Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Jaha då var dax för mig med då att börja fundera på bilbarnstol.

    Men den eviga frågan är ju om man ska montera den bak eller om man ska sätta den fram.

    Vad har ni andra med ng900 gjort?

    Skulle hellst vilja ha bak...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Skulle hellst vilja ha bak...

    För att ?

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Skulle hellst vilja ha bak...

    För att ?

    Mvh TD04
    För att jag inte vill råka ut för fenomenet att sitta och pilla med ungen under färd, och att jag mycket sällan åker själv i bilen utan vi åker 99% av åkandet tillsammans, och då är det bättre att ha sambo+unge i baksätet.

    Enda gången jag åker själv i bilen är till jobbet och dit har man ju inte ungen så ofta.

    Och även de gånger jag använder bilen i tjänsten så kan det ju vara trevlig om medpassagerare (kollegor och kunder) kan sitta fram istället för att få tränga in sig bak.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    För att jag inte vill råka ut för fenomenet att sitta och pilla med ungen under färd, och att jag mycket sällan åker själv i bilen utan vi åker 99% av åkandet tillsammans, och då är det bättre att ha sambo+unge i baksätet.

    Enda gången jag åker själv i bilen är till jobbet och dit har man ju inte ungen så ofta.

    Och även de gånger jag använder bilen i tjänsten så kan det ju vara trevlig om medpassagerare (kollegor och kunder) kan sitta fram istället för att få tränga in sig bak.

    I min 900 har jag haft barnstol i fram och kan inte minnas att det var något onödigt pysslande precis.

    Med barnstolen i bak kan det hända att man får dra fram stolen och vinkla upp ryggstödet en del beroende på vilken bilbarnstol du tänker använda och då är det inte säkert att det blir så komfortabelt att sitta i fram längre.






    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 401

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Har din bil airbag på passagerarsidan?
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  6. #6
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av lol
    Har din bil airbag på passagerarsidan?

    I såfall är ju valet inte så svårt...

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av lol
    Har din bil airbag på passagerarsidan?
    Nej det har den inte

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    I min 900 har jag haft barnstol i fram och kan inte minnas att det var något onödigt pysslande precis.

    Med barnstolen i bak kan det hända att man får dra fram stolen och vinkla upp ryggstödet en del beroende på vilken bilbarnstol du tänker använda och då är det inte säkert att det blir så komfortabelt att sitta i fram längre.






    Mvh TD04
    Jag har redan stolen nästan längst fram i nuläget, både jag och min sambo är ganska "korta i rocken" jag är vara 175cm och tjejen är typ 165 så att få ha stolen långt fram är inte nått större problem för oss som förare.

    Är ju "ny" på denna marknad så har ju noll koll.

    Men finns det stolar som är avsedda för att monteras fram respktive bak eller är det samma stol till båda?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag har redan stolen nästan längst fram i nuläget, både jag och min sambo är ganska "korta i rocken" jag är vara 175cm och tjejen är typ 165 så att få ha stolen långt fram är inte nått större problem för oss som förare.

    Ok, ni får prova å se hur det lirar, själv är jag bortåt ett par decimeter längre å det är något annat det.

    Har ni redan siktat in er på en barnstol eller väljs det fortfarande?

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Jag har redan stolen nästan längst fram i nuläget, både jag och min sambo är ganska "korta i rocken" jag är vara 175cm och tjejen är typ 165 så att få ha stolen långt fram är inte nått större problem för oss som förare.

    Ok, ni får prova å se hur det lirar, själv är jag bortåt ett par decimeter längre å det är något annat det.

    Har ni redan siktat in er på en barnstol eller väljs det fortfarande?

    Mvh TD04
    Har ca 5 månader kvar att välja på så än så länge är det mest tankeverksamhet hur man ska göra.
    Ev finns det att låna i släkten då många har ungar som växt ur de senaste åren.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Har ca 5 månader kvar att välja på så än så länge är det mest tankeverksamhet hur man ska göra.
    Ev finns det att låna i släkten då många har ungar som växt ur de senaste åren.

    Ok, lycka till.


    Du väl redan infästningar för barnstol under framstolarna skulle jag tro, finns på min 900 -95 iaf och tror inte att de snålades bort på de efterkommande årsmodellerna (försvann nog först när 9-3 kom).

    Finns ju bilbarnstolar utan framåtgående fastsättningsband men välj helst en med då det håller barnstolen bättre på plats om man blir påkörd bakifrån t.ex.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Nu är det ju så att det ska vara ett babyskydd innan det är dags för en stol med förankringsband.

    Du KAN köpa en Britax Hi-Way ( Godkända för 0 - 25 kg, föregångaren heter Freeway ) och använda men rekomenderar dig endå att köpa ett babyskydd först.

    Ett hett tips är Britax babyskydd med tillhörande bältesbas.
    (sitter klockrent och kör över vilken konkurrent som helst, nej, Duo-Logic är ett rymdskepp i jämnförelse även fast det är en stol som räcker längre.)
    Sen följer du förslagvis upp med en Hi-Way som du kan ha i mitten fristående med förankringsband (vilket det är till alla stolar efter babyskydd).
    Kan berätta mera om den om du vill även fast den inte är riktigt aktuell än.

    Och för att besvara frågorna innan dom ploppar upp, jag jobbar inte på Britax utan med barnsäkerhet.

    Grattis förresten!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Ett babyskydd får plats på vilken plats som helst och bör användas så länge som det går. Vi köpte ett nytt i november förra året när vi fick nummer tre och det var rent av svårt att få tag på den äldre varianten. Helst vill man tydligen sälja ISOFIX-baserade system
    Det är när man ska ha en fyraåring i bakåtvänt som problemen uppstår. Ska man ha stolen bak så blir det svårt att sitta på passagerarplats fram även om man är dvärgväxt då rygglutningen blir brant. I mitten bak blir också svårt i en så smal bil som ng900. Passagerarplatsen fram var enda platsen som fungerade för oss i 9-5.
    Använde den AKTA-stol som saabhandlaren säljer.
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm/Hudiksvall
    Inlägg
    291

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Att tänka på vid användande av begagnad stol, har jag läst att man inte bör använda babyskydd som är äldre än fem år pga. plastens egenskaper förändras. Om det stämmer, eller om man vill sälja mer med den propagandan stämmer vet jag ej..

    Har i alla fall haft barnstolen + babyskydd i mitten bak på vår Audi A6-98 utan problem, även haft babyskydd bak på svärföräldrarnas og9-3 utan problem.
    Flyttade fram stolen nu när jag är föräldraledig och åker en del själv, men funderar på att flytta bak igen, blir helt klart en större distraktionsrisk att ha den lille fram, samt att i mitt fall (britax hi-way) så skymmer stolen höger backspegel.
    Så mitt tips är: bak...
    Även om det är mysigt med sällskap fram i bilen, som inte attackerar stereon med en massa dravel......
    9-5 AERO-04, VW 1303S-73
    Bilder på schabraken

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Ett babyskydd får plats på vilken plats som helst och bör användas så länge som det går. Vi köpte ett nytt i november förra året när vi fick nummer tre och det var rent av svårt att få tag på den äldre varianten. Helst vill man tydligen sälja ISOFIX-baserade system
    Det är när man ska ha en fyraåring i bakåtvänt som problemen uppstår. Ska man ha stolen bak så blir det svårt att sitta på passagerarplats fram även om man är dvärgväxt då rygglutningen blir brant. I mitten bak blir också svårt i en så smal bil som ng900. Passagerarplatsen fram var enda platsen som fungerade för oss i 9-5.
    Använde den AKTA-stol som saabhandlaren säljer.
    Ett babyskydd används upp till 13 kg alt. att huvudet tar i "taket" på babyskyddet.
    Iso-fix är bra, meningen med isofix är att man inte ska kunna sätta in basen/stolen fel, men det finns även nackdelar med dom, som med allt.
    Jag säljer hellre Britax bältesbas än t.ex Brio's Isofix bas då den kan användas i flera bilar (alla med bälten) medans en isofix bas inte är lika bra med bälte om det saknas isofix i bilen som den ska användas i alt. att man använder en annan bil ibland som saknar isofix.

    Får jag fråga vilken butik ni försökte hitta en bältesbas i ?

    Hi-Way stolen är som klippt och skuren att sitta mitten bak "mellan framsäten" (man kan flytta stolarna i fram relativt fritt) i.om att den är så pass smal + att du har två fulla platser på sidorna. Har stoppat in den i flertalet 9-5'r och även i OG 9-3. (OBS! Den är endast bakåtvänd!)

    Vilken Akta-stol säljer Saab ?? Duo-Logic eller Cosmic ? Eller nån annan rent utav ?

    Sen ska man ha i åtanke att 3 stolar i en "vanlig bil" BLIR trångt!

    Citat Ursprungligen postat av ankan
    Att tänka på vid användande av begagnad stol, har jag läst att man inte bör använda babyskydd som är äldre än fem år pga. plastens egenskaper förändras. Om det stämmer, eller om man vill sälja mer med den propagandan stämmer vet jag ej..

    Har i alla fall haft barnstolen + babyskydd i mitten bak på vår Audi A6-98 utan problem, även haft babyskydd bak på svärföräldrarnas og9-3 utan problem.
    Flyttade fram stolen nu när jag är föräldraledig och åker en del själv, men funderar på att flytta bak igen, blir helt klart en större distraktionsrisk att ha den lille fram, samt att i mitt fall (britax hi-way) så skymmer stolen höger backspegel.
    Så mitt tips är: bak...
    Även om det är mysigt med sällskap fram i bilen, som inte attackerar stereon med en massa dravel......
    Att köpa beggat babyskydd är inte att rekomendera, helst inte nån stol alls om man inte känner den man köper av väldigt väl.
    Men speciellt inte babyskydd då dom har en "levnadstid" på 5 år och har nån torskat den i backen och ni inte vet om det så kan det ha hänt massor med stolen som inte syns, eller hur man ska säga. Ett tapp i backen kan vara fullt tillräckligt för att stolen inte ska klara en krock.
    MEN OM man nu köper ett begagnat babyskydd så ska man köpa det av sin absolut närmaste och käraste vän som man känt VÄLDIGT länge så man kan lita blint på den personen att det inte är nåt fuffens alls med nåt. Men helst nytt för barnets säkerhet!
    Så du har rätt Ankan och det är inte propaganda.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Får jag fråga vilken butik ni försökte hitta en bältesbas i ?.
    Inköptes hos Beginners, Överby i Trollhättan på väg upp till NÄL. Britax bältesbas.


    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Vilken Akta-stol säljer Saab ?? Duo-Logic eller Cosmic ? Eller nån annan rent utav ?.
    AKTA Duoflex tror jag den heter. http://dyc.saab-web.com/main/image/2008 ... 799012.jpg
    Ville ha en diskret färg + att jag vet att den är krockprovad i bilarna.


    ISOFIX tycker jag bara är krångligt, speciellt om man använder flera bilar att transportera ungarna i och särskilt speciellt om någon av dom inte har ISOFIX fästen.
    Fredrik J

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Får jag fråga vilken butik ni försökte hitta en bältesbas i ?.
    Inköptes hos Beginners, Överby i Trollhättan på väg upp till NÄL. Britax bältesbas.


    Citat Ursprungligen postat av Niding
    Vilken Akta-stol säljer Saab ?? Duo-Logic eller Cosmic ? Eller nån annan rent utav ?.
    AKTA Duoflex tror jag den heter. http://dyc.saab-web.com/main/image/2008 ... 799012.jpg
    Ville ha en diskret färg + att jag vet att den är krockprovad i bilarna.


    ISOFIX tycker jag bara är krångligt, speciellt om man använder flera bilar att transportera ungarna i och särskilt speciellt om någon av dom inte har ISOFIX fästen.
    Britax Bältesbas är riktigt bra, därför jag blev lite ställd när du sa att det var svårt att hitta, kan inte se hur nån butik som saluför Britax kan skippa den nämligen! Och precis som du säger, den flyttas väldigt lätt mellan olika bilar och sitter lika säkert i alla!
    Stolen är lika bra den, det självklara valet om jag får säga det själv!
    Bara att kunna justera bältena med ett enkelt handgrepp är helt fenomenalt!

    Ser ut att vara en Duoflex stol ja
    Men tester till trots så håller jag Britax över Akta, speciellt när det är dags för stol 3, bältesstolen, då är Kid Plus/Fix i en liga för sig för tillfället!
    Men inget ont om Akta, dom gör bra stolar oxå!
    (kanske ska klargöra att Britax inte är underkända och att det inte bara är Akta som är godkända i Saab, båda får och kan såklart användas!! För slö för att omformulera men märkte att det kan läsas lite knasigt!)
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Älste killen satt på en sån här när han var drygt 4 år:
    http://dyc.saab-web.com/main/image/2008 ... 799916.jpg
    också den köpt på Saab.
    Mellangrabben satt i en Besafe 1-2-3 X1 bältesstol som verkligen kan rekomenderas tack vare de stora "öronlapparna".
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Hej,
    Lånar tråden. Har en OG9-3 med ISOFIX. Har kört babyskydd med ISOFIX - känns bättre än att trassla runt med bältet och inte ens få stolen sitta stadigt då... Plus att man slipper byta bälte när man tar ut stolen (många stolar utan isofix nöter sönder bältet har jag förstått).

    Snart är det dags för nästa stol och då är ju frågan, ska man försöka få tag i en isofixstol, isåfall sägs det att fästena i bilen bara klarar 18kg. Känns trist att först betala 2ggr så mkt för en stol man sen kommer behöva byta sista året barnet ska åka bakåt.

    Är det så att SAAB klarar mer än 18kg i fästet? Annars borde man kunna köpa en stol som klarar både bälte och isofix och ha bältet på de sista året (kanske kombinerat med isofixen, nojig som man är har jag så på babyskyddets bas nu). Då kan man ju även köra i framsätet om det behövs nån gång, de som bara klarar isofix är man ju hänvisad bara till baksäte.

    Vilka stolar får plats i bak utan att passagerarstolen är obrukbar? izi kids har jag förstått är för stor?

    Britax highway verkar annars vara saabfavoriten, men då är det ju inte isofix...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Det är inte enbart på Saab som IsoFix endast är godkänt upp till 18kg, utan det är så i alla bilar och på alla stolar.

    BeSafe stolen är en IsoFix stol men jag skulle rekomendera dig att hoppa över IsoFix på den stolen och köra på en bältad som klarar 25 kg, för som du sa, slippa köpa en extra stol som klarar sista biten. Risken är väldigt stor att barnet når 18 kg före 4 års ålder som är rekommenderad ålder för framåtåkande/bältesstol.

    Vad det gäller slitage på bälten, ja det kan hända absolut, men skulle det vara så att dom fransas sönder t.ex så tycker jag du ska kontakta återförsäljaren av bilen för då håller dom inte måttet, så snabbt ska inte bälten slitas. Men visst kan en form av skada på bältena uppstå men det är oftast inget speciellt.

    Lycka till!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Bilbarnstol fram eller bak? (ng900)

    Kan lägga till ang. IsoFix, det finns även på bältesstolar, t.ex. Britax Kid Fix, som är en riktigt riktigt bra stol, där rekomenderar jag dig varmt att börja använda det igen!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

Liknande ämnen

  1. Hur fästa bilbarnstol i ng900??
    Av mr.dick i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 10:02
  2. Montera bilbarnstol fram i en 9-5 fästen??
    Av Cervantes i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 09:05
  3. Bilbarnstol i og 9-3?
    Av 900 Micke i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-21, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •