Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419

    Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Hej!

    Har inte tänkt på att bilen laddar lite dåligt förens nu när jag skulle åka till bilprovningen. Jag gjorde som jag alltid brukar, dvs dra ut säkring nr 13 till APC. Så att den bara ska gå på GLT vid besiktningen. Men på färden dit märkte jag att bilen laddar fortfarande 0,9 Bar. Vilket borde vara ca 1 Bar om man räknar bort det atmosfäriska trycket? Strunt samma. Jag drog ur kontakten till MV och har fortfarande 0,9 på laddtrycksmätaren. Vad kan ha gått fel? Kan jag koppla förbi MV och prova GLT på riktigt? Vilka slangar ska jag koppla ihop?
    Kan det ha hänt något med MV-ventilen eller med wastegaten?

    Jag har haft en trasig MV förut en gång, men då skenade laddtrycket. Jag bytte då MV och box.

    Bilen är en og9-3 -99 T5 154hk original, men sen flera år med steg2.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: Högt laddtryck utan APC säkring?

    Hmm...en T5 bil alltså.
    MV:n innehåller 2 spolar och trycker styrs genom att en bricka flyttas mellan spolarna och på så sätt styr luften ut i slangarna.
    Brickan flyttas ofta och beroende på i vilket läge man tar säkringen kan den ligga mot de olika spolarna.
    Hamnar den mot den ena spolen skall du få GLT med en gång, mot den andra spolen måste luften trycka brickan mekanisk vilket jag har märkt kan gå lite segt/inte med en gång.

    Så mitt tips, kör lite mer så skall det ge sig = du skall få GLT.
    Om du INTE får det är det fel på MV:n.

    Men på färden dit märkte jag att bilen laddar fortfarande 0,9 Bar. Vilket borde vara ca 1 Bar om man räknar bort det atmosfäriska trycket?
    Det atmosväriska trycket är inte 0.1 bar utan ~1.0 bar = din laddtrycksmätare utgår från atmosfärtryck och visar dig allt över detta.

    mvh Jonas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419

    Re: Högt laddtryck utan APC säkring?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Hmm...en T5 bil alltså.
    MV:n innehåller 2 spolar och trycker styrs genom att en bricka flyttas mellan spolarna och på så sätt styr luften ut i slangarna.
    Brickan flyttas ofta och beroende på i vilket läge man tar säkringen kan den ligga mot de olika spolarna.
    Hamnar den mot den ena spolen skall du få GLT med en gång, mot den andra spolen måste luften trycka brickan mekanisk vilket jag har märkt kan gå lite segt/inte med en gång.

    Så mitt tips, kör lite mer så skall det ge sig = du skall få GLT.
    Om du INTE får det är det fel på MV:n.

    Men på färden dit märkte jag att bilen laddar fortfarande 0,9 Bar. Vilket borde vara ca 1 Bar om man räknar bort det atmosfäriska trycket?
    Det atmosväriska trycket är inte 0.1 bar utan ~1.0 bar = din laddtrycksmätare utgår från atmosfärtryck och visar dig allt över detta.

    mvh Jonas
    Tack jonte!

    Jag ska prova på vägen hem från jobbet idag, jag ska koppla in MV igen, starta bilen. Sedan stänga av och koppla ut MV. För att sedan testa köra igen. Jag får fortsätta felsökandet från resultatet utav det.

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    708

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Hej

    hade exakt samma fel som dig med min 9-3a med sdamma motor.

    för mig så var jag tvungen och byta vacumslangar och även smörja upp magnetventilen med lite 5-56 och sedan hälla ut om det blev överflödigt. väldigt vanligt med läckande vacumslangar i detta fall. när man rycker ur kontakten till magtnetvetnilen skall det vara 0,42bar. och med den isatt ca 1 - 1,1 bar.

    om du vill kolla glt utan magnetventilen tar man en slangt ifrån turbon och in i wastegaten och tar bort alla andra slangar då blir bilen i grundladd om inte magnetventilen fungerar som den skall.

    Hade själv stora problem med konstigt ladd på min 9-3a i sommras som jag hade testade nog allt möjligt hehe.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Provade igår kväll att koppla förbi MV. Som jag förstod det på FAQ så skulle man koppla ihop C och W, och så gjorde jag och testade. Bilen går då på GLT, jätte segt. Laddtrycksmätaren visar då ca 0,2~0,3 Bar. Lite lite tycker jag för att vara GLT. Eller så visar mätaren för lite helt enkelt. Det förklarar ju varför den visar 0,9 som max när jag har MV inkopplad. Ska jag köpa nya vakuumslangar till MV för att se om det är läckage? Ska jag behöva justera upp GLT? Hur kan det komma sig i så fall att den har ändrats? Kanske köpa en annan mätare?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    708

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    kan mycket väl vara läckage var det för mig i mina slangar köpte nya slangar och då fungerade det som det skulle. dock så är ju laddet för lågt kan vara slapp wastegate eller fel på mätaren. chans att pröva annan mätare och se ifall det blir samma? den borde ju ligga på 1,0-1,1 iaf om den är chippad.
    annars runt 0,8-0,9 orginal ftt.

    väldigt vanligt med just slapp wastegate till 9-3 när man börjar trimma dem. hade samma problem jag. fick byta både wastegate och vacumslangar.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Citat Ursprungligen postat av boje82
    Ska jag köpa nya vakuumslangar till MV för att se om det är läckage?
    Hade du haft läck på slangarna till MV:n hade du fått motsatt effekt d.v.s den hade laddat för mycket.
    Citat Ursprungligen postat av boje82
    Ska jag behöva justera upp GLT?Hur kan det komma sig i så fall att den har ändrats ?
    Ja du kan testa om det går. Som sagt brukar de bli slappa och det är inte säkert att det funka med att spänna upp WG-klockan utan ett byte är nödvändigt.
    Men som sagt testa du....det kostar inget.
    Citat Ursprungligen postat av boje82
    Kanske köpa en annan mätare?
    Vad är det för mätare?
    En mätare som visar fel kan ställa till det. Misstänker du det så testa den i en annan bil eller mot en annan mätare.

    mvh Jonas

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Jag har en mätare som är köpt på Micro en gång i tiden. Såg på biltema att dom hade bra pris på mätare, men på bilden visar den i Kg?

    Ska börja med att försöka hitta en annan mätare, så att jag kan kontrollera min mätare mot den. Det är ju bara haka loss slangen och prova med lite tryckluft.

    Satt och kollade på nätet lite, vart kan man få tag på vakuum slangarna? De som man brukar få med när man köper ett trim?

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Att du väljer mätare från Micro eller Biltema kan vara en orsak till fel, Har testat "billiga" mätare men alla har visat olika,skiljer ibland upp till +/- 0,3 !

    När du har en klok mätare så kolla ditt grundladd igen,hoppas du hittar rätt för bilen kommer att gå och må bättre rätt justerad.

    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    333
    Medlem#
    7502

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Den inbyggda MAP-sensorn borde vara hyffsat exakt och den är lätt att läsa av om du har någon kompis med ett OBD-II interface.

    Den ger visserligen absolut-tryck men drar man bort värdet man får med avstängd motor från mätvärdena när man kör så får man ut över/undertrycket i insuget.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    419

    Re: Högt laddtryck med MV bortkopplad?

    Ska börja med att jämföra min mätare mot något mer exakt. Jag har kollat på jobbet som jag trodde hade en bra mätare, men här fanns ingen.
    Ska leta lite mera. Får återkomma när jag vet hur min mätare visar..
    Jag vill ju inte justera saker som inte är fel.. hehe

    Mvh Patrik
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

Liknande ämnen

  1. För högt laddtryck.
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 19:30
  2. [LÖST] Mystiskt Laddtryck, Högt laddtryck! B205R
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 08:25
  3. För högt laddtryck?
    Av MartinP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 23:49
  4. Högt laddtryck???
    Av frasse72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 08:44
  5. Högt laddtryck
    Av 9000cse Turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 03:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •