Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Ursäkta om det här blir lite tjatigt men det är så att jag har inhandlat en 9-3 Aero -01 (T7 motor) med motorhaveri. Har sökt men inte hittat specifika svar på min motormodell, så här kommer några frågor.

    Har lite frågor om vad som behövs för att sätta i ett T5 block förutsatt att toppen är ok på min bil.
    Vet att liknande frågor har varit uppe innan men har mest läst om byte mellan 2,3 motorer och 9-5 och inga B205R som väl sitter i min bil.
    När jag sökte hittade jag inget specifikt om detta bytet men det kan vara att jag missat någon tråd.

    Som jag förstår det så kan jag använda vilken 2,0 kortmotor som helst årsmodell 94-98 (från 9000 endast eller går det med 900-9-3 ? )

    Jag förutsätter att veven är skadad i min motor eftersom den går väääldigt tungt, därför tänkte jag byta hela botten.

    Kolvarna ska svarvas av 1,1 mm - rätt? (för användning med T7 topppackning)

    Alla kåpor, tråg mm tas från T7 motorn. Rätt?

    Kamkedje, balansaxelkedjesats från T7 (passar ej rakt av? läste någonstans att dreven på balansaxlar inte stämmer?? vad gör man för att få det att passa? Vill helst ha kvar dem, blir det bökigt så får dom finna sig i att inte snurra mer :-).)

    Ska jag ha packningssats till T7 motor vilket jag tror?

    ÄR tacksam för svar av någon som vet, det är väl många här som kan detta utan och innan.

    Jag har inte hunit riva något på motorn än, bilen står på kärra utanför och jag har ett späckat schema framöver så det blir nog inte än på någon vecka, men jag tänkte kolla lite vad som behövs och ev, göra lite inköp.

    Om det är något annat jag behöver tänka på så får ni gärna flika in med det med.

    Tack på förhand.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Ingen som kan fylla i lite info om dom vet ??
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Hej!

    1. Så länge det är en 2.0 kortmotor så spelar det ingen roll om den kommer från 9000 lr 900/9-3.

    2. Kolvar svarvas 1.1mm för användning av T7packning JA, när du ändå har kolvarna ur så byt ringar och hona ur blocket.

    3. Japp

    4. Så vitt ja vet så ska T7ans trans sats även passa på T5, det kan säkert någon annan bekräfta.

    5. Japp

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Alla T7 packningar passar. Dreven till balansaxlarna ÄR olika mellan T5 och T7. Det ena av dessa drev är idiotdyrt, runt 800 har jag för mej, det andra kostar drygt hälften. När jag byggde i höstas, fanns bara det ena på SAAB, och det andra på speedparts. Kolla och GÄMFÖR priserna mellan kompletta satser och lösa delar. Satserna var väldigt, väldigt prisvärda. Trans.kåpor, oljetråg...allt sånt från T7-blocket passar på T5.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Tack för era svar, det är ungefär som jag trodde då.
    Det här med dreven på balansaxlarna- det är så att jag ska köpa drev som är till T5 och använda med resten av T7 transmissionssatsen d v s, T7-satsen behöver endast kompletteras med 2 balansaxeldrev från en T5.

    Skönt att reda ut det här innan man ska beställa grejor, sen kan det ju vara så att jag har en kolv som har vänt uppe i toppen med, men i s f får jag väl tänka om och kanske köpa en komplett T7 motor.

    Ska bli kul att se vad som hänt, enligt förra ägaren hade den bara "skramlat" till lite, sedan tappade den effekt för att till slut stanna...

    Ska lyfta toppen någon av de närmsta kvällarna för att se vad för jobb jag har framför mig.

    Mvh
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Om nu toppen din är kass så köp för böveln inte en T7 motor, gör nu som du tänkt och sen leta efter en frisk T7 topp om nu din är kass.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Ok då...
    Tänkte bara att det blir dyrare, men så är nog inte fallet när jag tänker efter.

    Kanske kan pma dig oxygene, om jag stöter på patrull under renoveringen/ bytet.
    har renoverat många motorer genom åren, men inte blandat delar mellan olika motortyper såhär, då vill man vara säker på vad som passar och inte...
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    VET du att t5 motorn är frisk så kasta bara i den, if it aint broke,... dont try to fix it.

    Byt kedjor och försök få tag i dreven.. jag kollade aldrig men t7 axlarna kanske passar i t5 blocket? isf är det bara i med dom och använda dreven i satsen.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Citat Ursprungligen postat av Robert E
    jag kollade aldrig men t7 axlarna kanske passar i t5 blocket? isf är det bara i med dom och använda dreven i satsen.
    Nä... sån tur hade man ju inte. T5:ans balansaxlar var rejält mycket tjockare. Eller var det tvärtom....? Hursomhelst, jag provade iaf, när jag upptäckte att dreven inte passade, och balansaxlarna gick inte att flytta mellan blocken.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Tack för alla råd, nu har jag väl klart för mig hur jag ska göra.
    Återstår bara att hitta en okej T5 motor att stoppa i då.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Tack för alla råd, nu har jag väl klart för mig hur jag ska göra.
    Återstår bara att hitta en okej T5 motor att stoppa i då.
    Hej.

    Byggde för två veckor sen en motor till en kund där jag stoppade i t-5 block,t-7 topp med t-5 kammar..

    Det blev MYCKET bra.

    Ett litet tipps..
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Tack för alla råd, nu har jag väl klart för mig hur jag ska göra.
    Återstår bara att hitta en okej T5 motor att stoppa i då.
    För säkerhets skull, måste jag bara få ställa ett par frågor.
    1. Du vet väl att du kan använda en T5-topp-packning och därigenom 'slippa' svarva ner kolvarna.
    2. Du behöver en T7-topp annars passar inte insuget, och kanske nåt mer. Tror att jag har läst nånstans att nån svetsade om insugsröret så det passade på T5-toppen.

    'Nån' kanske ser det här och fyller på med korrekta fakta.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Tack för alla råd, nu har jag väl klart för mig hur jag ska göra.
    Återstår bara att hitta en okej T5 motor att stoppa i då.
    För säkerhets skull, måste jag bara få ställa ett par frågor.
    1. Du vet väl att du kan använda en T5-topp-packning och därigenom 'slippa' svarva ner kolvarna.
    2. Du behöver en T7-topp annars passar inte insuget, och kanske nåt mer. Tror att jag har läst nånstans att nån svetsade om insugsröret så det passade på T5-toppen.

    'Nån' kanske ser det här och fyller på med korrekta fakta.

    Ja, jag e helt med på vad du säger.
    Om jag hittar en frisk T5 motor så blir det väl att använda underdelen som den är med T5 toppackning för att slippa svarva, byta lager m m .
    Det med toppen är jag också på det klara med, man kanske kan flytta över kamaxlarna från T5 motorn när man ändå håller på.

    Någon som vet vilka kamaxlar som passar och är bättre än de i min aero? Är det som med blocken att alla T5 turbo-kamaxlar är likadana?
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Lyfter den här tråden då jag nu rivit motorn och hade en fråga igen.
    Det som hade hänt var att skruvarna på baksidan av vevaxelremhjulet hade gängat ut sig och därmet skrapat i oljepumpshuset tills det blev hål, att motorn inte gick runt berodde på att en skruv hade lossnat helt och satt sig i kläm så hårt.

    Som tur var så har motorn inte gått utan oljetryck någon längre tid om ens alls, alla lager ser ut att vara normalslitna utan några skador. även veven har därmed klarat sig utan skador.

    Min fråga är då om jag istället för att använda en T5-underdel, kan använda bara kolvar och stakar från en sådan och sätta i denna motorn, jag antar att balansaxlarna i motorn bör vara anpassade mot kolvarnas vikt eller?

    Om det fungerar med T5 kolvar i T7 block så kan man ju använda hela T7s transmissionssats, även balansaxeldreven, eller kommer jag då ha en motor som är i obalans?

    Balansaxlarna kanske bara är avstämda mot varandra för att ta ut vibrationer eller??

    Tacksam om någon vet svaret på detta.

    Alternativet jag funderar på är att använda motorn som den är fast montera nya lager, kolvringar o s v, jag har inte tänkt att toktrimma ändå.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skärblacka
    Inlägg
    59

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Om du behöver senare så har jag en renoverad T7 topp ligger.
    That´s why they call us vikings..

    Saab 9-5 2,3t -00

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon
    Lyfter den här tråden då jag nu rivit motorn och hade en fråga igen.
    Det som hade hänt var att skruvarna på baksidan av vevaxelremhjulet hade gängat ut sig och därmet skrapat i oljepumpshuset tills det blev hål, att motorn inte gick runt berodde på att en skruv hade lossnat helt och satt sig i kläm så hårt.

    Som tur var så har motorn inte gått utan oljetryck någon längre tid om ens alls, alla lager ser ut att vara normalslitna utan några skador. även veven har därmed klarat sig utan skador.

    Min fråga är då om jag istället för att använda en T5-underdel, kan använda bara kolvar och stakar från en sådan och sätta i denna motorn, jag antar att balansaxlarna i motorn bör vara anpassade mot kolvarnas vikt eller?

    Om det fungerar med T5 kolvar i T7 block så kan man ju använda hela T7s transmissionssats, även balansaxeldreven, eller kommer jag då ha en motor som är i obalans?

    Balansaxlarna kanske bara är avstämda mot varandra för att ta ut vibrationer eller??

    Tacksam om någon vet svaret på detta.

    Alternativet jag funderar på är att använda motorn som den är fast montera nya lager, kolvringar o s v, jag har inte tänkt att toktrimma ändå.
    Ska du byta kolvar och stakar till T5 grejer (passar rätt i fö.) så bör du kolla kolvspel, blockklassning och horna upp loppet innan nya ringar monteras. Horningen gäller även om du behåller T7-kolvarna och bara byter ringar.

    Har du T7-block (och därmed T7 balansaxlar) så passar transmissionsatsen rätt på.

    Byter du ram och vevlager så mät upp spelet med plastigauge. Jag slår även ett slag för att kontrollera och ev. byta balansaxlarnas lager.

    I ditt fall så hade jag börjat leta efter en ny transkåpa, det behövs oavsett vilken botten du ska köra med.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Kolla lagerspel, hona och sådant har jag koll på, undrade mest om man kan köra med T7 botten och T5 kolvar utan prob, med balans.
    Ny (beg) transmissionskåpa och remskiva (och topp) har jag redan.
    Fick nu fatt i en T5 motor som ska vara i bra skick billigt så det blir väl att använda den bottendelen.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: T5 Block i 9-3 Aero -01. Lite råd tack.

    Tänkte bara avsluta den här tråden med att säga att bilen är klar och är numer såld, ska kika på en 9-5 Aero på lördag istället.
    9-3an kändes lite liten när man skulle hämta barn på dagis med bilstol och bilkuddar i bilen.

    Det blev så att motorn fick en "vanlig renovering" utan T5. Har använt T5 grejorna till en 9-5 som en bekant hade istället.

    Tack för alla råd och tips ni gett
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

Liknande ämnen

  1. Montera 9000 block på saab 9-5 lite hjälp
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 00:38
  2. lite 9-3 info tack!
    Av carneby i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 03:34
  3. Lite köpråd tack
    Av Redman i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 09:35
  4. lite hjälp tack! [köpa 9-3]
    Av carneby i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •