Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    41

    Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Frun och vi tittar på denna bil en del och undrar lite över saker som vi hoppas vi kan få svar på här.

    Hur är det med utrymmet invändigt? Skulle det vara några problem med en bakåtvänd stol i passagerarstolen fram och en bakom den stolen? Bra med utrymme för barnens ben?

    Bensinförbrukning i snitt på en sådan här bil?

    Några kända fel man ska titta på?

    Tacksam för all info vi kan få?

    tack på förhand
    Kör:
    Saab 9-3 2.0T SC 2006

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    19

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Hej!
    Vi kör en 05a med två bakåtvända barnstolar bak, fungerar utmärkt. Använder Britax Highway, suverän bilbarnstol.

    Citat Ursprungligen postat av Wicked
    Frun och vi tittar på denna bil en del och undrar lite över saker som vi hoppas vi kan få svar på här.

    Hur är det med utrymmet invändigt? Skulle det vara några problem med en bakåtvänd stol i passagerarstolen fram och en bakom den stolen? Bra med utrymme för barnens ben?

    Bensinförbrukning i snitt på en sådan här bil?

    Några kända fel man ska titta på?

    Tacksam för all info vi kan få?

    tack på förhand

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Wicked
    Frun och vi tittar på denna bil en del och undrar lite över saker som vi hoppas vi kan få svar på här.

    Hur är det med utrymmet invändigt? Skulle det vara några problem med en bakåtvänd stol i passagerarstolen fram och en bakom den stolen? Bra med utrymme för barnens ben?

    Bensinförbrukning i snitt på en sådan här bil?

    Några kända fel man ska titta på?

    Tacksam för all info vi kan få?

    tack på förhand
    Här följer min syn på saken efter knappt 1500 mil i min 06:a. (Hade en Ford Mondeo tidigare)

    Invändigt utrymme är inget problem för två vuxna och två bakåtvända stolar. Det finns jämförbara bilar med större utrymmen (Mondeon är ett bra exempel) men 9-5 räcker till enligt mig.

    Ungefärlig bränsleförbrukning hittills för min del (stor variation beroende på körsätt naturligtvis):

    E85: landsväg 110 km/h + moms - cirka 11,5 l / 100 km; stad - cirka 14 l / 100 km

    BF95: landsväg 110 km/h + moms - cirka 8,2 l / 100 km; stad - cirka 10,5 l / 100 km

    Följande är punkter att hålla koll på:

    Motorvärmarkropp - vanligt med kylarvätskeläckage kring den

    Bränslepump - Återkallades i de flesta fall av Saab och pumpar byttes på biopower-bilarna. Om du är spekulant på en biopower, se till att bilen har fått pumpen utbytt, annars kommer den nog att krångla framöver

    Batteri - Väldigt dålig kvalitet på originalbatterierna.

    Oljeläckage, oftast inte mycket, men det förekommer ofta.

    Bussningar i bakvagn


    Fördelar enligt mig:
    Motorerna. Väldigt bra vridmoment från låga varv. Mycket slitstarka bara de får korrekt underhåll (Trimvänliga )

    Fenomenalt bra vägegenskaper, lyckad kompromiss mellan sportigt och komfort.

    Stolarna. Köper du en Vector eller en Aero får du fantastiska stolar på köpet.

    Väldigt mycket bil för lite pengar.

    Fenomenal bil för långa resor. Slukar mil snabbt och bekvämt.



    Nackdelar enligt mig:
    Tar en del soppa......

    Korta serviceintervaller

    Risigt andrahands-/tredjehandsvärde.

    Lite knirr och knarr från inredningen förekommer emellanåt
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    41

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Sasjjj : Perfekta svar från dig. Precis vad jag behövde veta.

    Lutar stenhårt mot en Vector med Pilotpaketet så vi väntar bara på att få tummen ur att gå till banken..
    Kör:
    Saab 9-3 2.0T SC 2006

  6. #6

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Wicked
    Sasjjj : Perfekta svar från dig. Precis vad jag behövde veta.

    Lutar stenhårt mot en Vector med Pilotpaketet så vi väntar bara på att få tummen ur att gå till banken..
    Kan bara hålla med föregående talare med alla för och nackdelar.
    Bränsle förbrukningen är största boven i mitt tycke då jag har BP 2,3t och den har aldrig legat under 1,2 i stadstrafik BF95 och på E85 1,5 stadstrafik vet inte om endast min bil drar mest här på forumet eller om jag är ärligast men landsväg aldrig under litern ......skall tilläggas att jag har automat.
    Dock kan man se mellan fingrarna med denna underbara bil spec vector med pilot paket stolarna e underbara samt kör glädjen kanon rekomenderas varmt.

    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Här är några inlägg av mig där du ser vad som bytts på min -06 viewtopic.php?f=18&t=256066&p=1801464&hilit=+garan ti+bytt#p1801464

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Här är några inlägg av mig där du ser vad som bytts på min -06 viewtopic.php?f=18&t=256066&p=1801464&hilit=+garan ti+bytt#p1801464

    /Fred
    Jösses e din bil ett Måndags ex månne med så mycket bytt etc? skulle blitt klart orolig om jag skulle behöva byta så mycket på min bil!
    Har endast haft min i 2 mån peppar peppar men allvarligt ska det verkligen vara så mycket fel? inte kvalitet i mina ögon .

    Bara min åsikt.

    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Mnja. Det har varit en del. Lite i mesta laget

    Tillägg till ovanstående är nu vid 10400 mil

    Xenonlampor bytta på båda sidor.
    Kränghämmarstag(gnällstag) på en sida framvagn.

    Är i behov av ett nytt batteri. Tänkte strunta i det då det vankas bilbyte.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Mnja. Det har varit en del. Lite i mesta laget

    Tillägg till ovanstående är nu vid 10400 mil

    Xenonlampor bytta på båda sidor.
    Kränghämmarstag(gnällstag) på en sida framvagn.

    Är i behov av ett nytt batteri. Tänkte strunta i det då det vankas bilbyte.

    /F
    Ja det e konstigt en del upplever mer än andra (hoppas jag tillhör den andra kategorin) men om du nu ska byta bil då anar jag märkes byte med eller?
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Min bil närmar sig 10.500 mil. (Jag är andra brukaren av bilen) Enligt servicehistoriken är följande är bytt på bilen förutom normal service:

    Motorvärmare. (Läckte glykol vid cirka 2000 mil)
    Bränslepump (Återkallades av Saab vid cirka 2500 mil)
    Motorn till vindrutetorkarna (Vid cirka 6000 mil)
    Batteri (vid cirka 9700 mil)
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  12. #12

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Min bil närmar sig 10.500 mil. (Jag är andra brukaren av bilen) Enligt servicehistoriken är följande är bytt på bilen förutom normal service:

    Motorvärmare. (Läckte glykol vid cirka 2000 mil)
    Bränslepump (Återkallades av Saab vid cirka 2500 mil)
    Motorn till vindrutetorkarna (Vid cirka 6000 mil)
    Batteri (vid cirka 9700 mil)
    Hur kan man se om bränsle pumpen är bytt? jag har ingen dokumentation på detta och undrar om Saab återkallade / bytte vid service på alla bilar? vid en viss tid punkt eller va det endast på dom som gick sönder?
    Den är full servad på Saab så då borde man ju kunna se historiken kanske?
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Kvarten
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Min bil närmar sig 10.500 mil. (Jag är andra brukaren av bilen) Enligt servicehistoriken är följande är bytt på bilen förutom normal service:

    Motorvärmare. (Läckte glykol vid cirka 2000 mil)
    Bränslepump (Återkallades av Saab vid cirka 2500 mil)
    Motorn till vindrutetorkarna (Vid cirka 6000 mil)
    Batteri (vid cirka 9700 mil)
    Hur kan man se om bränsle pumpen är bytt? jag har ingen dokumentation på detta och undrar om Saab återkallade / bytte vid service på alla bilar? vid en viss tid punkt eller va det endast på dom som gick sönder?
    Den är full servad på Saab så då borde man ju kunna se historiken kanske?
    När jag köpte bilen fick jag med ett utdrag från Svenska Bils register, på all service och andra åtgärder som var gjorda på bilen. (F.d. företagsbil som hade ett fullserviceavtal hos Svenska Bil)

    Om bilen är återkallad så lär det ju vara hos en auktoriserad verkstad och det borde gå att få det verifierat via ett utdrag ur registret. Om jag förstod saken rätt så återkallades även bilar med fullt fungerande bränslepumpar för byte i förebyggande syfte, eftersom det hade rapporterats in väldigt många havererade pumpar som inte klarade E85.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Kvarten
    Ja det e konstigt en del upplever mer än andra (hoppas jag tillhör den andra kategorin) men om du nu ska byta bil då anar jag märkes byte med eller?
    Det är min tredje 9-5. Två har varit alldeles nya som firmabilar. Det är denna som strulat mest. Hade jag fått ta ut en ny Saab hade jag antagligen gjort det igen. Då en 9-3 SC. Hade en Volvo 850 som allt byttes på. Sedan tog jag en V70 och var förskonad. Den 9-5 Aerkombi jag började med 2001 trasslade inte speciellt. "Bara" en växellådsrenovering på garantin.

    Nu blir det något annat då Saab är put on hold pga osäkra andrahandsvärden.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    41

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Var idag och provkörde en 9-5 2.0t BP och blev så jäkla besviken.

    Vid första gaspådraget på 1an så stack den iväg som jag förväntat mig, men när jag hystar i 2an och trycker på så händer det absolut ingenting.

    Tar upp den på motorvägen och trycker plattan i botten på 3ans växel. Händer ju ingenting. Sitter o funderar på om bilen stänger av turbon när man växlar från 1an till 2an.

    Är 2.0t motorn på detta viset lr var det nåt fel på denna? Bilen hade bara gått 2500 mil.

    Ska jag, som gillar lite mer kraft, titta på en 2.3t. eller en Aero istället för att få lite mer kraft än denna.

    T o m min Astra kombi med 136 trötta hästar går bättre än denna saaben.
    Kör:
    Saab 9-3 2.0T SC 2006

  16. #16

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Citat Ursprungligen postat av Wicked
    Var idag och provkörde en 9-5 2.0t BP och blev så jäkla besviken.

    Vid första gaspådraget på 1an så stack den iväg som jag förväntat mig, men när jag hystar i 2an och trycker på så händer det absolut ingenting.

    Tar upp den på motorvägen och trycker plattan i botten på 3ans växel. Händer ju ingenting. Sitter o funderar på om bilen stänger av turbon när man växlar från 1an till 2an.

    Är 2.0t motorn på detta viset lr var det nåt fel på denna? Bilen hade bara gått 2500 mil.

    Ska jag, som gillar lite mer kraft, titta på en 2.3t. eller en Aero istället för att få lite mer kraft än denna.

    T o m min Astra kombi med 136 trötta hästar går bättre än denna saaben.
    Vet inte om det e stor skillnad på 2,3t som jag har men tycker det låter konstigt det du upplever i paritet med liknelsen astra:n (kanske överdriven)?
    Måste isåfall varit något knas på den bil du testade.......har haft ganska många bilar innan denna som jag nu har 9-5 SC BP 2,3t såsom passat 1,8t ,audi a4 1,8t samt volvo v70 2,5t -08 och kan säga att denna drar dom alla i ax flera gånger om .
    Är klart positiv över prestandan i denna familjebil som den ändå är och ingen sport bil.
    Har funderat över att chippa den men tycker nästan inte det kommer att behövas.

    Bara min åsikt och detta är inte för att jag är nybliven partisk saab ägare utan det finns en del negativa saker med såsom bränsle förbrukningen etc men men an annan historia.


    Mvh Mr M
    9-5 Vector SC 2,3t Biopower -07
    http://www.garaget.org/?car=189452&image=1774714

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    En 2,0t på bensin 150hk är som en död häst. Bättre på E85 och 180hk. Ett steg1 och den blir kanon http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Först å främst så har vi ju alla lite olika referensramar, vissa tycker väl t.o.m. att en Aero på 260 hk känns slö.....

    Men en biopower är som två helt skilda motorer beroende på vilket bränsle man kör på. På BF95 är de hyfsat sega, men på E85 så är det en helt annan bil, och då drar den väldigt duktigt. Jag var ett tag inne på att chippa min, men så länge jag kör på E85 så känns detta inte längre nödvändigt.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Ett steg1 gör ju bilen användbar även på bensin. 180hk på E85 är ju i alla fall bättre. Kör man en steg1 och sätter sig bakom ratten i en orginalbil med 150 eller 180hk känns den seg.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Köpråd Saab 9-5 Sportkombi 2.0t / 2.3t 06 ->

    Går bilarna lite sämre på etanol nu när det är 0-gradigt ute? Tycker inte det är så stor skillnad jag kommer ihåg det som men det kan ju lika gärna vara för mycket BP kvar i tanken senaste gången man stannade vid pumpen. Har hållt mig till bensin hela vintern, börjar bli dags att tanka lite mer effekt nu med torrare vägar.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

Liknande ämnen

  1. Köpråd: Saab 9-3 1,9 Tid 16V/150Hk/Vector/SportKombi
    Av malte_swe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 11:33
  2. Har sneglat på en Saab 9-3 1.9 TiD Sportkombi!
    Av Mr J i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •