Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

  1. #1

    Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

    Hej! Min 900 startar inte när den är varm, om jag till exempel stänger av bilen för att tanka eller gå in och handla så startar den inte! INGENTING händer när jag trycker på knappen, det enda man hör är själva knapptrycket. detta händer bara när bilen är varm, kan bli sittande 30-40 min ibland. extremt jobbigt. lite segstartat även när den är kall, detta problem har uppkommit i samband med det här.

    Föregående ägare har satt in en "start" knapp, man kan alltså inte längre använda nyckeln för att starta utan man vrider om nyckel till on och sen trycker man på knappen så startar bilen.

    Har frågat runt lite på verkstäder samt sökt på div. forum osv. Det jag har hört är tändkassetten, så åkte till skroten och inhandlade en för 800. Bytte, körde för att handla och när jag kommer ut för att starta bilen har jag fortfarande samma problem. Hör bara knapptrycket. Bytte idag tändstift, hjälpte inte.

    Kan det vara vevaxelgivaren, isåfall är den lätt att komma åt och byta? är inte alls kunnig om bilar, kan i princip byta tändstift. Småsaker bara.

    Så jag vädjar till er, hjälp en fattig studerande att ordna detta!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

    Låter onekligen som det skulle kunna vara vevaxelgivaren som är boven i dramat. Den sitter med en torxskruv under grenröret på höger sida av motorblocket när du står med näsan mot vindrutan (dvs står framför bilen ) Man får vara lite vig i lederna när man byter den och byt den med kall motor för grenröret bränner bra på armarna annars.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3

    Re: Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

    Tack för svaret Mafnus! blir att åka till skroten imorgon och hitta på en, får ge det ett försök!
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Låter onekligen som det skulle kunna vara vevaxelgivaren som är boven i dramat. Den sitter med en torxskruv under grenröret på höger sida av motorblocket när du står med näsan mot vindrutan (dvs står framför bilen ) Man får vara lite vig i lederna när man byter den och byt den med kall motor för grenröret bränner bra på armarna annars.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

    Enligt din beskrivning så "händer ingenting" vilket innebär att startmotorn inte snurrar heller. Eller?

    Ett litet besök på verkstan kan vara rekommenderat och kanske hade sparat in kassetköpet.

    Sen tycker jag du ska byta tändlåskontakt. Det är därför de satt in en startknapp.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

    Startmotorn snurrar när den är kall, 4-5 varv sen tänder han. när den är varm händer ingenting, så då borde det väl alltså vara något som är temperaturrelaterat? eller tänker jag helt fel? bilen har gått ca 22000 mil. Jag besökte verkstan och där sa dom tändkassetten, vanligt fel. sen åkte ja tillbaka och då ville dom ha 1350 för en felsökning.
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Enligt din beskrivning så "händer ingenting" vilket innebär att startmotorn inte snurrar heller. Eller?

    Ett litet besök på verkstan kan vara rekommenderat och kanske hade sparat in kassetköpet.

    Sen tycker jag du ska byta tändlåskontakt. Det är därför de satt in en startknapp.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

    Citat Ursprungligen postat av Pleak
    Startmotorn snurrar när den är kall, 4-5 varv sen tänder han. när den är varm händer ingenting, så då borde det väl alltså vara något som är temperaturrelaterat? eller tänker jag helt fel? bilen har gått ca 22000 mil. Jag besökte verkstan och där sa dom tändkassetten, vanligt fel. sen åkte ja tillbaka och då ville dom ha 1350 för en felsökning.
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Enligt din beskrivning så "händer ingenting" vilket innebär att startmotorn inte snurrar heller. Eller?

    Ett litet besök på verkstan kan vara rekommenderat och kanske hade sparat in kassetköpet.

    Sen tycker jag du ska byta tändlåskontakt. Det är därför de satt in en startknapp.
    Då missuppfattade jag dig. Då är det nog inte vevaxelgivaren om startmotorn inte går runt alls.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 900 2.0t -95, startproblem när den är varm.

    Det låter mycket märkligt att bilen är totalt tvärdöd så fort den blir varm.
    Men då kan man ju i alla fall utesluta både tändkassett och vevaxelgivare.

    Tändningslåset eller någonting som är fel med strömtillförseln är väl i så fall troligast.

    Flyttar ämnet till "Motor och motorstyrning" även om det egentligen lutar åt att den kanske kan platsa i "Ljud och El" också. Verkstäder köpråd och försäkringar hör det inte till i alla fall.

    Mvh/
    Kongo
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3T -03 startproblem varm motor
    Av Magge71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 00:15
  2. Startproblem med varm motor
    Av Leppen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 17:10
  3. Startproblem när bilen är varm SAAB 9-3
    Av b34r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •