Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: stora problem med mitt tändningslås?

  1. #1

    stora problem med mitt tändningslås?

    Tjena, kan börja med att jag är ny på forumet och inte vet vart jag skulle posta detta, men hoppas de blev rätt iallafall.

    De är så att jag fick en saab 900 16valve turbo modellen gratis av en gubbe.
    Första gången jag stoppade in nyckeln i tändningslåset gick de att vrida om till tändning på osv. sedan när jag tog ut nyckeln och skulle vrida igen så gick de ej, tog stopp halvvägs.. höll på i flera timmar och lyckades ej, värme även upp nyckeln ifall de skulle vara is inne i låset, men de gav ej någon skillnad.

    Så jag började plocka ut del efter del inne i kolven i låset, och kolven är nu helt rensad, men går ej att vrida om till tändning?! jag bankade ner ett verktyg och greppade tag om verktyget med en skiftnyckel, och tog i så hårt så verktyget gick av, ändå ploppa den inte in i tändningsläget..

    kan även säga att jag kan lägga i vilken växel som helst fast att jag inte har satt på tändningen, och jag har provat lägga i backen osv, ingen skillnad.
    Och de känns även som dom nedersta växlarna (2an, 4an och backen bara går i halvvägs? fast dom översta går i perfekt, de känner jag!)

    nån som har en aning hur jag ska få på tändningen och få startmotorn att gå då jag behöver bilen och har inte tid/pengar att köpa/byta låset ännu, då jag meckar ute på parkeringen?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    7

    Re: stora problem med mitt tändningslås?

    få du ur ratt låset? För då kan du väl köpa en startknapp på typ biltema och koppla in kablarna i den istället. Borde fungera. Men det var ett underligt problem. Är det verkligen rätt nyckel du har eller har den blivit så pass sliten att den inte fungerar. Testa en annan nyckel först innan du kopplar om allt.
    Det är inte farten som dödar. Det är smällen!
    It's not the fart that's kills you. it's the smell!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: stora problem med mitt tändningslås?

    Det är alltså en og900 vi pratar om.
    Kan ju vara så att mekanismen nere i konsollen kraschat. Och just de där med växellägen är något som brukar kräva lite justering. Speciellt om motorfästena börjat säcka.

    Ingen raketvetenskap att lossa växelspakskonsollen. Bara lite noggrannhet.
    Justa dito finns på varenda skrot och passa då på att få med alla 4 låskolvarna med nycklar.

    Sen måste du ha ur hela låskolvshylsan för att kunna få ner en mejsel och vrida runt. Har kört några på det sättet under åren. Hylsan sitter med ett snäppfäste i botten på hålet.
    Skaffa en Haynesbok så ser du hur man gör. Lättast så.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Problem med tändningslås - (900 2,0T -96)
    Av JesperM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 11:04
  2. Problem med tändningslås.
    Av zammpa i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 19:54
  3. Problem med tändningslås
    Av Christian/507 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 15:32
  4. Vad tycker ni om mitt insug? (stora bilder!)
    Av SAABFredrik i forum Allmänt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •