Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Byte av packbox, vevaxel B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Byte av packbox, vevaxel B2x5

    Hej!

    Saab 9-5 2.0T -98

    Har lite oljeläckage från vevaxeln på remsidan(alltså höger).

    Köpte packboxen för ett tag sen men det har inte blivit av än, men nu känner jag att det börjar bli dags. Är dock lite osäker på hur svår den är att byta? Behöver man ta bort kåpan vid kamkedjan(tappat namnet på den) eller går det att få ur packningen ändå?

    Haynes föreslår att man ska borra hål i den gamla och dra ur den, men tycker det låter lite riskabelt?

    och så en dum fråga kanske, men var är oljenivån när bilen står hyffsat plant? Dvs, behöver jag tömma ur oljan innan eller kommer den inte att rinna ut?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    inget kommer rinna ut, byt på du bara
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Ok, tack!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-07 klockan 17:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    56

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Haynes föreslår att man ska borra hål i den gamla och dra ur den, men tycker det låter lite riskabelt?
    Borra hål?
    ta bord låsringen och locket till oljepumpen så är det bara att trycka ur p-boxen med handkraft.
    9-5 se 4d 2.3t -99

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Är dock lite osäker på hur svår den är att byta?
    Inte speciellt. Du har ju Haynes att gå efter så det blir nog inga problem.
    Innan du börjar bör du skaffa en stor och en bra segersäkringstång till segersäkringen som håller oljepumplocket.
    Körde med en för liten skit-tång för ett par år sedan och krossade lillfingernageln......det gjorde ont.....

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Behöver man ta bort kåpan vid kamkedjan(tappat namnet på den) eller går det att få ur packningen ändå?
    Behövs inte.

    mvh Jonas

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    man kan ta ut den på plats med om man bryter lite försiktigt med en skruvmejsel så slipper man lossa locket, se bara till att få dit den nya rakt så det inte läcker sen.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Kollade lite på detta igår. Har bestämt mig för att skaffa en tång och en ny o-ring ifall locket till oljepumpen behöver tas loss. Så slipper jag bli stående på söndag när alla affärer har stängt och det är snöstorm

    Kan man inspektera skicket på oljepumpen på något bra sätt om man ändå har isär locket?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Citat Ursprungligen postat av Krau
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Haynes föreslår att man ska borra hål i den gamla och dra ur den, men tycker det låter lite riskabelt?
    Borra hål?
    ta bord låsringen och locket till oljepumpen så är det bara att trycka ur p-boxen med handkraft.
    Som de andra redan har antytt så gällde detta om man inte plockar bort locket.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Japp, man kan mäta spelet mellan oljepumpsdreven. Samt att man kan kolla efter slitage på själva oljepumpslocket.

    Packboxen slår du i mot stoppet i oljepumpslocket. Använd lite loctite på packboxens ytterkant så att den fastnar och inte läcker där. Olja sedan in packboxens insida så att den inte går torrt vid uppstart.

    Mvh Eric Dahlhjelm.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Vilken typ av loctite är lämplig att använda?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Om du ska ta av oljepumpen så tänk på att sätta tillbaka den på samma ställe ( brukar finnas märkningar ). Ett råd är att även byta o-ringen till oljepumpen. Det är oftast den som läcker och inte packboxen.
    Se Andras Avundsjuka Blickar

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    O-ringen är redan inköpt!

    Ska se till att hålla koll på märkningarna, tack för tipset!

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Håll koll på styrstiftet till oljepumplocket så att det inte trillar iväg och lägger sig i närmsta golvbrunn eller annat mindre lämpligt ställe.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Liten uppdatering.. Har nästan monterat ihop allt igen, kvarstår bara remskiva, remmen och skärm/hjul. Lördagskvällen kom snabbt

    Hade för det första lite problem med att få bort remskivan, stod i Haynes att man kan behöva bända lite lätt.. men det krävdes en del våld ( eller lite våld under lång tid) innan den till slut släppte.

    Att lossa låsringen var inga problem, satte i två 4mm borr i hålen och tryckte ihop den med en polygrip. Det var lite svårare att få tillbaka den däremot. Var och köpte en större låsringstång, men den var för liten den också.. Slutade med att jag offrade en gammal polygrip som jag slipade ned så den passade i hålen i låsringen. Då gick det hyffsat enkelt att få den på plats, men det tog totalt kanske två timmar

    Oljepumpen såg fin ut och inget oljeklet, så det var skönt att veta

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Det var lite svårare att få tillbaka den däremot. Var och köpte en större låsringstång, men den var för liten den också.. Slutade med att jag offrade en gammal polygrip som jag slipade ned så den passade i hålen i låsringen. Då gick det hyffsat enkelt att få den på plats, men det tog totalt kanske två timmar
    I told you.....
    Den kan vara för jäklig den där, dessutom skall man ha respekt för låsringar.
    Vi hade en olycka på jobbet för många år när en kille skulle montera segersäkringen till kolvbulten.
    Den sprätte iväg och fastnade på tvären o hans öga = skyddsglasögon är inte fel.

    Hoppas du får det tätt, hade enorma problem med en 9-3:a för några år sedan.Bytte packbox 2 eller 3 gånger.
    Det är inte fel att provköra för att kolla täthet innan du skruvar tillbaka plast/hjul osv.

    mvh Jonas

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Jo, hade skyddsglasögon på mig. Märkte rätt snart att det var en bra idé, lite blodiga fingrar lyckades jag få, men det var det värt

    Hoppas på att det är tätt nu, får hålla lite koll!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Hej. Jag har ett oljeläckage på min 9-5:a som jag misstänker är av samma typ som trådskaparen har. Det droppar lite olja från tråget på högra sidan av bilen. Det är ju rätt svårt att se vartifrån det kommer men det ser ut som det kommer från den berömda packboxen (är oljeklet där runt remmen). Finns det någon annan packbox/tätning som brukar vara "standardfel" på 9-5? Jag kollade på Speedparts angående packboxar vid vevaxel och den som fanns där hade art. nr 12.7231 benämning "Främre
    Vid remskiva/oljepump". Är det den jag ska ha eller någon annan? Jag provade fetta av oljan som var där dagen innan besiktningen för att sen kolla under när bilen var inne för just besiktning. Då var det droppar på tråget igen men jag kunde inte lokalisera exakt vart det var ifrån. Någon som har nåt tips för att hitta läckaget.

    Mvh Fredde

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Det är den packboxen du ska ha. Finns ju även samma fast med det fabrikat som originalmonterasom du föredrar det. Jag köpte den billigare.

    Du behöver också en ny o-ring till oljepumpshuset.

    Verkar som att din läcker mer än vad min gjorde om du får droppar så snabbt, men det låter ju absolut som att det kan vara där det läcker.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    köpte den billigare....fick göra om allt efter nån vecka ty det läkte mer än innan bytet.
    Snik packboxen verkade inte gilla olja för den hade verkligen blivit stenhård

    Så köp orginalet.
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Byte av packbox, vevaxel

    Ok tack för tipset. Det får bli originalbox då, spelar ju ingen roll att den är dubbelt så dyr om man ändå lär göra om det kort därefter. O-ringen kostar ju bara 19:- på SP så det är ju inte hela världen.

    För övrigt så kollade jag i WIS samtidigt som jag läste den här tråden och såg då hur allt hänger ihop. Att remhjulet sitter på utsidan av oljepumpslocket. Så då är det lika bra att byta o-ringen medans man ändå är där o drar ut packboxen. Får köpa en sån sats för packboxmontering så ska det nog gå bra, segersäkringstång har jag en hel hög på jobbet
    Senast redigerat av Moderator den 2022-07-07 klockan 17:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Mått vid montering av främre packbox vevaxel vid remskiva B2x5
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-05-27, 16:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •