Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Skrot i sumpen 9-5.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Skrot i sumpen 9-5.

    Börjar med vad det är för bil det gäller en 9-5 -00 2.3t.
    För att göra en lång historia kort. Förra veckan låg jag och sambon i en kryp kö i ca 30-45min. Jag låg på tomgång och bara drog lite på ettan när kön rörde sig. Ibland tyckte jag oljetrycks lampan flimra till men trodde det va pga den nästan dog när jag bara körde med tomgången. När kön släpte så körde jag upp i ca 70 och efter en bit börjar oljetryckslampan lysa, jag gjorde inte som man skall utan forsatte en liten bit tills jag tyckte det lät lite skumt från motorn och körde in till vägkanten och stannade. Stod väldigt dumt till inklämd mellan en snöhög och motorvägen så efter en stund tänkte jag köra till avfarten och startar bilen då lyser inte oljelampan utan jag kör till en ica maxi och köper en olja och fyller på lite. Jag tycker inte det va så lågt med olja i motorn. Sen efter ca 30min tänker jag att jag måste ju komma hem så kör iväg med bilen och åker väl kanske 2-3 mil sen börjar oljelampan flimra men lyser inte fast förrän nån kilometer längre fram. då kör jag in och stannar bilen kollar oljan som inte sjunkt startar bilen och åker ca 3-5km hem utan att lampan lyser. Men hemma när jag går ut å lyssnar på bilen tycker jag den knackar så ställer den och sen bogserar ner till garaget där jag är nu.

    Har plockat ner oljesumpen för någon sa att det kanske va stopp i oljesilen men i botten på oljesumpen ligger det massa skrot från något. det är två lite större stålbitar från något som jag misstänker kan varit runt och massa brons eller koppar skräp som kanske varit nån lagerglidning.

    För två år sedan rasade turbon som byttes på verkstad tror ej dom gjorde rent sumpen då utan bara sköljde med 2 oljebyten kan skrotet komma från en havererad turbo?

    Då jag ej vet hur man får in bilder från mailen blir det inga bilder nu tyvärr.

    La in tre dåliga bilder från mobilkameran här om någon kan tyda vad det är?
    http://www.gatbilar.se/viewImage.php?b=127577
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    202

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Storlek på dessa bitar? De ser onekligen centimeter stora ut men jag kanske blir lurad av bilden?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Stål bitarna är ca 10x10mm 3-4mm tjockt gods och brons biten den största ca 12utvändigt och kanske 11,2invändigt och 3mm hög det set ut att vara några uttag runt själva ringen typ små sågningar eller vad man skall kalla det.
    Ska försöka ta bättre bilder sen när jag kommer hem när jag har gett upp detta för dagen.
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Har kompleterat med bättre bilder nu ligger på gatbilar fortfarande.
    Någon som har nån ide vad det är som gått sönder?
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    dom där flagorna ser ut som ett lager som mer eller mindre smält.
    det runda... inte ens susnig faktiskt.
    Men det var ju inte låte pryttlar i tråget så det lär nog bli rätt mycket jobb
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    303
    Medlem#
    9999

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Det där är nog inte något gammalt, har nog hänt nu skulle jag tro.
    Du har nog ett motorbyte alternativt en renovering framför dig.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Jo något har ju gått sönder det fattar jag men först vill jag veta vad innan jag byter motorn.
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    eftersom du har sumpen av så börja med att skruva av vevlageröverfallen, sen ser du om veven är kraftigt skadad.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    461
    Medlem#
    12559

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Citat Ursprungligen postat av skogome
    Jo något har ju gått sönder det fattar jag men först vill jag veta vad innan jag byter motorn.
    Bilderna skulle ju verkligen behöva vara bättre för att 'gissningarna' ska bli säkrare. Men motorerna av dessa årsmodeller har ju några typfel.... kolvar som spricker och i olika grad går sönder/havererar är ju ett av dom. Kan det vara delar av 'vevaxelgivarkransen' som kommit ut? På nån bild ser det ut som ett vevlager.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 499

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Du har råkat ut för ett lager-ras,dom saker som är lite större KAN vara ett överfall till en vevstake. Sakerna har onekligen gått otroligt varmt vilket inte är konstigt med din story hur det gick till. mitt tips om du inte är "duktig" och har ett bra garage är att köpa en utbytesmotor och låta nån privatkille göra jobbet så du kommer billigare undan. Vissa verkstäder är också billiga men ring runt och kolla!

    Att detta händer beror på slitage,dåligt med olja,utebliven service,korta körsträckor eller jättehård körning. Visserligen kan saken hända ändå men är då ovanligt om man sköter bilen korrekt enligt servicebok (eller bättre),använder kvalitetsolja och inte tok-kör med kall bil eller stänger av jättevarm bil utan att kyla ner den me lugn körning.... Amen!

    /M
    Akta skinnet!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Har redan fått en polare att fixa en som kan byta motor och fixa en ny motor men vill ändå kolla så det verkligen är kört. Garage har jag som är välutrustat så rätt mkt klarar jag att göra själv. skall åka till en saabmek på måndag å kolla vad han säger om skrotet.
    Saab 9-5 -00 sportcombi
    Beach buggy -68

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 169

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    har det gått så varm att lagret flingat sig så är minst veven kass men troligen mycket mer.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    627

    Re: Skrot i sumpen 9-5.

    Du har garanterat åkt på ett lagerras,sen dom andra delarna tror jag kommer
    från en kolv,den biten som är formad som en halvmåne
    med ett spår i tror jag kommer från låsningen av kolvbulten.
    Det enklaste för dig är att skaffa en renoverad bottendel
    och byta.
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Oljeretur ned i sumpen
    Av Lasselee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-16, 23:26
  2. ta av sumpen b235R i bilen
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 22:59
  3. Material i sumpen 900NG -94?
    Av 900V6 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •