Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Kraftiga Accelerationsproblem ! 900T - 95

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208

    Kraftiga Accelerationsproblem ! 900T - 95

    Hej !

    Smurfat runt bland några trådar, men hittade inget som liknade mitt problem.
    Antingen är jag dålig på att leta, eller så är det helt enkelt så att jag har ett Väldigt ovanligt problem.

    Ett unikum kanske rent av ?

    Själv så har mina ideer på vad det kan vara helt o hållet tagit slut, mina gråa hår har växt säkert, tre centimeter dem senaste dagarna.

    Detta verkar vara ett fall för Dr.Boost.

    Så här är det:
    Jag har en 900Turbo - 95:a, som är helt orginal.
    Och i helgen, så bjöd en S40 2.0t upp till dans, o jag tänkte, att tjae, jovars, jag kan väl dansa foxtrot med dig. Deras 160hk o lägre matchvikt bör ju matcha Saaben med sina 185hk.
    Men, si, den räkan gick inte, för något hände med min bil.
    Så jag blev totalförnedrad av just denna S40. - Pinsamt

    Hur som helst.
    Som läget är nu, Problemen, är följande. O nu kommer det VÄLDIGT intressanta.
    På ettans växel, drar bilfan precis som vanligt - vrooam !

    På tvåans växel, känner man en kraftig tvekan ungefär runt 5000rpm, innan den skottar på som vanligt igen, hela vägen till varvstopp.
    VID denna tvekan, så sjunker inte laddtrycksnålen något, för det var min första tanke, att det är laddtrycket som pendlar. Men så var det inte.

    På TREANS växel, så drar bilen, dock även en viss tvekan vid 3500rpm, varje gång. MEN, hör o häpna, vid exakt(?) 4700rpm, så tar det tvärstopp !
    Och nu menar jag inte laddtrycksvakt - stopp, utan, snarare varvstopp-stopp. Fast motorn hackar inte. Svårt att förklara, men bilen slutar att dra, helt och hållet. Så håller jag plattan i mattan, så accelerar bilen upp till ungefär 130km/h, sen tar det stopp. Spelar ingen roll om jag har gasen i botten i ytterligare 30 sekunder, bilen går inte fortare. Och som sagt, motorn hackar inte eller något sådant, den slutar bara dra. Och laddtrycksmätaren visar precis som vanligt ! Och det är väl vid dem varven, ungefär lite över mitten på det gula.
    (Jag vet, jag borde skaffat en extern exakt laddtrycksmätare, men jag kör ju orginal, så det kändes så onödigt.)

    Petar jag dock i fyran, så skjuter bilen iväg igen, till... ungefär 4700rpm, där det tar tvärstopp igen !

    Femmans växel har jag aldrig provat att dra till 4700rpm, är väl tveksamt om den ens orkar så högt.

    Va sjutton kan det vara ?

    Min första tanke var DI-kassetten. Men jag har haft sönder 2 stycken innan, och då har bilen INTE betett så såhär. Då har det 'bara' missat vid maximalt laddtryck. O det har man ju inte över 4700rpm direkt.
    Plus att man känner och hör liksom, när motorn missar, det gör man inte nu.
    Andra tanken var att den kanske går för snålt, att någon spridare krånglar, eller ett igensatt soppafilter eller något. Men då borde det inte vara växelberoende. Då borde det inte varva mer än 4700rpm på någon växel !

    Snälla, please, kom med ideer. Jag måste få revansch mot volvon , plus att det är ju kul o ha en bil som fungerar.

    Har databoxen brunnit ?
    Tusen tack för svar o tips o ideer.
    //Micke. P

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Igensatt ljuddämpare är tydligen inte helt ovanligt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Igensatt ljuddämpare är tydligen inte helt ovanligt.
    Hrm. Tack för tipset.

    Men då känns det som om att motorn skulle vara seg hela tiden, och helt enkelt inte orka dem sista varven. Men nu drar den ju precis som vanligt vid exempelvis 4200rpm, men blockerar vid 4700. Där tar det liksom stopp. Det är inte så att den segar ner sig, utan det tar bara stopp där.

    Och om det vore avgastäppa, så skulle väl knappast växeln spela någon roll, då borde den inte orka upp på tvåans växel heller ?

    Som sagt, jag har kört fast, jg vet inte riktigt vart jag ska börja.

    Men tusen tack för tipset !

    //Mike.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Gah, jag blir ju galen.

    Ingen som har något mer tips, trix eller fix åt mig ?

    Jag märkte en sak sist jag körde bilen, efter den gått in i väggen vid 4700rpm, om jag då lättade lätt på gasen, så började den acclerera igen, och passerade 4700rpm, å när jag passerat 5000rpm så gav jag fullgas, å då drog den som den skulle !

    Så slutsats,
    Gasen i botten, tvärstopp vid 4700rpm, men om man då smyger förbi 4800rpm, så går det återigen att ge fullt utan problem hela vägen till v-stopp.
    Vad är det som händer vid just 4700 ? Varför låser den sig där ?

    //Miike

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Kolla upp soppa pumpen så den ger fullt tryck och rätt mängd bränsle.
    Kolla upp så att det inte är stopp i avgassystemet för det kan orsaka detta.

    Låter ju mer som om det är nått soppa problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    23
    Kass dämpare eller igensatt kat kanske?
    Saab 9-5 2,3t -02

  7. #7
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Det går ju att utesluta dämparna relativt smidigt iaf. Koppla isär främre och mittre delen på avgas, och försök hänga upp dem på lämplig sätt så att det blir en bra glipa. Ut och gasa.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Mälardalen Ransta
    Inlägg
    26
    Jag hade liknande problem när min DIkassett gick och dog...fullgas då tvekade den och segade..lättade man på gasen så vaknade den till och drog iväg...du trodde inte att den är Dikassetten som är paj ...men testa att byta med en polare...billigare än att Saab ska kolla upp den..
    Full fart spar tid...

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283
    kolla upp ic:en hade samma problem med min den gick bra på ettan och tvåan med tvekade på alla dom andra växlarna... tog en stund innan jag hittade felet kan jag säga dig... bytte och testade det mesta kan jag säga dig...

    ett tips bara

  10. #10
    Jag har typ samma fel på min 9-5a. Blev det någon lösning på problemet?

    /O

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    låter som täppt dämpare lr. kat.
    Tänk på att den är moment begränsad på 1:an å 2:an.
    = mer avgaser vid resterande växlar,
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Gissar också på bakre ljuddämparen.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Högsäter
    Inlägg
    508
    har inget bra förslag på vad som ä fel, men ganska säker på att volvon kör ifrån dig ändå.. Eller ja är helt säker mina två bästa kompisar har varsin bil av dessa modeller..
    Live and let die
    9-3 SS 2,2tid Vector

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    har inget bra förslag på vad som ä fel, men ganska säker på att volvon kör ifrån dig ändå.. Eller ja är helt säker mina två bästa kompisar har varsin bil av dessa modeller..
    Ja det måste ju vara därför hans bil är tvärdö vid 4700varv. Helt klart.
    Mina polares bästa plastfarsor har varsin Golf 1.9D som de piskar Evo VIII med, jag är helt säker. DOOH!

    Till något som hör till saken, avliden DI-kassett kan medföra katalysator-ras, detta i sin tur gör att din motor får svårt att andas vid högre flöden. Höga flöden uppkommer vid bra med laddtryck och högre varvtal.
    Så, steg 1.0 gör nu som du blivit rekommenderad, kontrollera så att den inte är igentäppt. Hur? Låna någon vänlig själs främre rör? Är ju "svårt" att få bort katalysatorn utan att ta fram kapen.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    vart bor du MagicMike?

  16. #16
    Hejsan

    Det kan inte vara så enkelt som tändstiften !

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 199
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hejsan

    Det kan inte vara så enkelt som tändstiften !
    jag tycker det är värt att han skall prova att byta de.! för nya stift gör alltid underverk.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Oj.
    Någon som väckt upp en gammal tråd..

    Skrivet: tis apr 05, 2005 15:29

    Mitt fel är avhjälpt. Min bil fungerar - för tillfället iallafall.

    I mitt fall var det...

    ... erkänn, spänningen stiger...
    Place your bets...

    Jo, det var inte di-kassetten, det var inte soppafiltret, det var ... det som jag hade väldigt svårt att tro på. Jo, igensatt avgassystem(!).
    Jag kan inte förklara varför. Men böt, och nu fungerar det. Så det är väl inte så mycket att grubbla på.

    /M/ike.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    208
    Citat Ursprungligen postat av Källén
    har inget bra förslag på vad som ä fel, men ganska säker på att volvon kör ifrån dig ändå.. Eller ja är helt säker mina två bästa kompisar har varsin bil av dessa modeller..
    Haha.
    Nä du gosse.
    Just den röda S40'n som jag rejsade mot när min bil inte ville längre. Den har jag inte stött på. Men min kompis, gick och köpte sig en likadan, en S40 2.0T. Och vi har rejsat ett flertal gånger.

    Och ska jag avslöja hur det slutar ?

    Place your bets, här oxo.
    Nä, jag skulle kalla det dött lopp. Från 50-150 så är det tvärdött. Vi växlar vid lika olika tillfällen, så det är egentligen enda gången någon tar ett par meter.
    Faktiskt lite besviken att dem gick så jämnt.
    150över, så drar saaben lite. Men det kan ju bero på vad som helst.
    //Mike

  20. #20
    henkaah
    Guest
    haft mkt liknande besvär på min gamla bil och då var det stiften

Liknande ämnen

  1. kraftiga ryckningar saab 900 2.0T
    Av saabgubben87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 17:20
  2. Från 900T '95 -> 900T '98 växellåda?
    Av Marz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •