Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SRS lyser - krocksensor höger fram enligt verkstad

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    SRS lyser - krocksensor höger fram enligt verkstad

    Hej på er!

    Imorse när jag startade bilen så blinkade helt plötsligt SRS lampan, efter nån minut så slocknade den. Körde förbi Saabexperten och dem var sjyssta och kollade på en gång - det var fel på krocksensorn höger fram, eller iaf den som hade aktiverat srs lampan. Kan dock ej minnas att vi varit med om någon olycka och med utlyst airbag och allt, så jag väljer att dra slutsatsen att det är fel på sensorn/kablarna istället Killen på verkstaden släckte lampan men den kom tillbaka nästan direkt när jag körde därifrån, så allt är det något fel där nånstans med signalen.

    Frågan är - någon som vet vart sensorn sitter och hur kabeldragningen ligger? Jag har varit åt bilstereon före helgen då den glappade i fronten, så jag har haft ur den och sen satt tillbaka den - kan jag kommit åt något där då kanske?

    Bilen i fråga är en 9000 CSE från '93.

    Tacksamt för tips/svar!
    Mvh
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Re: SRS lyser - krocksensor höger fram enligt verkstad

    Hade samma bilmodell, årgång och fel på min. I det fallet var det smuts/oxid i kontakten på sensorn. Tydligen ett vanligt fel enligt min mek. Det lär dessutom ha bytts ut många kabelhärvor till just krocksensorerna på 93:orna pga problem. Sensorerna sitter framme i fronten, kommer inte ihåg exakt var. Är osäker på hur kablarna går, men tror knappast att du kan ha skadat dem med ditt stereomekande.

    På min räckte det med rengöring av kontakten, höll sig så länge jag hade kvar bilen. Kruxet med 9000 är att man måste släcka lampan med diagnos-instrument, det slocknar alltså inte även om du fixar själva felet.

    Lycka till!
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: SRS lyser - krocksensor höger fram enligt verkstad

    Hejsan!

    Tack för svaret, låter rimligt då vi verkligen inte varit med om någon olycka i alla fall

    Vore kul om någon visste och kunde berätta vart sensorn sitter så kan jag kolla där och evt rengöra eller byta ut den för att börja med. Att jag inte kan släcka lampan själv vet jag sedan tidigare, gör visserligen lite svårare att felsöka/testa att man har hittat felet men men.

    Mvh
    //Joris
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Re: SRS lyser - krocksensor höger fram enligt verkstad

    Tittade i EPC; sensorerna sitter ganska högt på varsin sida bakom frontbalken, i närheten av där du byter glödlampor till halvljuset (högra sensorn sitter framför expansionskärlet)
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    218

    Re: SRS lyser - krocksensor höger fram enligt verkstad

    Citat Ursprungligen postat av AddeA
    Tittade i EPC; sensorerna sitter ganska högt på varsin sida bakom frontbalken, i närheten av där du byter glödlampor till halvljuset (högra sensorn sitter framför expansionskärlet)
    Tack så mycket, ska kolla på det vid tillfälle!
    //J
    ------------------ Nya PÄRLAN ------------------
    Saab 9-5 Aero -00

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startmotor fungerar inte enligt verkstad OG9-5 -06
    Av Kincop i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-01-25, 18:57
  2. [LÖST] Vad skiljer mellan ABS-Givarna höger fram och höger bak? 9000
    Av mågis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-15, 17:10
  3. Normal oljeförbrukning T7 (enligt verkstad)
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •