Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 167

Ämne: Men snälla nån

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Men snälla nån

    http://www.aftonbladet.se/pryl/article6590225.ab

    Hur många gånger skall vi behöva se såna här snyftreportage? Jag hyser _inget_ som helst medlidande med folk som inte kan läsa uppenbarligen.
    Om man inte vet om detta med tanke på hur ofta man ser såna här "reportage" så vet jag inte vad. Vad tror de? Att de skall komma undan genom att gå till aftonblaskan?

    Suuuuuuuck!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Men snälla nån

    *suck* på ab
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Men snälla nån

    Snälla Aftonbladet jag fick en elräkning på 4,000 , vill bara ha en på 3,000. Vad ska jag göra? Att inte folk skäms.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Men snälla nån

    Med tanke på hur många sådan artiklar det finns nu så borde väl folk lära sig?
    Hajjar inte hur man tänker, hur kan man tro att det kostar lika mycket att surfa hemma som i utlandet? Skulle vilja se dessa personer betala för sig på restaurang och på hotell då det inte är samma pris som hemma...

    /R

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Men snälla nån

    Håller väl med er andra i sak, men det måste väl finnas någon rimlighet också?
    Har telenor förmedlat en tjänst som verkligen är värd 114 000?

    Borde man inte informera kunden (kanske per mail) att typ "nu är du inte i sverige längre så nu gäller annan taxa"?

    Naturligtvis står det säkert i avtalet men handen på hjärtat, vem läser igenom alla telefonabbonomangavtal som skrivs på i detalj?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Men snälla nån

    Skrämmande är ju att folk beklagar sig över egna dummheter.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Snälla Aftonbladet jag fick en elräkning på 4,000 , vill bara ha en på 3,000. Vad ska jag göra? Att inte folk skäms.
    Fast här är det väl snarare liknelsen så att någon som varit van att få en elräkning på 3000 plötsligt får en på flera miljoner?

    Jag ser det inte som ett "snyftreportage" då jag inte ser att det lagts några som helst värderingar i om det är rimligt eller inte i artikeln.
    Jo, förresten: I bildtexten står det ju "DYR NOTA.." men det håller jag faktiskt med om oavsett om det framgått tydligt i avtalet. 114' för att se två hockeymatcher känns som att det kvalar in under "dyrt".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Men snälla nån

    Håller inte riktigt med.
    Tycker det är rimligt att Telenor frågar sina kunder om man vill ha möjligheten att surfa utomlands till en hutlös kostnad.
    Man skulle kunna ta att se på hockeyVM för 114000kr som ett exempel.
    Troligtvis hade man fått väldigt få kunder som ville ha denna möjlighet.
    Syftet är naturligtvis att kunna överraska kunderna med fånigt höga räkningar. Måste man lura sina kunder att konsumera så har man ju i grunden en svag produkt och det vet man ju naturligtvis.

    De pengar man drar in på det här kan ju knappast överväga den skepsis som kunderna får mot att använda trådlösa internettjänster. Om man aldrig vågar slå på den i rädsla för fåniga räkningar tjänar man ju inga pengar och det börjar sätta sig i folks medvetande.
    Det går helt enkelt inte att surfa utomlands.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Naturligtvis står det säkert i avtalet men handen på hjärtat, vem läser igenom alla telefonabbonomangavtal som skrivs på i detalj?
    Jag har i alla fall fått tidigt inpräntat att läsa igenom avtal ordentligt, har man inte gjort detta så är det kanske bra att åka på en räkning på 114k så att man lär sig till nästa gång...
    Det är ändå vuxna människor som borde ha lärt sig att ta ansvar för sitt eget handlande. I artikeln står "datorn står på Sven-Eriks och Ronnys gemensamma företag". Skulle det vara "synd" om dem om de skrivit under ett avtal för företagets räkning och sedan blivit betalningsskyldiga x antal miljoner för någon förseningsklausul eller liknande som de inte orkat läsa igenom eller undersöka/förtydliga?
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    men för fasen, sånt här trodde jag folk hade fattat för längesen, det var ju år och dar sedan men fick lära sig att det är dyrt att ringa från utlandet med sin svenska mobil, skulle det bli billigare bara för man surfade.

    Tycker telenor varit med än tillmötesgående genom att halvera kostnaden.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Roijer
    I artikeln står "datorn står på Sven-Eriks och Ronnys gemensamma företag".
    Det är inte så att dom även borde förmånsbeskattas för att ha använt företagets dator/uppkoppling till privata nöjen ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Men snälla nån

    Tillmötes gående!?
    En räkning på 114k för lite surfning är sinnessjukt och inte vettigt nånstans..
    Saablös dåre

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Tillmötes gående!?
    En räkning på 114k för lite surfning är sinnessjukt och inte vettigt nånstans..
    Men det är ju knappast telenors problem att kunden är korkad?

    De har ju tagit ner räkningen till halva summan, när kunden borde fått betala hela skiten.

    Jag får aldrig några av mina räkningar halverade bara för jag råkat använda "förmycket".
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Men snälla nån

    När det gäller utlåningsräntor finns ju begreppet "ocker". Nu är jag inte säker på vilken datamängd det handlar om för att se två hela hockeymatcher men borde inte den här kostnaden vara väldigt nära detta?

    Citat Ursprungligen postat av Lagen
    5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

    För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

    Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123).
    Jag ifrågasätter inte vad avtalen stipulerar men VARFÖR är det så otroligt dyrt med datatrafik i annans nät jämfört i den egna operatörens?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Men snälla nån

    Hm....


    Detta är en sak jag är väldigt kluven till.

    Visst är det så att man bör ha lite koll på vad det är för kostnader att göra vissa saker, ja i många fall ens skyldighet.

    Men, samtidigt så är dessa kostnader så in i helvete sjuka, att få faktiskt anar att det faktiskt kan kosta som ett U-lands BNP att fälla upp locket och surfa utomlands.

    Dessutom så är detta inte det första som operatörernas säljkåta representanter vill berätta, utan det är sååååå bra sååååååå skriv på här....

    Som LM säger så luktar det misstänkt likt genuint ocker vilket är ett lagbrott.

    Jag anser att man har ett eget ansvar ja, men samtidigt så är inte alla så duktiga på detta med data och teknik, så det finns risk att folk gör misstag. Och misstag ska inte kosta livet, och det är just för att vi är människor och kommer att göra fel som man bygger om t ex vägar m.m. så att de fel som vi kommer att göra inte ska pliktas med livet ge men för livet.

    Lite samma sak borde går att fixa även med dessa vansinniga priser, t ex att det ploppar upp en varningstext på skärmen när man kopplar upp sig på ett sådant sätt att det kan ge extrema kostnader. Och att där kan läsa vad det kan kosta men några exempel och att man för att komma vidare måste godkänna detta.

    Fast, det absolut vettigaste vore att man gick ihop internationellt och helt enkelt lyfte operatörerna i öronen och slog näven i bordet och helt enkelt förbjöd dem att ta ut dessa rent horribla priserna, och la dem på en nivå som var skälig i förhållande till de faktiska kostnader de har för tjänsten och en rimlig vinstnivå.

    Som det är nu så är det inget annat än ocker, för att glo på om så 5 hockeymatcher via internet och det kostar 114 000 kr är sjukt när man för samma pengar hade kunnat rest en hel familj till Canada och sett matcherna live käkat fint och bott lyxigt.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Tillmötes gående!?
    En räkning på 114k för lite surfning är sinnessjukt och inte vettigt nånstans..
    Men det är ju knappast telenors problem att kunden är korkad?

    De har ju tagit ner räkningen till halva summan, när kunden borde fått betala hela skiten.

    Jag får aldrig några av mina räkningar halverade bara för jag råkat använda "förmycket".
    Så du tycker det är vettigt att få en räkning på 114k?! Det är ju sjuka pengar, ungefär vad jag tjänar på ett år efter skatt!

    14.000kr hade varit rimligt.

    Men du hade inte klagat eller gnällt ifall du fått en räkning på 114k, som inte är normal för fem öre?
    Saablös dåre

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    78

    Re: Men snälla nån

    Hej

    Använder mig utav trådlöst bredband via arbetet och kommer ibland in på främmande operatörers nät. Dock så får jag upp en varningsruta innan han kopplar upp sig mot den främmande operatören. Detta har förvisso endast hänt när jag ska koppla upp mig för första gången, så jag vet inte ifall han varnar om jag skulle komma in på ett annat nät under en redan etablerad anslutning.

    Har än så länge aldrig fått någon tillsägelse om att mitt internetanvändande är för dyrt så jag antar att den även varnar under en redan påbörjad anslutning.

    Mvh RzR
    "Den kvinnliga föraren fick hela frampartiet intryckt. Lastbilsföraren endast små skador på lämmen."
    Kör: Volvo 854 GLT -93

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Tillmötes gående!?
    En räkning på 114k för lite surfning är sinnessjukt och inte vettigt nånstans..
    Men det är ju knappast telenors problem att kunden är korkad?

    De har ju tagit ner räkningen till halva summan, när kunden borde fått betala hela skiten.

    Jag får aldrig några av mina räkningar halverade bara för jag råkat använda "förmycket".
    Antingen vill du bara provosera eller så är du bara korkad.
    Lite oklart vilket av de två det handlar om.
    Måste man föra kunden bakom ljuset för att tjäna pengar är man inte ett dugg bättre än dom där bluffbolagen som säljer låtsastjänster på internet.
    Det är ju ganska uppenbart att kostnaderna för surfning i utlandet inte tål dagens ljus och att inte en människa önskar köpa tjänsten. Har inget abonnemang men gissningsvis berättar man att "ytterligare kostnader kan tillkomma" eller något annat svävande.

    Det så man önskar att du själv (och alla som resonerar som du) åker på en rökare själv någon gång.
    Fredrik J

  19. #19

    Re: Men snälla nån

    skulle vara kul om någon förklarade vad det är som gör det så dyrt, en norrman i norge betalar inte så mycket.
    JAGUAR - spinner som en katt

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Men snälla nån

    Jag undrar egentligen hur mycket Telenor tjänar. Att det är så ruskigt dyrt beror ju på avtalen mellan operatörer. Undras om det inte är den Norska leverantören som tjänar på detta och Telenor förlorar eftersom de nu efterskänkt en del av kostnaden.

Liknande ämnen

  1. SNÄLLA HJÄLP! Fel på kopplingen
    Av Krille_Krille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 22:38
  2. Hjälp mig snälla...
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 18:59
  3. identifieringshjälp, snälla
    Av CamaroJocke i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •