Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 167

Ämne: Men snälla nån

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju som med allt annat, tycker du varan är för dyr har du valet att inte köpa den eller köpa från någon annan med ett bättre pris.
    Du tycker alltså att lagen om ocker som jag citerade ovan helt kan slopas?


    Pumpe3>> Vilka extremt stora omkostnader har den utländske operatören för att förmedla samma mängd datatrafik från en svensk abonnent istället för en norsk på samma plats?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men det spelar ju knappast någon roll, har elleverantören sagt att det kostar 1000kr/kWh så gör det ju även det varesig du vill det eller inte.
    Så du hade accepterat en elräkning på en miljon och gått till banken för att ta ett lån för att betala eller hade du protesterat?
    Fredrik J

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Kan man verkligen tillämpa ocker när man skrivit på ett avtal där villkoren angetts?

    Dessa skräckhistorier har ju florerat i media ett bra tag, tycker att man borde vara ganska medveten om detta "problem" vid det här laget.

    Han är ju säkert medveten om det, men som alla andra som snyftat i aftonbladet har det ju i många fall slutat med att operatören har drastiskt sänkt kostnaden eller ströket fakturan...

    Man kanske skulle göra det nästa gång elräkningen dyker upp, storböla i AB med räkningen i näven och så slippa betala den.

    Men jag tror inte att han "bara" har kollat på 2 hockeymatcher, för att komma upp i den datamängden så måste ju hans "mobila bredband" legat på maxfart under hela sändningen, och jag tror inte att det finns så många tv-tjänster som streamar så högt och att det mobila bredbandet är så pass snabbt under en så lång tid.
    Men vad är ditt problem egentligen?
    Jag har inte en aning att det var så jäkla dyrt utomlands, eftersom att prata i mobil i norge kostar mig 1kr/min.

    Så sluta säga att han snyftar. 114k är ju hur mkt pengar som helst som ingen vanlig svensson kan betala av.

    Du stinker moderat snack
    Saablös dåre

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    [Det är ju som med allt annat, tycker du varan är för dyr har du valet att inte köpa den eller köpa från någon annan med ett bättre pris.

    Det är klart jag tycker det är tokdyrt för lite data trafik, men det står ju ganska tydligt vad det kostar och då har man ju som sagt valmöjligheten att inte köpa "varan".
    Tror du verkligen det finns en enda människa som efterfrågar den tjänst TS har utnyttjat? Tror du det finns en enda människa som skulle "valt" att genomföra affären om man hade haft kostnaden klart för sig innan?
    Naturligtvis inte. Därför handlar det inte om marknadskrafter och tillgång/efterfrågan utan ocker.
    Som sagt så fyller dessa artiklar ett syfte och det är att kunderna blir mycket skeptiska till mobila internetlösningar och det kommer kosta bolagen att återfå förtroendet för dessa.
    Fredrik J

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju som med allt annat, tycker du varan är för dyr har du valet att inte köpa den eller köpa från någon annan med ett bättre pris.
    Du tycker alltså att lagen om ocker som jag citerade ovan helt kan slopas?


    Pumpe3>> Vilka extremt stora omkostnader har den utländske operatören för att förmedla samma mängd datatrafik från en svensk abonnent istället för en norsk på samma plats?
    Nä jag tycker inte lagen om ocker ska slopas, men den gäller väl inte utanför landes gränser?
    Det är ju som sagt den norska operatören som begär betalt för tjänsten.

    Fredrik J
    Jag har så pass koll på vad saker jag köper kostar så jag hade aldrig satt mig i den sitsen, ser jag att mitt elpris börjar dra iväg så får man ju helt enkelt hushålla med elen.

    Har ni andra ens funderat över hur många timmar personen i artikeln har suttit och surfat, om han alltså maxutnyttjar hastigheten telenor uppger att man normalt ligger på så har han laddat ner i typ 15 timmar med max hastighet.

    Måste ju för övrigt varit en riktigt misslyckad semester han var på om han var tvungen att tillbringa så många timmar med att sitta och kolla på film på nätet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #46
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Pumpe3>> Vilka extremt stora omkostnader har den utländske operatören för att förmedla samma mängd datatrafik från en svensk abonnent istället för en norsk på samma plats?
    Det kan jag tyvärr inte svara på, men roaming är ju generellt sett jävligt dyrt och jag tycker det ligger i sitt egen intresse att ha koll på sina egna saker (gäller inte bara detta). Kan iaf konstatera att vi kommit mycket längre än många andra länder vad det gäller mobilt bredband och kostnader för det.

    Kollar vi tex i sverige utan ett avtal för mobilt bredband så kostar det ju 20:-/MB i Norge kostar det 25:-/MB tycker faktiskt inte det är så dyrt, men hade ju tjänat på att köpa ett abb i norge men det har ju Telenor i sverige sjukt svårt att erbjuda eftersom dom är verksamma här hemma, så jag förstår faktiskt inte hur man kan tycka att det är någon annans fel att man själv inte har koll, undrar hur han som egen företagare sköter sina egna affärer?

  7. #47
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    det är ju rejäla mängder nedladdad data vi pratar om med.
    Dra ner 4560mb med en snitthastighet på 1mbit tar en JÄKLA stund.

    Satte jag en 15kWh 3-fas värmefläkt i garaget så skulle ju elräkningen stiga ganska markant då med ju.

    Vi pratar alltså om riktigt stor användning här.

    25kr/Mb är inte sådär dyrt, men ska du använda över 4500 av dessa så blir det dyrt.

    En varmkorv för 10kr är inte dyrt, köper du 4000 varmkorvar så blir ju priset därefter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #48
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Men snälla nån

    fast om varje korv fortfarande kostar 10:- /styck är det fortfarande inte dyrt att köpa 4000st kostvar för 10:-/styck, däremot blir det mycket pengar, men är man vettigt funtad så kan man ju göra den mattematiken anser jag.

  9. #49
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    fast om varje korv fortfarande kostar 10:- /styck är det fortfarande inte dyrt att köpa 4000st kostvar för 10:-/styck, däremot blir det mycket pengar, men är man vettigt funtad så kan man ju göra den mattematiken anser jag.
    Ja precis, samma grej som artikeln handlar om, han har köpt sig en stor mängd av nått.

    Köper jag 300 bilar så blir det mycket pengar, personen i fråga har ju dock köpt sig en stor mängd nedladdade MB.

    Att räkningen blivit så stor beror ju på att han har köpt otroligt mycket, ser liksom inte det konstiga, går jag till affären och köper mig 4000 varmkorv så komemr jag ju få betala mycket pengar, men samtidigt får jag ju en jäkla massa korv.

    3 som jag brukar tar tex 5,70kr/minut att ringa från min mobil om jag befinner mig i Norge till en mobil i Sverige.
    Skulle jag med sitta och snacka i sådär 15 timmar så blir det liksom dyrt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #50
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    går jag till affären och köper mig 4000 varmkorv så komemr jag ju få betala mycket pengar, men samtidigt får jag ju en jäkla massa korv.


  11. #51
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Men snälla nån

    Jag citerar mig själv:
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Prissättningen kan ju motiveras av t.ex. det faktum att data nerladdad av person som _inte_ betalar abonnemang hos den nationella operatören är betydligt dyrare än för den som betalar abb. Vad baserar jag detta på? Jo, om man tecknar upp sig här i Sverige på Telias "flatrate" för data så betalar man 199:- för 5GB/månad. Telia räknar såklart med att få kommer upp i den mängden för då räcker inte kapaciteten till (jag tror jag maxat ut runt 3GB någon månad) och på så vis bekostar höganvändarna utbyggnaden av nätet och såklart en del av vinsten (Telia gjorde ju fin vinst 2009). Ponera på att vi i Sverige fick abb utan kostnad för data. Om man då åkte utomlands, där utbyggnad av nätet pågår så vore det ju väldigt konstigt om man slapp betala. Då skulle ju inte jävel skaffa abb i det landet utan köpa i Sverige.
    Det är ju inte så länge sen det kostade mer att ringa med mobilen inom Sverige, med abb, än vad det idag gör att ta med sig kontantkortstelefonen till Australien och ringa därifrån. Självklart kommer roamingen att sjunka allteftersom näten blir totaltäckande och det inte finns så värst stora kostnader att täcka upp.

    Titta dock på iPhonens land USA där datakostnaden är betydligt högre än vad den är i Sverige och AT&T ändå har problem i nätet. Data över nätet tar ju upp _betydligt_ mer bandbredd än ett telefonsamtal. Ett samtal i 3G-nätet med högsta möjliga dubbelriktade sort (AMR, EFR, dubbelriktat!) upptar 12,2kbit/sek medans sämsta tänkbara 3G-modem tar 384kbit/sekund nerlänk vilket innebär att ett enda 3G-modem tar upp lika mycket plats som 32 telefonsamtal. Som tur är så prioriteras telefonsamtal i stationerna (det är därför man ibland har usel prestanda när man mobilsurfar).

  12. #52

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    men inte sitter du och streamar ner periodpausen?

    ....
    men snälla pumba det finn bara 1 enda människa på jorden som skulle koppla upp o ner sig... och det är du
    inse att mer normalt funtade skulle låta den gå...


    ------------------------------------------------------------------------
    en korv eller 4000
    mer likt 1 korv fär 10:- eller 1 korv för 40 000:-
    JAGUAR - spinner som en katt

  13. #53
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    men inte sitter du och streamar ner periodpausen?

    ....
    men snälla pumba det finn bara 1 enda människa på jorden som skulle koppla upp o ner sig... och det är du
    inse att mer normalt funtade skulle låta den gå...
    Hade jag betalat per nedladdad data eller tid hade jag också kopplat ner...
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  14. #54
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    men inte sitter du och streamar ner periodpausen?

    ....
    men snälla pumba det finn bara 1 enda människa på jorden som skulle koppla upp o ner sig... och det är du
    inse att mer normalt funtade skulle låta den gå...


    ------------------------------------------------------------------------
    en korv eller 4000
    mer likt 1 korv fär 10:- eller 1 korv för 40 000:-


    En normalt funtad människa hade inte kopplat upp alls.

  15. #55

    Re: Men snälla nån

    [quote=rs_aero]
    Citat Ursprungligen postat av "99 då 9-5 nu, båda svarta":23h3arlr
    men snälla pumba det finn bara 1 enda människa på jorden som skulle koppla upp o ner sig... och det är du
    inse att mer normalt funtade skulle låta den gå...
    Hade jag betalat per nedladdad data eller tid hade jag också kopplat ner...[/quote:23h3arlr]
    NÄR du vet att det kostar så ja, men man får väl utgå från att grejen är att han är ovetande, eller?
    JAGUAR - spinner som en katt

  16. #56
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "rs_aero":2i2068qd

    Hade jag betalat per nedladdad data eller tid hade jag också kopplat ner...
    NÄR du vet att det kostar så ja, men man får väl utgå från att grejen är att han är ovetande, eller?[/quote:2i2068qd]


    men hur fasen kan man köpa sig ett abbonemang och utgå från att det är gratis hur man än bär sig åt?
    Funkar det på mobiler med?
    verkar ju vara rena klippet annars om man kan skylla att man är helt ovetande om kostnader och därför inte behöva betala.

    Jag ser liksom inte grejen, verkar ju som de som tycker detta är telenors fel inte riktigt insett hur mycket datatrafik personen i artikeln har förbrukat.

    över 4,5Gb är en ganska omfattande mängd data för att ladda ner på ett SLÖTT 3g bredband.
    Oavsett om han sett pausvilan eller inte så lär det likväl inte komma upp i de mängderna.

    Tex så räcker den uppnåda trafikmängden för att kolla på ÖVER 15 timmar video på Svtplay....

    Att det är en hög räkning han har fått tycker jag ju med, men ställer man den mot hur mycket han har använt det hela så ter det ju sig inte konstigt.

    Jag har en mapp på datorn med backupp på lite mail, är 251st mail där i, de tar strax under 8mb.
    Den mängd data han laddat ner på Norgebesöket motsvarar då jämförelsevis ca 150 000 mail.
    Det är ju inte så konstigt att det blir dyrt när man drar på sånn trafik.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag ser liksom inte grejen, verkar ju som de som tycker detta är telenors fel inte riktigt insett hur mycket datatrafik personen i artikeln har förbrukat.
    Du har ju i upprepade poster antytt att det är naivt att inte kunna sitt internetavtal utantill.
    Det har inte slagit dig att du själv är lite naiv när du tror att bara för att Telenor skickat en räkning så är motsvarande mängd data streamad?
    Till din präktighetslista bör du kanske tillägga:
    Allt som företag hävdar i syfte att tjäna pengar behöver inte nödvändigtvis vara sant. Granska fakta lite kritiskt.
    Fredrik J

  18. #58
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag ser liksom inte grejen, verkar ju som de som tycker detta är telenors fel inte riktigt insett hur mycket datatrafik personen i artikeln har förbrukat.
    Du har ju i upprepade poster antytt att det är naivt att inte kunna sitt internetavtal utantill.
    Det har inte slagit dig att du själv är lite naiv när du tror att bara för att Telenor skickat en räkning så är motsvarande mängd data streamad?
    Till din präktighetslista bör du kanske tillägga:
    Allt som företag hävdar i syfte att tjäna pengar behöver inte nödvändigtvis vara sant. Granska fakta lite kritiskt.
    Det står ju på telenors hemsida att trafiken kostar 25kr per MB, personen i artikeln säger att han kollat på 2st hockeymatcher, vilket trafikmängden inte motsvarar.

    Vad är det annars han fått betala för om det nu inte är internettrafiken som kostar 25kr per MB.
    114 000kr i räkning motsvarar 4560Mb nedladdad datatrafik enligt prislistan för användning av det mobila bredbandet i Norge.

    Fattar liksom inte problemet, vilken normalt person som hellst kollar väl upp vad det kostar att använda tex mobilen i landet man tänkt åka till.

    Men det är kanske bara jag som är korkad när jag håller reda på vad mina grejer kostar?
    Ska jag på semester och tar med mig mobilen så surfar man väl in på operatörens hemsida och kollar upp priserna innan man åker så man slipper otrevliga överraskningar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #59
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Men snälla nån

    "Kunna sitt internetavtal utantill".
    Okej, fråga 10 av dina polare om de tror det kostar mer att ringa till Sverige från Norge eller inte. Om du hittar _någon_ som tror att det kostar lika mycket så skulle jag bli _väldigt_ förvånad.
    Alla är väl otroligt medvetna om att det kostar hårda pengar att använda sin mobil utomlands både för att ringa och svara. Varför i hela friden skulle någon tro att data utomlands på något besynnerligt sätt skulle kosta lika mycket som i Sverige?

    Det finns ju faktiskt tillfällen när sånt här händer folk och det inte är deras fel. Personer som bor nära landsgränser kan ju ibland få starkare signal från utlandet än från hemlandet, det händer ibland här nere i Malmö att man helt plötsligt befinner sig på ett Danskt nät trots att man är i Sverige. Om en datakund skulle få en utlandsräkning sittandes hemma för att modemet valt ett annat lands nät (och det är min skäl inte lätt att se, framförallt inte om man kör mac) så skulle jag hålla med om att något var fel och fakturan inte skulle behöva betalas, det är ju inte kundens fel att leverantörens nät är svagare än grannlandets vid den aktuella positionen i _rätt_ land, men i det här fallet är det ju inte där felet ligger.

  20. #60

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Det står ju på telenors hemsida att trafiken kostar 25kr per MB, personen i artikeln säger att han kollat på 2st hockeymatcher, vilket trafikmängden inte motsvarar.

    .
    okey pumba, du har ju koll på det mesta.
    2 hockeymatcher. hur många mb blir det?
    kan omöjligt vara svårt för en som dig att svara på med en exakt siffra
    JAGUAR - spinner som en katt

Liknande ämnen

  1. SNÄLLA HJÄLP! Fel på kopplingen
    Av Krille_Krille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 22:38
  2. Hjälp mig snälla...
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 18:59
  3. identifieringshjälp, snälla
    Av CamaroJocke i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •