Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Baslåda med snärtig bas

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Baslåda med snärtig bas

    Hej allesammans!

    Tänkte byta baslåda i bilen till våren. Har ett par billiga 10or nu. Jag lyssnar mycket på hårdrock och även en del elektroniskt, så som hardstyle och hardtrance. Även EBM, t ex Grendel, Suicide Commando, Sturm Cafe, Nitzer Ebb, DAF... Är ute efter nåt man kan kräma på lite med.

    Är därför ute efter så snärtig bas som möjligt, och undrar då vad jag skall leta efter. Skall lådan vara sluten eller portad?
    Har kikat på runda Kicker 10", kan de vara ett bra val?

    Budgeten är ganska låg, så inga monstergejer för 10 000.. Avser dock leta begagnat så det går ju att fynda.
    Har sökt, men det är som ni vet inte alltid helt lätt. Har hittat lite tvetydigt om portad låda eller inte..


    Tack på förhand!
    /Johan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Satte själv in 2x8" jbl basar i liten låda. finns en bild på garaget (länk).

    Med rätt delning och slutsteg så kan jag få dem att både spela snärtigt, vilket jag också föredrar, men även djupt.

    Så max 10" tycker jag! ev 8"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Fast nu har ju inte storleken direkt att göra med om basen blir snärtig eller ej. Börja med ett riktigt bra framsystem, det är där midbasen eller den s.k. "snärtbasen" ska vara. Sen så satsar man på ett bra slutsteg med en bra bas i rätt låda så kommer den spela riktigt bra, placeringen är också viktig.

  4. #4

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Fast nu har ju inte storleken direkt att göra med om basen blir snärtig eller ej. Börja med ett riktigt bra framsystem, det är där midbasen eller den s.k. "snärtbasen" ska vara. Sen så satsar man på ett bra slutsteg med en bra bas i rätt låda så kommer den spela riktigt bra, placeringen är också viktig.
    Jag måste hålla med här, till 100%..!!
    Min 15" i portad låda spelade mycke snabbare än vad många andra gjort med 8-12" i slutna lådor.
    Så det handlar om att välja bra element samt bygga en optimal låda till element,bil och slutsteg.
    Det är måna saker man bör ta hänsyn till för att få den "perfekta" basen i bilen

  5. #5

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Köp ett Omega q-comp framsystem, dom trycker på ganska bra, låter bra och är ganska billiga beggade! Riktigt steg på dem kanske 2x100-2x200w. Sedan basen är det dni smak som avgör, se till att bygga en låda som inte spelar så förbaskat djupt, lägg avstämmningen kring en 45-50hz då kan du köra allt från en 8" upp til en 18" och den kommer att sparka på bra! Samma sak med basen sedan se till att ha bra med effekt!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Baslåda med snärtig bas

    http://www.blocket.se/alvsborg/DLS_Ulti ... ?ca=11&w=3

    Detta kanske kan vara ngt? Kör själv med denna 10"aren i min SC, och den låter riktigt riktigt bra. Kör med en låda på ca 25 liter (kommer inte exakt ihåg, men byggd utefter elementets spec med användning av 1 talspole = 4ohm)... Kör med 12" dls ultimate nobelium i cabben, och även den riktigt riktigt bra, snärtig och mycket välljudande bas.

    I SCn har jag basen kopplad till ett Ultimate A7, och i cabben till ett Hertz EP2x - bryggat...

    Nu är jag ingen mästare på ljud direkt, men vad jag har hört när jag lyssnar på olika saker så tycker jag definitivt att kvalle/ljudinriktning på steg och element vida överstiger storleken för att framhäva snärtigheten...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  7. #7

    Re: Baslåda med snärtig bas

    En liten fundering, vad har du (trådskaparen) för framsystem?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Hade ett par Proson 3-vägs 6.5".. De gick sönder, men köpte mig två GAS 6.5" för 250 spänn på BRL utförsäljning. Har inte monterat dessa än då bilen står i vinterförvar. Är kanske framsystemet jag borde satsa på? Problemet är dock att min baslåda är så förbannat dålig och min budget räcker inte till både och.

  9. #9

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Skulle lägga pengar och tid på att riktigt bra framsystem, innan du skaffar bas.
    Jag HÖR inte någon jätte skillnad i ljudet med min sub. på eller av.
    Det man kan ana är endast den djupaste basen som saknas när man inte har sub på.Främs så märker man i stolen att den inte är på, den vibrerar inte lika mycke när den ar avstängd.
    Så ett bra framsystem först, sedan kan du skaffa dej en bas. Men du gör som du vill förståss

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Så, för att sammanfatta.

    "Snärtig bas" har mer att göra med högtalartyp/fabrikat, lådvolym och placering än att lådan är portad eller sluten.
    För bästa resultat är framsystemet prio ett.

    Får tacka för alla bra svar. Dock är jag svag för att känna musiken, få lite tryck i stolen. Några tips på baselement/färdiga lådor att köpa förutom den Johnken länkade till?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Så, för att sammanfatta.

    "Snärtig bas" har mer att göra med högtalartyp/fabrikat, lådvolym och placering än att lådan är portad eller sluten.
    För bästa resultat är framsystemet prio ett.

    Får tacka för alla bra svar. Dock är jag svag för att känna musiken, få lite tryck i stolen. Några tips på baselement/färdiga lådor att köpa förutom den Johnken länkade till?

    Skulle jag få för mig att köpa ny bas/baslåda så skulle jag inte tveka en sekund på att handla in en ifrån DD (digital designs) även deras billigaste bas spelar som själva F*N

    DU kan kolla in deras lilla söta 8" här


    http://www.youtube.com/watch?v=zXeN83IK ... re=related

    Här har du ett klipp till.

    http://www.youtube.com/watch?v=rS7gJwyEPtI&NR=1

    Det är alltså en liten 8" du ser i klippen, inte någon fet 12-15
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  12. #12

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F

    Skulle jag få för mig att köpa ny bas/baslåda så skulle jag inte tveka en sekund på att handla in en ifrån DD (digital designs) även deras billigaste bas spelar som själva F*N

    DU kan kolla in deras lilla söta 8" här


    http://www.youtube.com/watch?v=zXeN83IK ... re=related

    Här har du ett klipp till.

    http://www.youtube.com/watch?v=rS7gJwyEPtI&NR=1

    Det är alltså en liten 8" du ser i klippen, inte någon fet 12-15
    Vet inte om du ser dåligt på ena ögat, men detta va, i båda klippen 2x8" och detta bli i konarea ungefär som en 10".
    Jag menar inte att DD basarna är dåliga, absolut inte. Det är mycke bra basar och de klarar både hög dB och finlir.
    Nu visade ju inte klippen hör höga dB det spelade, utan mest vibrationer i plåten m.m, vilket enligt mej är ett dåligt tecken då man slarvat med att dämpa den. Vibrationer i takpaneler,backspeglar m.m får jag oxå..av mitt framsystem.


    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Så, för att sammanfatta.

    "Snärtig bas" har mer att göra med högtalartyp/fabrikat, lådvolym och placering än att lådan är portad eller sluten.
    För bästa resultat är framsystemet prio ett.

    Får tacka för alla bra svar. Dock är jag svag för att känna musiken, få lite tryck i stolen. Några tips på baselement/färdiga lådor att köpa förutom den Johnken länkade till?
    Exakt. snärtbasen ligger högre upp i frekvens än vad man normalt kanske delar en sub. Vist, man kan dela en sub vid 120hz och få snärt i en 12", men då låter det ju skit oxå.
    Själv delar jag min bas vid 40Hz och neråt, enbart för att få det där sista som framsystemet inte klarar av att återge. Detta kanske är lite väl extremt om man vill att det ska spela högt, men runt Lp70-60hz tycker iaf. jag att man ska försöka hålla sig när det gäller sub.
    De flesta 6½" klarar att spela ner till runda 60hz utan direkta problem. Klarar dem inte det av någon anledning, då kan man låta dem spela ner till 80-70hz och sedan dela sub lite högre.

    Så JA, framsystemet är den viktigaste delen av ett ljudsystem och det är där man ska lägga de stora pengarna och mesta tiden.

    Usch va detta blev långt..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Baslåda med snärtig bas

    TT-95 bugar och bockar och ber dig hemsk mycket om ursäkt.
    Skulle ju såklart stå 8:OR inte EN 8

    Söker du lite själv så ser du att EN 1508 spelar skjortan av många större och dyrare basar.

    Till ts, kollar du in www.bilstereoforum.se så kan du hitta dig riktigt roliga basar för bra begpriser,

    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2609
    Kanske är för mycket pengar?
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Citat Ursprungligen postat av Mikael.Hedman
    Köp ett Omega q-comp framsystem, dom trycker på ganska bra, låter bra och är ganska billiga beggade!
    Kan inte annat än att hålla med .. dom heter iofs Amega och inte Omega .. om det inte är några koppior ...

    Jag hade sådanna fram i min 9000
    6.5or i ombyggda dörrsidor och 4a med lös diskant på orgplats i panelen.
    Dessa ihop med en MTX 10" bas i skuffen spela riktigt bra måste jag säga .. iofs så spelar ju slutstegen o signal till dessa in oxå i det hela .. men måste säga att Amegas framsystem är riktigt bra lir i ..

    Kollar men på blocket så finns det som sagt en hel del begagnat att köpa .. deras 6.5a med diskant o delningsfilter ligger på över 4000kr har jag för mig .. Är en svenskbyggd högtarlare från början (sala tror jag) men har för mig att numera är dom byggda utomlands dock men jag kan ha fel på den punkten.

    Så bra framsystem med bra steg kan jag nog hålla med om är prio 1. Jag drev mitt med ett Alpine V12 MRV-F450 4-kanalssteg .. en kanal till resp 6.5a och en kanal till resp 4a med diskant ... bra justeringsmjligheter på så sätt ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Här finns ett kitt i Gbg på blocket ..

    Blocketannons...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  16. #16

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Tror du klarar dig bra med GAS kittet! Det har vunnit en del tester så ska du ha något bättre måste du över 1500-2000;-

    Ge det lite effekt bara, det är lite tungdrivet! Amega systemet är ett bra system, men du har ett som fungerar bra för tillfället!

    Om du inte har så stor budget så satsa på en 10" eller 12" i en basreflex låda, den ger lite med knuff än en sluten. Men basreflexen kommer troligtvis att spela högre, djupare och lite mulligare än den slutna! Samt ett 2kanals steg på en 2x100-2x150w som du bryggar till basen. Det blir billiga pengar och troligtvis kommer det att räcka för dina behov!

  17. #17

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Hur mycke kan DU(TS) lägga på ljud totalt?
    Det finns en uppsjö av bra märken, så kanske vi andra kan vägleda dej lite.

    Om du byter framsystem, kan du tänka dej att skaffa slutsteg till detta oxå?

  18. #18

    Re: Baslåda med snärtig bas

    beroende på hur mycket jobb som vill läggas ner, så ett hett tips e att köra dubbla midbasar i dörrarna och rejält dämpade .
    blir rejält tryck i midbasen som passar hårdrock tycker jag.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Jag har idag väl dämpade dörrar och ett framsystem samt hatthyllehögtalare anslutna till ett 4-kanalssteg.


    Total budget är 1500-2000 kronor. Skall dock köpa ett 4-kanalssteg och brygga av en polare för nästan inga pengar. Kanske inte världens bästa steg, men lite effekt lämnar det iaf.

  20. #20

    Re: Baslåda med snärtig bas

    Med denna kanske lite snäva budget så skulle jag lagt allt på framsystemet. Då skulle tex. ett DLS R6A kitt funka. Dessa har bra midbas samt klarar djupare midbas oxå.
    Vill man eller kan man lägga ett par hundra mer än 2000 så kan ett DLS RM6.2 kitt vara ännu bättre. Dessa ska enligt en bekant till mej (som tidigare hade DLS R6A i framdörrarna) klara av att göra samma jobb som R6a, fast ännu lite bättre.

Liknande ämnen

  1. baslåda i og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-08-02, 00:00
  2. Baslåda 93 ss Vad har ni?
    Av Anders K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 19:17
  3. Baslåda i og9-3?
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •