länge, men vill byta pump i den armaturen jag tog ur, så jag vet att den är ny. Tror inte att det är rätt tankmätare i den som sitter i nu, då den är från en 90:a. Dessutom så är ringen ganska trasig efter allt våld som krävdes för att få loss den. Ny är beställd.

    /Martin

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    har du köpt på Speedparts så brukar man få med en slangstump (fick iaf jag till ng900) man trär den utanpå den gamla.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Still confused

    Ställde en fråga till speedparts om jag kunde köpa deras Walbropump med 6mm anslutning som de rekommenderar fram till -90, då min gamla pump har 6mm. De svara att 8mm pumpen passar. Vet fortfarande inte om det skiljer något på själva pumpen. 6mm är ju 300kr billigare, så det känns lite dumt att köpa 8mm som är dyrare när det är 6mm det ska vara.

    Så, om någon vet, är det samma pump 89-90 6mm som 91-98 8mm, förutom anslutningen????

    /Martin

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Så här ligger det till:

    8mm har en integrerad backventil, 6mm pumpar har det inte.
    Nästan alla 90-tals bilar har 6mm pumpen iom att backventilen är integrerad i bränsleslangens anslutningsnippel, de som ofta kan gå sönder när man drar upp de.
    De bilar som har 8mm pumpen måste vara väldigt få, nåt år i slutet av -80-talet kanske?
    Det är samma pump iaf och det fungerar med en 8mm pump även -90-98 bara det att man då får dubbla backventiler.
    Så om du har armaturen med backventiler i anslutningarna kan du gott köpa 6mm pumpen. Speedparts uppgifter i fallet 6<--->8mm är felaktiga.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Så här ligger det till:

    8mm har en integrerad backventil, 6mm pumpar har det inte.
    Nästan alla 90-tals bilar har 6mm pumpen iom att backventilen är integrerad i bränsleslangens anslutningsnippel, de som ofta kan gå sönder när man drar upp de.
    De bilar som har 8mm pumpen måste vara väldigt få, nåt år i slutet av -80-talet kanske?
    Det är samma pump iaf och det fungerar med en 8mm pump även -90-98 bara det att man då får dubbla backventiler.
    Så om du har armaturen med backventiler i anslutningarna kan du gott köpa 6mm pumpen. Speedparts uppgifter i fallet 6<--->8mm är felaktiga.

    M.V.H.
    Grym info....jag har oxo alltid undrat

    Angående slangen och hur jag brukar göra så brukar jag köpa en bränslebeständig slang på macken och montera denna i stället med slangklämmor.
    Har funkat bra på de bilar jag bytt på hittills.

    mvh Jonas

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Så här ligger det till:

    8mm har en integrerad backventil, 6mm pumpar har det inte.
    Nästan alla 90-tals bilar har 6mm pumpen iom att backventilen är integrerad i bränsleslangens anslutningsnippel, de som ofta kan gå sönder när man drar upp de.
    De bilar som har 8mm pumpen måste vara väldigt få, nåt år i slutet av -80-talet kanske?
    Det är samma pump iaf och det fungerar med en 8mm pump även -90-98 bara det att man då får dubbla backventiler.
    Så om du har armaturen med backventiler i anslutningarna kan du gott köpa 6mm pumpen. Speedparts uppgifter i fallet 6<--->8mm är felaktiga.

    M.V.H.
    Grym info....jag har oxo alltid undrat

    Angående slangen och hur jag brukar göra så brukar jag köpa en bränslebeständig slang på macken och montera denna i stället med slangklämmor.
    Har funkat bra på de bilar jag bytt på hittills.

    mvh Jonas
    Jag har kikat på många pumpar i ett antal 9000 av årsmodell -90-97 och även nya 8mm orginal/walbro (har ett gäng här hemma) och det är märkligt var Speedparts får uppgiften ifrån. Uppgifter från andra leverantörer säger precis tvärt om.. Men ingen är ju perfekt .
    Angående skarva med slang så är det ju så man gör när man bara byter själva pumpdelen i armaturen men vad jag hör ifrån vissa är att standardslangar från macken är en risk. Innerslangen är bensintålig men inte ytterslangen som efter en tid "löses upp", blir sladdrig och resulterat i att slangförbandet lossnar. Men det finns väl kvalitétsskillnader där som med allt annat.
    På 9000 är det ju dessutom rätt lätt fixat om det skulle ske.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Slang vid bränslepumpsbyte 9000

    Tack för svaren!!

    Nu blir det en 6mm Walbropump från Speedparts. Tror att man får med slang. Åtmindstone får man det till 8mm pumpen.



    /Martin

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •