Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Trasig bränslepump.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Trasig bränslepump.

    Nu börjar jag tröttna rejält på min skitsaab. (!!)
    Har bytt på ett år nu.
    Magnetventil (600kr)
    DI-Kasett,(2500kr)
    Vevaxelgivare(1000kr)
    Flexrör främre,(2400kr)
    Katalysator(4200kr)
    oljesil(1000kr)
    + olja och filter x antal gånger

    Igår hade bensinpumpen gett upp!!!

    SAAB vill ha 5400kr för att byta denna...
    Bara delen går på över 4 000kr.
    Jag sa tack, men nej tack!...

    Jag såg att mekonomen har bränslepumpar för 1 600:- inklusive allt (står det hos dom).
    Det borde väll inte vara omöjligt att byta bränslepumpen för ett mekaniskt pucko?... Måste man ha något mer än det "kittet" som finns på mekonomen?
    Ska man byta något mer där nere när man ändå är på G?..

    MVH

    John

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Trasig bränslepump.

    Citat Ursprungligen postat av Fp730a
    Nu börjar jag tröttna rejält på min skitsaab. (!!)
    Jag har börjat trötta på de som inte begriper att ange bilmodell.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Trasig bränslepump.

    Köp en begagnad pump på skroten för ett par hundringar istället
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Trasig bränslepump.

    Ja sätter en tia på att det är en 9-5a

    Om du har relativ god meck vana så kan du köpa pump satsen, har du lite mindre vana så kan du köpa hela armaturen med pump och allt. har för mig den kostar mellan 1-1500:-

    köper man en beg. bil så får man ju räkna med att saker och ting går sönder förr lr senare det håller ju inte för evigt, men visst ja håller med dig om att det kan vara jobbigt när allt kommer på en gång. Sen är det ju inte bara för det är en SAAB som saker går sönder utan hade du t.ex köpt en BMW samma årsmodell mil etc etc så kanske den hade kostat dig det dubbla på 1 år vem vet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: Trasig bränslepump.

    Köp en Henko för 700 spänn istället.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Trasig bränslepump.

    Om du vill komma billigt undan så finns bränslepump för 300-400kr på biltema. Dock måste du montera den i din gamla armatur, men om man har kommit så långt att man fått upp armaturen så är det en lätt uppgift.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Trasig bränslepump.

    Köpte ett nytt "kit" på mekonomen... 1600. VErkar vara en baggis att byta...

    På väg till SAABen i v70n för att bogsera... 100m kvar... Tänds oljelampan i volvon!!!!!!!
    Så nu har jag två bilar inom loppet av 100m som är defekta... härligt!!!

    Förresten...SAABen är en 9-5a

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Trasig bränslepump.

    Tror det är bra med "kittet". Själv köpte jag en lös pump och råkade ut för att slangen jag köpt på mekonomen hoppade av, trots slangklämmor. På många ställen jag letade hade de ingen lämplig bränsleslang. Nu har jag slang från speedparts som funkar bra.

    Den stora Oringen som sitter under locket till tanken kan/bör man kosta på sig att byta också. Den blir dålig med tiden och det är inte kul om den inte håller tätt. Strax över en hundring har jag för mig den kostar på saab.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Trasig bränslepump.

    Igår (en vecka efter stoppet) bogserade vi bilen från västerås till surahammar...

    När vi kom fram till parkeringen så skulle vi skjuta den in i garaget (Vilket vi inte orkade) så jag tänkte köra den dom fem sista metrarna på startmotorn (upp för backen) döm om min förvåning!... Bilen hoppar efter 3m igång vilket innebär att jag nästan(!) kör rakt in i väggen framför mig... Men nu gick den hur bra som helst... Kan det ha varit något annat än bränslepumpen?...

    Jag har haft bilen inlämnad hos aukt saabåterförsäljare som säger att det är bränslepumpen som är defekt. Vad kan man tro om detta uttalande? Hur har dom undersökt det (tror ni?) kan det ha varit så att dom körde en rövare och inte "undersökte" något utan bara sa vad dom trodde?

    Kan det vara ett spökande relä?
    Kan det vara en spökande säkring?
    Kan pumpen ha gjort sin sista dösrossling för att hjälpa mig upp för backen?

    Vad tror ni?.. Vad skulle ni gjort?

    MVH

    John

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Trasig bränslepump.

    Pumpen gjorde dödsrycket. Min gjorde samma sak, fast ja va uppe i Tierp typ 26 mil hemifrån. Startade inte när ja skulle åka. Tvärtyst vid pumpen. Hitta en jarnstång på marken, bankade på tanken direkt under pumpen och när polarn vred startnyckeln så bruppa den igång. Körde de 26 milen hem i något hög fart(marscha 160+), inga blåvita ivägen på hela resan. In i carporten, stängde av. Prövade starta direkt, men då var den verkligen heldöd. Fast en lätt beg hade jag redan då den låtit/tjutit lite då och då. 1 timme senare va allt som det skulle igen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Trasig bränslepump.

    Är det någon som har länk till en bra (helst ) guide om hur man byter bensinpump?

    Någon som kan skriva en liten kvickguide annars?

    Om man inte har det "specialverktyget" hur gör man då? Förslag på verktyg?

    ps Jag har läst i Haynes men skulle kunna tänka mig att läsa på fler ställen också.. ds.


    MVH

    John -

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Trasig bränslepump.

    Hej!

    Ja tog en variant mindre avdragare kanske 15cm bred, vände på armarna så klackarna pekade utåt passade in armarna och spände fast dom. Sen tog ja själva "bulten" till avdragarn och drog genom den underifrån tills den gick i botten då kunde ja skruva loss utan att "bulten" trycker ner på armaturen plus att den inte skruvar ur sig. På med avdragarn och dra loss ringen med lämplig stor nyckel.

    Tips: Spruta i lite 5-56 lr liknande i dom 2 anslutningarna till returen och tryck sidan vicka lite på dom i sid led så lossnar dom MKT lättare.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Trasig bränslepump.

    Fäller man upp baksitsarna och vrider på tändning så hör man tydligt om pumpen startar. Angående felsökning tänkte jag.
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    Re: Trasig bränslepump.

    Citat Ursprungligen postat av Fp730a
    Är det någon som har länk till en bra (helst ) guide om hur man byter bensinpump?

    Någon som kan skriva en liten kvickguide annars?

    Om man inte har det "specialverktyget" hur gör man då? Förslag på verktyg?

    ps Jag har läst i Haynes men skulle kunna tänka mig att läsa på fler ställen också.. ds.


    MVH

    John -
    Jag använde samma som de säger i Haynes, dvs stor polygrip. Finns en bild i min projekttråd i signaturen om du inte är med på hur de menar. Fungerade mycket bra, men det finns ju såklart flera lösningar som funkar lika bra om man inte har en stor tång.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Trasig bränslepump.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ja tog en variant mindre avdragare kanske 15cm bred, vände på armarna så klackarna pekade utåt passade in armarna och spände fast dom. Sen tog ja själva "bulten" till avdragarn och drog genom den underifrån tills den gick i botten då kunde ja skruva loss utan att "bulten" trycker ner på armaturen plus att den inte skruvar ur sig. På med avdragarn och dra loss ringen med lämplig stor nyckel.
    Skitsmart, varför har jag inte tänkt på det? Den idén snor jag utan att fråga om lov.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Tips: Spruta i lite 5-56 lr liknande i dom 2 anslutningarna till returen och tryck sidan vicka lite på dom i sid led så lossnar dom MKT lättare.

    Mvh
    Skrapa bort låsfärgen över torxskruven och lossa på det gula "överfallet" som låser nipplarna på bränsleslangaran också. Så minskar du markant risken att bryta av nipplarna.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Trasig bränslepump.

    Skitlätt!. Pumpen är bytt och bilen går mycket bättre än innan! (Mer jämn på gasen och eventuellt lite piggare?!)... Kan det vara så?

    Vi gjorde ett eget verktyg för att få loss den ringen.. Inga problem..

    Dock måste jag juh enkelt konstatera att Haynes måste GRAVT överskatta svårighetsgraden i att byta en bränslepump... 3 av 5 skiftnycklar... "Kompetent hemmamekaniker"...

    Vafan... Om man kan byta en glödlampa måste man juh klara det där!!...

    Kamkjedan med tillhörande balansaxlar har också samma svårighetsbeteckning.... Stämmer det? :O...

    MVH

    John

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Trasig bränslepump.

    Citat Ursprungligen postat av Fp730a
    Kamkjedan med tillhörande balansaxlar har också samma svårighetsbeteckning.... Stämmer det? :O...
    På lös motor möjligen.

    Det svåra (för mig i alla fall) var att få ur armaturen ur tanken.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Trasig bränslepump, byta själv ?!
    Av Mean_grean_machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 14:35
  2. Trasig Bränslepump?
    Av 900Talladega i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 18:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •