Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: TRASIG TURBO`?

  1. #1

    TRASIG TURBO`?

    Jag undrar hur man märker om turbon är trasig eller inte laddar som den ska. Vilka symtomer finns det. Och hur kan man undersöka om turbon är bra? På vilka sätt`?
    Tacksam för svar.
    Saab 9-5 2.0t -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: TRASIG TURBO`?

    Citat Ursprungligen postat av GiiZzMOo
    Jag undrar hur man märker om turbon är trasig eller inte laddar som den ska. Vilka symtomer finns det. Och hur kan man undersöka om turbon är bra? På vilka sätt`?
    Tacksam för svar.
    Jaa om turbon är slut så blir bilen skapligt orklös. Om den är på väg att ge upp så är det vanligt att det ryker svart om bilen och att den drar olja kan också vara ett tecken... Att det viner om den är inte heller något bra tecken. Du kan ju alltid känna efter om det är något störra glapp i den. En frisk turbo får inte glappa axiellt men ett litet glapp radiellt är normalt. Du kan alltid koppla in en extern laddtrycksmätare i bilen så du har koll på hur mycket den laddar. Det är väl att rekomendera på alla turbobilar

    Är det några speciella symptom som du har upplevt med din/någon annans bil som du är ute efter???
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  3. #3

    Re: TRASIG TURBO`?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Citat Ursprungligen postat av GiiZzMOo
    Jag undrar hur man märker om turbon är trasig eller inte laddar som den ska. Vilka symtomer finns det. Och hur kan man undersöka om turbon är bra? På vilka sätt`?
    Tacksam för svar.
    Jaa om turbon är slut så blir bilen skapligt orklös. Om den är på väg att ge upp så är det vanligt att det ryker svart om bilen och att den drar olja kan också vara ett tecken... Att det viner om den är inte heller något bra tecken. Du kan ju alltid känna efter om det är något störra glapp i den. En frisk turbo får inte glappa axiellt men ett litet glapp radiellt är normalt. Du kan alltid koppla in en extern laddtrycksmätare i bilen så du har koll på hur mycket den laddar. Det är väl att rekomendera på alla turbobilar

    Är det några speciella symptom som du har upplevt med din/någon annans bil som du är ute efter???

    Jo för jag har en saab 9-5 -00 2.0t och det är så att jag får ryckningar vid låg fart och när jag drar på i gasen och sen när jag stannar bilen så skakar bilen och låter något konstigt. jag har byt bensinpump,magnetventil,tändstift,di-kasett,aaa typ allt men inte byt turbo. så jag vet inte ett tag när jag byte magnetventil så börja bilen gå bra men nu sen fredags har den börjat igen. skumt men vettefan va det är. för turbon är aldrig byt tror jag inte.
    hoppas du har fattat något och kan hjälpa mig.
    Saab 9-5 2.0t -00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: TRASIG TURBO`?

    Luftmassemätare??? Har dålig koll på 9-5 men det är väl Trionic7 i din bil? (svart tändkasset)?? Då låter luftmassemätare som en möjlig bov i ditt fall! Du råkar inte ha en öppen avlastningsventil sitta på den annars?
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  5. #5

    Re: TRASIG TURBO`?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Luftmassemätare??? Har dålig koll på 9-5 men det är väl Trionic7 i din bil? (svart tändkasset)?? Då låter luftmassemätare som en möjlig bov i ditt fall! Du råkar inte ha en öppen avlastningsventil sitta på den annars?
    jag har bytt den med. vad menar du med öppen avlastningsventil
    Saab 9-5 2.0t -00

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: TRASIG TURBO`?

    Avlastningventil/dumpventilen sitter på tryckröret, alltså röret efter intercoolern som går diagonalt upp mot gasspjället. På en T7motor med luftmassemätare ska det sitta en avlastningsventil med en återcirkulation som går till insugsröret till turbon. Om det istället sitter en atmosfärisk/öppen avlastningsventil, utan återcirkulation så kan det uppstå symptom liknande dina.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  7. #7

    Re: TRASIG TURBO`?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    Avlastningventil/dumpventilen sitter på tryckröret, alltså röret efter intercoolern som går diagonalt upp mot gasspjället. På en T7motor med luftmassemätare ska det sitta en avlastningsventil med en återcirkulation som går till insugsröret till turbon. Om det istället sitter en atmosfärisk/öppen avlastningsventil, utan återcirkulation så kan det uppstå symptom liknande dina.
    nej jag har en orgrinal dumpventil som sitter vid turboröret man ser den när man öppnar huvet. det är en svart med 3 rör eler något sånt.
    Saab 9-5 2.0t -00

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: TRASIG TURBO`?

    okej! japp det är den jag menar

    har du bytit soppafilter???
    hur såg stiften ut som du böt?? hade alla samma färg???
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  9. #9

    Re: TRASIG TURBO`?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    okej! japp det är den jag menar

    har du bytit soppafilter???
    hur såg stiften ut som du böt?? hade alla samma färg???
    nej bränslefilter har jag inte bytt vad då kan den ha sånna symtomer?
    dem verka samma färg ja.
    Saab 9-5 2.0t -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: TRASIG TURBO`?

    får du inge bränsle så går ju motorn inge bra, alltså om det har täppt igen sig
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

  11. #11

    Re: TRASIG TURBO`?

    Citat Ursprungligen postat av Pontaaa
    får du inge bränsle så går ju motorn inge bra, alltså om det har täppt igen sig
    Byte bränslfilter idag och det är samma alltså poblemet är att när jag är i 1:ans växel och tvåans så kan den små rycka alltså får inte gas. man få trycka lite gas sen släppa och gasa igen då går den och ibland så har den inte problem med det. OCh så när jag ska köra lite mer olagligt alltså dra på lite, och sen när jag ska stänga av bilen. så skakar något typ ett ljud "Drrrrr" samtidigt som det skakar vid motorrummet. Sen om jag ska starta direkt kan det ibland bli lite svårt startad.
    Saab 9-5 2.0t -00

Liknande ämnen

  1. Trasig turbo?
    Av Fladdan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 23:13
  2. Trasig turbo?
    Av vedor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 11:57
  3. trasig turbo???
    Av psyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •