Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Har jag verkligen felparkerat?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29

    Har jag verkligen felparkerat?

    Hej!
    Parkerade på en ParkSmart-parkering igår. När jag kom tillbaka till bilen hade jag fått en böteslapp i rutan. På boten stog det "står på refug", och rutorna "Vägmarkering kontrollerad", "Vägmärken/skyltar kontrollerad" och "Fotodokumenterat" var ikryssade.

    Parkeringen var plogad men med ett lager snö kvar på den så marn såg inga vägmarkeringar, och refugen jag stog på var i samma höjd som snön runt omkring så jag såg inte att det var en refug där. Skylten som fanns på parkeringen stog det bara ett "P" på, och under den pilar åt båda håll och texten "Avgift". Har ringt och pratat med dom, men kärringen där säger att det bara är att betala, jag kan skicka in invändningar mot boten men att det förmodligen inte kommer att bli annorlunda då.

    Är det någon idé att skriva till dom, eller kan man vända sig nån annanstans och få lite råd om hur man ska göra? Är det nån här som lyckats få en bot hävd? Vad tycker ni, har jag parkerat fel? Man kan ju inte veta vart man ska stå när det är dåligt plogat på parkeringen.

    Lägger upp två bilder på hur jag stog.

    Saab 9-3X 2.0T Biopower -09, Saab 99 GL T16 -83, Saab 96 de Luxe - 62

  2. #2
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Parkerar man fel får man betala böter, så det är inte svårare än så egentligen

    Dock med dessa omständigheter vet jag inte hur det fungerar.. fråga forumets jurister!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Jo, de håller jag med om, kanske lite dom rubrik... Men ska man ha med sig en skyffel å skotta parkeringen för att se vart streck och liknande grejer är eller hur ska man göra? I körskolan fick jag lära mig att om en parkering är snötäckt så parkerar man bara på den med lämpligt avstånd till andra bilar. Kanske är fel...
    Saab 9-3X 2.0T Biopower -09, Saab 99 GL T16 -83, Saab 96 de Luxe - 62

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Harmånger
    Inlägg
    21

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    En parkeringsbot är ogiltig om det finns fel på den. Överklaga!

    Jag råkade själv ut för precis samma sak i samband med snökaos i Söderhamn för drygt 10 år sedan. En dåre till p-vakt från Deckarklubben Tre Lingon (Securitas) hade då lappat min bil och kryssat i "Vägmarkering kontrollerad". På platsen var det snö till underredet på bilen...
    När jag besökte polisen för att överklaga blev polismannen väldigt upprörd över p-vaktens agerande och boten avskrevs.
    /M
    _________________________
    Saab 9-5 SE 2.3t M Kombi -2000
    Rover Mini Cooper -1999

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Dom blå stolparna står på refugen antar jag & till höger om den första rutan! Tittar man riktigt noga så ser det ut som att det sluttar lite ner på högra sidan, är det där kanten är tro!?!? Men håller med att det är inte lätt att ställa sig rätt i rutorna när det ser ut som det gör!

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Det där verkar ju helt galet. Var sjutton ser de den refugen? De kan ju inte gärna kräva att man skall skotta deras j*vla parkering för att se var man kan parkera! Man ser ju tydligt P-skylten med pilar åt båda hållen. Dumheter.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Kanske finns lite hopp om att få den hävd trots allt då... Det står att man skriftligen ska skicka in invändningar mot debiteringen till dom, får ta och göra det. Eller ska man vända sig nån annanstans först och få lite mer kött på benen om hur det funkar?
    Saab 9-3X 2.0T Biopower -09, Saab 99 GL T16 -83, Saab 96 de Luxe - 62

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Nog för att jag aldrig fått p-böter men enligt mig kan inte det där stämma?!? Hur ska dom kontrollera linjerna när det är tätpackad snö under bilen? Överklaga, stå på dig inte ska du betala böter för något sånt. Skulle aldrig betala

    mvh marre

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Tror nog att parkeringsvakten tog en rövare och hoppas på att du bara betalar.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    ska man överklaga är det dock alltid bra att betala den först så man slipper allt annat tjafs om de drar den vidare till fogden och de envist hävdar att de har rätt.
    Ska man få den avskriven av polis lär man väl dit ganska omgående om jag inte minns fel?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Överklagar du boten skriftligt så behöver du inte betala förän ärendet är utrett. Jag skulle ha överklagat, överklagar alla "parkeringsavgifter" jag får. Hittills så har jag bara lyckats överklaga en, men den segern var riktigt fin.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Kan man inte kolla med Polisen som någon skrev? Tycker också den där boten verkar helt galen. Kan det vara så att den snörika vintern gjort ekonomin lite skral för parkeringsbolagen?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Jag har vart med om att fått P-bot när jag betalt för att stå där jag stod med motiveringen att min biljett inte låg tillräckligt synlig i rutan.

    Konstigt, det var ju frost på rutan iom att det var ~-15 grader ute och klockan var omkring 04:00. Förväntar sig verkligen parkeringsvakterna att man springer ut och skrapar rutan en gång i kvarten för att dom ska kunna se biljetten?

    Jag överklagade hur som helst och fick rätt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Jag tycker absolut att du ska överklaga den boten. Många säger att man ska betala boten först, men det är inte alls nödvändigt i alla fall. Man var åtminstone förr tvungen att göra det för att gatukontoret i Stockholms kommun skulle ta upp ärendet, vilket är rätt fult. Sist jag överklagade en bot så var det ett privat bolag och där stod det tydligt att man inte skulle betala först, så det varierar.

    De hade tydligen en bild, be dem skicka den till dig. Kanske är den tydligare än de bilder du tagit. Du kan lugnt skriva att du inte anser att du gjort något fel och således vill se bilden. Med stor sannolikhet kommer de envisas med att du ska betala, men det är bara att skriva ett brev till med nya argument. Man kanske uppfattas som rättshaverist, men det är helt ok om det är de som gjort fel.

    Jag har överklagat böter som jag ansett varit fel, men när jag sett bilden så har jag förstått att det är jag som har felat och då lägger jag ner direkt och betalar. Jag har också överklagat böter som den Manick fick, med igenfrostad ruta. Den gav jag mig inte på. De hotade med tingsrätt och sa att parkeringsvaktens ord var starkare än min biljett och 3 vittnen. Ok, ta det till tingsrätten då, för jag vägrar betala skrev jag i mitt fjärde eller femte brev till dem. Nästa brev jag fick från dem var "Ärendet avskrivet". Jag tror att de ofta standardmässigt nekar vid första brevet för att 90% ger upp då.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Överklaga. Bolaget kan ju förklara hur man gick till väga när man kontrollerade vägmarkeringarna. Röntgensyn. Dina bilder talar ju tydligt.
    Dessutom kan man ju kanske dela med sig av vad vägmärken verkligen säger inte bara att man kontrollerat att dom finns...
    Fredrik J

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Har överklagat 3boter denna vinter. De är hopplösa och nitiska här jag bor.
    Men det är 10cm lager hårdpackad snö med is på alla små tvärgator här.

    Har fått 2st boter på att jag ej står inom linjen och 1st ej giltlig biljett (ej synlig).
    Den sista är riktigt ful, och mina f.d kollegor kunde sätta såna när de hade tråkigt.

    Har överklagat alla 3 och fått rätt på alla!

    Dock betalar jag alltid in för jag är rädd för att få inkasso etc på mig, har råkat ut för det en gång innan och tar det säkra före det osäkra.

    Har fått tillbaka pengar för 2 utav 3 boter nu, men alla är avskrivda.
    Saablös dåre

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Roligt att höra att det går att få rätt mot P-bolagen, känns som det kan vara värt att lägga ner lite energi på det här! Har skickat in ett brev till HOJAB Parkeringsservice idag och får väll invänta svar å se vad dom har att säga. Håller tummarna för att det här går smidigt! Jag väntar med att betala boten tills vidare...
    Saab 9-3X 2.0T Biopower -09, Saab 99 GL T16 -83, Saab 96 de Luxe - 62

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Jag fick p-bot utanför förlossningen när grabben kom. Min sambo fick åka in på en liten operation efteråt så jag blev ensam med nytillskottet. Hade inte en tanke på att flytta bilen.

    Dock gick den p-boten utmärkt att överklaga. Det krävdes ett brev från personalen på förlossningen.

    Dock försökte de sätta lapp igen när jag flyttat bilen till en större parkering på sjukan. Det var ju frost på rutan så lappen syndes inte
    Den parkeringsvaktinnan lyckades jag dock tala till rätta.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    29

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Har inte fått något svar från HOJAB än, men satt och tittade lite på böteslappen nu och noterade att i rutan "Överträdelser enligt punkt (se påsens baksida)" står det nummer 57 som betyder "Ej uppställt inom markerad plats". Bredvid den rutan finns rutan "Anteckningar" och i den står det handskrivet "Står på refug".

    På baksidan av påsen finns även punkt 99 som är "Överträdelse enligt anteckning", vilket jag tycker borde stått i rutan "Överträdelser enligt punkt (se påsens baksida)" istället för 57. Det jag vill komma till är att boten verkar ju inte vara helt korrekt ifylld.
    Saab 9-3X 2.0T Biopower -09, Saab 99 GL T16 -83, Saab 96 de Luxe - 62

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Har jag verkligen felparkerat?

    Har du skickat med korten du tog? Hur ska man kunna se någon markering där, hoppas verkligen att du slipper dina böter.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

Liknande ämnen

  1. Ska jag verkligen betala?
    Av Saab_Performance i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 23:37
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 18:01
  3. Kan man verkligen ladda så mycket?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 19:07
  4. Fungerar verkligen det här ???
    Av xor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:48
  5. Är detta verkligen för dyrt?
    Av bollman i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •