Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Hej.

    Har en 9-3 Aero med 2 liters biomaskin i. Ska börja med att klargöra att jag haft bilen inne på verkstaden för felet jag nämner nedan, men det kvarstår. Ska ta kontakt med verkstaden igen om detta. Det jag vill är att lyssna av vad felet kan vara här bland forumfolket.

    Felet då, det dök upp för 2,5 vecka sedan, problemet är att bilen är sjukt svårtstartad.
    När man gör en kallstart på morgonen så hoppar den oftast igång direkt, hackar till och dör sedan efter ett par sekunder. Försöker jag sen igen får jag gnugga på starten 5-10 sekunder innan den hoppar igpng, när den sen startar så går den som en påse skit under ett par sekunder, hoppar och rister innan den börjar gå normalt.
    Ska jag starta den efter jag kört och den stått säg 10 minuter är det samma sak, får gnugga på starten bra länge innan den hoppar igång...

    Felen lät jag dom felsöka när jag hade den bilen inne på mellanservice igår.
    Stiften hade sett ut som kriget så dom byttes, trots dom bara gått knappt 1500 mil, sedan bytte dom något styrdon samt laddade in en ny programvara.

    Efter bytena hade dom haft samma problem första starterna men sen hade det fungerat bra.
    Nu är inte läget så utan den trilskas som tusan och jag kan ju tycka att det inte ska va på detta sättet.

    Så vad säger den kloka skaran här? Några "gissningar" vad det kan vara?

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 059

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Läste verkstan ut nån felkod eftersom de bytte programvara? Kör du mycket kortsträckor?

    Fast jag skulle sluta tanka E85 för detta påminner om de problem som alla motorer som klarar E85 har i olika grader av felsymptom.

    Nu läste ja inte om du kör in etanol i tanken eller ej, men alla flexifuel/biopower blittan blattan allt va de kallas får driftproblem förr eller senare.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Läste verkstan ut nån felkod eftersom de bytte programvara? Kör du mycket kortsträckor?

    Fast jag skulle sluta tanka E85 för detta påminner om de problem som alla motorer som klarar E85 har i olika grader av felsymptom.

    Nu läste ja inte om du kör in etanol i tanken eller ej, men alla flexifuel/biopower blittan blattan allt va de kallas får driftproblem förr eller senare.
    Dom nämnde inte något om felkod men det förmodar jag dom gjorde.

    Sorry, missade det med etanolen. Kör etanol när det är väglag för det, dvs 5 tankar etanol och en tank soppa. Men nu har jag sedan snön kom, mitten av december kört endast en tank med etanol, sen bara BF95.

    Jag kör 4,5 mil på morgonen och smma sträcka hem, blandat stads och motorvägstrafik så allt för korta sträckor vill jag inte säga den går...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 059

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Okej. Ska kanske inte inte svartmåla allt men många, även ett antal taxichaffisar i bekantaskretsen försöker sälja av sina etanolbilar pga allehanda driftproblem. Mindre än hälften av dessa har gått problemfritt så de väntar bara på trassel som de övriga haft.
    Ändå, saabarna har gått relativt okej, mens ex.vis Volvokörarna haft så mycket trassel att de flesta tankar blyfritt istället. Spelar ju ingen roll då de ändå passerar biltullarna i stockholm ändå utan pröjs.
    Sen att som taxiägare betala typ 35-40% högre bränsleförbrukning jmf bensin eller i praktiken dubbelt så mycket per mil jmf dieselkärrorna får många att gå tillbaka i den branschen till dieslar igen.

    Inte nåt om ditt problem direkt. Men en fråga; Hade du köpt en E85-kärra idag om du vetat om baksidorna?

    Och du har väl garanti kvar på bilen? Ställ den hos Saab, kräv lånebil tills dom fixat den. Annars får dom väl lösa tillbaks den.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug

    Inte nåt om ditt problem direkt. Men en fråga; Hade du köpt en E85-kärra idag om du vetat om baksidorna?

    Och du har väl garanti kvar på bilen? Ställ den hos Saab, kräv lånebil tills dom fixat den. Annars får dom väl lösa tillbaks den.
    Då vi endast får plocka ut en miljöbil här via jobbet så fanns det bara ett val för att få lite rolig bil och det var en saab med etanolmaskin. Har inte haft några som helst problem innan detta dykt upp. Så ja, om knappt två år när det ska bytas bil så blir det nog en saab igen med biomaskin.

    Jo garantin finns kvar, ska ringa till dom idag igen och boka en tid, hanns inte med igår bara då det var på tok för mkt på jobbet...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Lyfter denna med lite info...

    Bilen ska in på måndag igen, fick inte tid tidiagre då dom inte hade några lånebilar inne innan dess.
    Sa att dom att dom får göra en lite djupare dykning i bilen nu för så här kan jag inte ha det.

    Drar grymt mycket soppa nu med, tankade idag och den hade (efter uträkning) dragit 0,98l/mil på BF95, det är lååångt över vad den brukar dra normalt för mig.

    Känns ju lite segt åka i en i stort sett ny bil som drar runt litern blandad körning... på BF95

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 059

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    De e lite högt, men jag har hört några iaf som lyckats få ner E85-sörplet till runt litern blandad körning. Extrem Eco-driving= accelerera till den hastighet du tänkt/får hålla och sedan endast pyttelätt drag-gas. Men BF95 så högt är definitivt nåt troligtvis enkelt knas. Lycka till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    306
    Medlem#
    9999

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Du ville ju ha gissningar så här kommer mina
    Jag skulle gissa på en trasig motortempgivare alternativt en luftläcka (tryckslang, intercooler exempelvis.)
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Nu står bilen på verkstaden för mer felsökning.
    Dom hade nån teori att det kunde va LMM så en sån hade dom fixat hem, får se om man får ett samtal i eftermiddag som talar om att allt är ok nu.
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Att det skulle vara mjukvaran / etanolen som spökar låter högst otroligt tycker jag eftersom det kommit nu plötsligt. Tror verkstan gör rätt i att kika på LMM, skulle den inte vara boven i dramat så hade jag iaf kollat vevaxellägesgivaren och lambdasonder. Låter ju klart som en bränsleblandnings issue iaf :-/
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    306
    Medlem#
    9999

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Lambdasonderna har ingen inverkan på en kallstart.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Update, får fortsätta åka lånebil även idag, dom ringde igår och bytet av LMM gav ingenting inte resten av det dom testade igår heller. Dom behövde även idag på sig för att leta vidare.
    Idéerna hade tydligen börjat sina hos dom nu...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Lambdasonderna har ingen inverkan på en kallstart.
    Det är inte bara startögonblicket som är problem, bilen går rätt ojämnt, drar mkt bränsle osv med.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Dagens update då efter ett samtal från verkstaden.

    Dom håller nu på att ta "snapshots" på min bil, dvs spela in fasen när den går kasst vid start och när den går bra vid start, den ena var klar tydligen sa han.

    När dom har båda filerna skulle dom skickas ner till Trollhättan för analys, hur lång tid det tar har jag ingen aning om...
    Tog det ett par veckor så skulle jag hämta ut min bil och lämna tillbaka lånebilen.

    Så problemet var tydligen inte lätt att hitta eller åtgärda...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    306
    Medlem#
    9999

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Jäkligt nyfiken på vad som var problemet med trådskaparens bil.
    Har du lust att delge oss vad det var för fel?
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Jäkligt nyfiken på vad som var problemet med trådskaparens bil.
    Har du lust att delge oss vad det var för fel?
    Jag vet inte faktiskt, den ska in till verkstaden imorgon igen. Dom har fått svar från Trollhättan vad problemet ska va. Ska lyssna med dom när dom är klara med den vad som är gjort och återkommer med svar då.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Eftersom det iaf var en som hade lite intresse i tråden så kommer en liten update!

    Lämnade in bilen imorse på verkstaden och frågade vad som skulle göras. En kanske två spridare skulle bytas då dom troligen inte var täta. Vilket medför den surnar till när den står och blir svårstartad.

    Vi får väl se om det hjälper med detta, har svårt tro det ska ta bort "ryckigheten" under gång osv men jag håller tummarna, börjar bli less på att lämna och hämta bilen nu.
    Dom hoppades bli klara under dagen så återkommer när jag testat bilen efter jag fått den.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    Så, nu har jag bilen hemma igen...
    Dom bytte 3 av dom 4 spridarna, dom fick ju inte byta den fjärde då det inte var några uppenbara fel på den tydligen.
    Den startar bra nu, har BF95 i tanken men har bara ett par liter kvar så imorgon åker spriten i så får vi se vad som händer.

    Dom berättade att det var den 4:e bilen som kommit in med dessa symptom efter min, så dom andra hade vart lätt att felsöka.
    Tydligen har dessa problem börjat dyka upp i mälardalen och dom sa något om att en undersökning har påbörjats gällande bensin levererad under en viss period...

    Aja, nu fungerar det som det ska iaf.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 909

    Re: Seg att starta, går dåligt efter en kallstart.

    hoppas dom hittat felet nu, så du får åka problem fritt!

Liknande ämnen

  1. Vinande ljud i 2min efter kallstart NG9-3 B207
    Av crille_hallden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-02-06, 09:01
  2. Saab 9-5a går dåligt vid kallstart
    Av Rs turbo_s2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 22:57
  3. Motorlampan tänds vid kallstart efter trimning
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 13:17
  4. Tjuter till direkt efter kallstart, ca 1 sek
    Av ArcTiC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •