Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

  1. #1
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Hej!
    Har sökt lite men jag har inte hittat nått matnyttigt ang. detta..

    Det är så här att förmodligen är inte mitt motorblock 100% rakt.
    Är inne på min andra stålpackning till kortmotorn 9k.
    Den första cometic-packningen blåste jag efter några mil och den andra är isatt i höstas med ARP-bultar och planad topp..
    Har inte velat köra med den mer än från o till verkstad eftersom jag sett att det läcker lite,lite glykol på grenröret när den är kall,sen ser man ju självklart inte det.
    Bultarna är spända i rätt ordning lite över 16kg med olja av Saabkillar.

    Så frågorna blir ju då automatiskt:
    Jag måste väl plana blocket så det blir rakt om jag vill ha en stålpackning eller finns där någon annan lösning,tex. någon som tidigare varit med om detta fenomen?

    Kan man återanvända cometicpackningen som gått lugnt i ca 2mil om man tex vill sälja den,eller är det bara till att slänga

    En sista fråga!!
    Som det ser ut nu så lär det bli en originalpackning igen.
    Men vilka bultar är att föredra till E85 med ca 400Hk samt 630Nm+ , ARP eller originalbultar?
    Har det någon som helst betydelse när man gasar lite?

    Samt kommer originalpackningen hålla hyfsat till denna effekt med e85?

    Mvh Kim

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    monterar man dylika specialpackningar så är A och O från start att ytorna är 100% felfria. Man kan inte enkom köpa specialdelar och tro att de skall lösa allting utan man kan inte gena en millimeter när man bygger en motor. Huruvida den går att använda beror ju helt på hur den är uppbyggd men är den intakt till 100% och ser ut som ny så är det säkert inga problem men man ska ju inte förvänta sig 100% resultat för det.......

  3. #3
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    monterar man dylika specialpackningar så är A och O från start att ytorna är 100% felfria. Man kan inte enkom köpa specialdelar och tro att de skall lösa allting utan man kan inte gena en millimeter när man bygger en motor. Huruvida den går att använda beror ju helt på hur den är uppbyggd men är den intakt till 100% och ser ut som ny så är det säkert inga problem men man ska ju inte förvänta sig 100% resultat för det.......
    Hej! special o special..
    Det är väl samma mått som originalpackningen,då tänker man ju inga problem med det för 9-5 har stålpackning dock lite tunnare.
    Då får de ju skriva på hemsidan att 99% måste plana om blocket för att den ska täta..
    Ingen annan som har några tankar ang. funktionsgraden på arp vs sträckbultar,samt papperspackning och e85?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    ARP-skruvarna är väl återanvändbara? Vad säger förpackningen?

    Jag skulle se packningen som förbrukad, den har ju varit klämd.

    Man återanvänder inte T7-packningar heller...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    ARP-skruvarna är väl återanvändbara? Vad säger förpackningen?

    Jag skulle se packningen som förbrukad, den har ju varit klämd.

    Man återanvänder inte T7-packningar heller...

    Mvh
    Hej!
    Jo det ska de vara.
    Funktionen då,är arp överlägsna sträckbultar vid spänning av papperspackning?
    Eller det är som sagt skitsamma?
    Med tanke på 400hk etanol kommer packningen att hålla tro vid typ "visa var skåpet skall stå-gas"

    Mvh Kim

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Angående APR vs originalskruv .
    Jag har aldrig monterat/studerat en APR-skruv men jag känner att märket är aningen "hypat".
    SAAB:s skruv är ingen skitskruv, vill minnas att det bara är ett artikelnummer på den och ingen kvalitetsklassning men rent generellt brukar inre motorförband ha skruvar av minst 10.9 kvalité .
    APR-skruven håller ? 12.9?. på styrkan är den då marginellt bättre men med 12.9 skruv kan man få andra problem, vätesprödhet b.l.a.

    Det som jag är mest skeptisk till är att de aldrig verkar ange åtdragningsförfarandet i vinkel eller moment+vinkel.
    Fördelarna med att dra vinkel borde ett företag "i branshen" VETA kan man tycka.....detta gör mig lite skeptisk.
    I ett sådant komplicerat förband som block>topp är är det extra viktigt att dra bra och rätt......

    Med tanke på 400hk etanol kommer packningen att hålla tro vid typ "visa var skåpet skall stå-gas"
    Det gör det för många andra som har din spec eller värre.

    Jag hade i ditt läge demonterat allt igen, mätt upp rakhet på block och topp, planat om nödvändigt och monterat originalpackning + den nya typen av originalskruv.
    Tänk oxo på att det är mer än skevhet som kan orsaka läckage, i synnerhet på olja/vatten. Ytan är viktig. Kontrollera att du inte har repor orsakade av "ovarsamt montage" typ att du vart själv och monterat toppen (tungt) och skadat tätytor. Är toppen planad?
    Man bör köra låg matning och ha bra skär så ytan inte blir "randig" för då läcker det....

    mvh Jonas

  7. #7
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Angående APR vs originalskruv .
    Jag har aldrig monterat/studerat en APR-skruv men jag känner att märket är aningen "hypat".
    SAAB:s skruv är ingen skitskruv, vill minnas att det bara är ett artikelnummer på den och ingen kvalitetsklassning men rent generellt brukar inre motorförband ha skruvar av minst 10.9 kvalité .
    APR-skruven håller ? 12.9?. på styrkan är den då marginellt bättre men med 12.9 skruv kan man få andra problem, vätesprödhet b.l.a.

    Det som jag är mest skeptisk till är att de aldrig verkar ange åtdragningsförfarandet i vinkel eller moment+vinkel.
    Fördelarna med att dra vinkel borde ett företag "i branshen" VETA kan man tycka.....detta gör mig lite skeptisk.
    I ett sådant komplicerat förband som block>topp är är det extra viktigt att dra bra och rätt......

    Med tanke på 400hk etanol kommer packningen att hålla tro vid typ "visa var skåpet skall stå-gas"
    Det gör det för många andra som har din spec eller värre.

    Jag hade i ditt läge demonterat allt igen, mätt upp rakhet på block och topp, planat om nödvändigt och monterat originalpackning + den nya typen av originalskruv.
    Tänk oxo på att det är mer än skevhet som kan orsaka läckage, i synnerhet på olja/vatten. Ytan är viktig. Kontrollera att du inte har repor orsakade av "ovarsamt montage" typ att du vart själv och monterat toppen (tungt) och skadat tätytor. Är toppen planad?
    Man bör köra låg matning och ha bra skär så ytan inte blir "randig" för då läcker det....

    mvh Jonas
    Tack så jättemycket för ett uttömmande svar!
    Ska säga till om detta vid nästa topp-planing/packningsbyte samt kolla efter repor och det kommer bli originalprylar igen!
    Sist när jag mappade bilen (någonstans i Örebro) så sa han att vi håller inte på med sånt,har inte träffat en enda som inte haft problem med stålpackning och ARP.

    Men har dock läst om vissa här på forumet som kör runt med det och är helnöjda..
    Är där någon som vill skaffa sig erfarenhet av arp så finns de på pryltorget..

    Den nya typen av originalskruv till 9k, vilket nummer har den tro?
    Eller det kanske bara finns den att köpa idag?

    Mvh Kim

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 746

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av Kim

    Den nya typen av originalskruv till 9k, vilket nummer har den tro?
    Eller det kanske bara finns den att köpa idag?

    Mvh Kim
    Har inget nummer att bju på men i denna:
    viewtopic.php?f=30&t=74131¨
    ...kan du se bild på den nya VS den gamla.
    Skulle tro att du får den nya utan att be om den OM du handlar på SAAB.

    mvh Jonas

  9. #9
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Tackar,tackar mycket matnyttig läsning oxå!

    Mvh Kim

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 025

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Angående APR vs originalskruv .
    Jag har aldrig monterat/studerat en APR-skruv men jag känner att märket är aningen "hypat".
    SAAB:s skruv är ingen skitskruv, vill minnas att det bara är ett artikelnummer på den och ingen kvalitetsklassning men rent generellt brukar inre motorförband ha skruvar av minst 10.9 kvalité .
    APR-skruven håller ? 12.9?. på styrkan är den då marginellt bättre men med 12.9 skruv kan man få andra problem, vätesprödhet b.l.a.

    Det som jag är mest skeptisk till är att de aldrig verkar ange åtdragningsförfarandet i vinkel eller moment+vinkel.
    Fördelarna med att dra vinkel borde ett företag "i branshen" VETA kan man tycka.....detta gör mig lite skeptisk.
    I ett sådant komplicerat förband som block>topp är är det extra viktigt att dra bra och rätt......

    Med tanke på 400hk etanol kommer packningen att hålla tro vid typ "visa var skåpet skall stå-gas"
    Det gör det för många andra som har din spec eller värre.

    Jag hade i ditt läge demonterat allt igen, mätt upp rakhet på block och topp, planat om nödvändigt och monterat originalpackning + den nya typen av originalskruv.
    Tänk oxo på att det är mer än skevhet som kan orsaka läckage, i synnerhet på olja/vatten. Ytan är viktig. Kontrollera att du inte har repor orsakade av "ovarsamt montage" typ att du vart själv och monterat toppen (tungt) och skadat tätytor. Är toppen planad?
    Man bör köra låg matning och ha bra skär så ytan inte blir "randig" för då läcker det....

    mvh Jonas
    ARP bulten är inte av 12:9 kvalitet utan av 8740 chrom moly legering eller värre om man vill det, vill man fördjupa sig i det finns det en del att läsa här http://www.arp-bolts.com/Tech/TechMetals.html

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H

    ARP bulten är inte av 12:9 kvalitet utan av 8740 chrom moly legering eller värre om man vill det, vill man fördjupa sig i det finns det en del att läsa här http://www.arp-bolts.com/Tech/TechMetals.html
    Vad jag vet så betyder 12:9 att brottgränsen är 1200N/mm², dvs 1200Mpa och förlängningsgränsen är 90% av brottgränsen (9:an).
    Hittar inga siffror på brottgräns osv på deras sida men det kanske beror på att jag inte förstår deras amerikanska standard..?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 025

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H":2j6g6cv1]

    ARP bulten är inte av 12:9 kvalitet utan av 8740 chrom moly legering eller värre om man vill det, vill man fördjupa sig i det finns det en del att läsa här [url="http://www.arp-bolts.com/Tech/TechMetals.html
    http://www.arp-bolts.com/Tech/TechMetals.html[/url]
    Vad jag vet så betyder 12:9 att brottgränsen är 1200N/mm², dvs 1200Mpa och förlängningsgränsen är 90% av brottgränsen (9:an).
    Hittar inga siffror på brottgräns osv på deras sida men det kanske beror på att jag inte förstår deras amerikanska standard..?

    M.V.H.[/quote:2j6g6cv1]

    Ja 12.9 är då inte materialet den är gjord av,den finns säkert i ett flertal legeringar.
    12.9 är den vanligaste kvaliten på maskinskruv som används inom industri, bla krav inom Volvos industripark, och är nog nästan vanligare än 8.8.
    Skulle tro att 12.9 kvalitet inte räcker speciellt långt som topplocksbultar men jag har dålig koll på vad topplocksbultar har för kvalitet.
    Vet ej brottgräns för ARP bult, och som du säger så framgår det inte på hemsidan. Men har svårt att tro att man väljer dom legeringar man gör hos ARP utan att nå en högre brottgräns.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    [quote=Fredde_H]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":np0ws3pi

    Vad jag vet så betyder 12:9 att brottgränsen är 1200N/mm², dvs 1200Mpa och förlängningsgränsen är 90% av brottgränsen (9:an).
    Hittar inga siffror på brottgräns osv på deras sida men det kanske beror på att jag inte förstår deras amerikanska standard..?

    M.V.H.
    Ja 12.9 är då inte materialet den är gjord av,den finns säkert i ett flertal legeringar.
    12.9 är den vanligaste kvaliten på maskinskruv som används inom industri, bla krav inom Volvos industripark, och är nog nästan vanligare än 8.8.
    Skulle tro att 12.9 kvalitet inte räcker speciellt långt som topplocksbultar men jag har dålig koll på vad topplocksbultar har för kvalitet.
    Vet ej brottgräns för ARP bult, och som du säger så framgår det inte på hemsidan. Men har svårt att tro att man väljer dom legeringar man gör hos ARP utan att nå en högre brottgräns.[/quote:np0ws3pi]

    Att bara prata material är helt meningslöst om man inte nämner materialets egenskaper. 12,9 har inget med vad den är tillverkad av utan beskriver vad den håller för. Det är ju vad som är intressant, eller hur? Det överstiger vad de flesta tillverkare har orginal i motorernas topplock och lageröverfall.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 025

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    [quote=Andreas Plars]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredde_H":2cepmqnk

    Ja 12.9 är då inte materialet den är gjord av,den finns säkert i ett flertal legeringar.
    12.9 är den vanligaste kvaliten på maskinskruv som används inom industri, bla krav inom Volvos industripark, och är nog nästan vanligare än 8.8.
    Skulle tro att 12.9 kvalitet inte räcker speciellt långt som topplocksbultar men jag har dålig koll på vad topplocksbultar har för kvalitet.
    Vet ej brottgräns för ARP bult, och som du säger så framgår det inte på hemsidan. Men har svårt att tro att man väljer dom legeringar man gör hos ARP utan att nå en högre brottgräns.
    Att bara prata material är helt meningslöst om man inte nämner materialets egenskaper. 12,9 har inget med vad den är tillverkad av utan beskriver vad den håller för. Det är ju vad som är intressant, eller hur? Det överstiger vad de flesta tillverkare har orginal i motorernas topplock och lageröverfall.

    M.V.H.[/quote:2cepmqnk]

    12.9 överstiger säkert brottgränsen på tillverkarens materialval men då man har fler faktorer än brottgräns att ta hänsyn till så, tex temperatur så är det ganska ointressant att bulten enbart skall låta bli att gå sönder vid åtdragning.
    Finns säkert många egenskaper en topplocksbult bör ha såsom bibehållen klämkraft och inte vara temperaturkänslig, men det får nån annan som har bättre koll på uttala sig om
    EDIT"orginaltopplocksbult skall tydligen vara av 10.9 kvalitet, fast materialet ger ju den egenskaperna som sträckbult och säkerligen fler egenskaper som kan vara bra att ha på en topplocksbult"

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 025

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Behöver jag tillägga att jag själv kör med ARP bult i toppen, då trycket i kylsystem blev för högt med orginalbultar.
    Har man betalt det priset man gör för ARP bult så klart att man måste tro på nästan magiska egenskaper hos dom

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 025

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av Kim
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    monterar man dylika specialpackningar så är A och O från start att ytorna är 100% felfria. Man kan inte enkom köpa specialdelar och tro att de skall lösa allting utan man kan inte gena en millimeter när man bygger en motor. Huruvida den går att använda beror ju helt på hur den är uppbyggd men är den intakt till 100% och ser ut som ny så är det säkert inga problem men man ska ju inte förvänta sig 100% resultat för det.......
    Hej! special o special..
    Det är väl samma mått som originalpackningen,då tänker man ju inga problem med det för 9-5 har stålpackning dock lite tunnare.
    Då får de ju skriva på hemsidan att 99% måste plana om blocket för att den ska täta..
    Ingen annan som har några tankar ang. funktionsgraden på arp vs sträckbultar,samt papperspackning och e85?
    Åter till din topplockspackning, En vanlig T5 packning borde räcka gott till dina mål ifall du inte har gått på stenhårt med tändningen.
    Har själv kört med ca 430Hk på E85 och standard T5 packning och det höll fint.
    Var först när jag klev upp en bit till i effekt som den började käka T5 packningar och T7 med för den delen.

  17. #17
    Grundladd Kims avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    393

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Citat Ursprungligen postat av Fredde_H
    Åter till din topplockspackning, En vanlig T5 packning borde räcka gott till dina mål ifall du inte har gått på stenhårt med tändningen.
    Har själv kört med ca 430Hk på E85 och standard T5 packning och det höll fint.
    Var först när jag klev upp en bit till i effekt som den började käka T5 packningar och T7 med för den delen.
    Det är väl jag som är nojig iom att packningen gick sönder på bensin 370hk.
    Men visst det kan ju hända alla,även med originaleffekt.
    Det jag hoppas på nu är att blocket är någorlunda rakt så man slipper plana det,för när jag körde med papperspackning så lade jag inte märke till någon läcka,så originalaren måste täta bättre än stålpackningen!!

    Mvh Kim

  18. #18
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    544
    Medlem#
    7358

    Re: Återanvända Cometic-ståltoppspackning 9k

    Nu har jag ju inga egna erfarenheter, men skrev en liknande tråd för ett tag sen, då jag funderade på att köpa cometic packning.

    Flera här från forumet med ganska mycket effekt skrev då att dom kör med original T5 packning och original bultar. (Var just T5 jag frågade om.)

    De skrev samma som många innan här, bara man vet att det är plant och är noga med åtdragningen så har det hållt länge för dom, flera med runt 500-600hk.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

Liknande ämnen

  1. Återanvända kylarvatten?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 16:22
  2. Återanvända kamaxelöverföringen?
    Av Manne_74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 19:13
  3. Ramlager bult återanvända?
    Av christer_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •