Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 167

Ämne: Men snälla nån

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    0

    Re: Men snälla nån

    Den siste idioten är inte född!
    SAAB 9-3 1.9tid 2007
    Snart en komplett aero diesel

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Men det är ju knappast telenors problem att kunden är korkad?

    De har ju tagit ner räkningen till halva summan, när kunden borde fått betala hela skiten.

    Jag får aldrig några av mina räkningar halverade bara för jag råkat använda "förmycket".
    Antingen vill du bara provosera eller så är du bara korkad.
    Lite oklart vilket av de två det handlar om.
    Måste man föra kunden bakom ljuset för att tjäna pengar är man inte ett dugg bättre än dom där bluffbolagen som säljer låtsastjänster på internet.
    Det är ju ganska uppenbart att kostnaderna för surfning i utlandet inte tål dagens ljus och att inte en människa önskar köpa tjänsten. Har inget abonnemang men gissningsvis berättar man att "ytterligare kostnader kan tillkomma" eller något annat svävande.

    Det så man önskar att du själv (och alla som resonerar som du) åker på en rökare själv någon gång.
    Men är man verkligen så dum att man skaffar sig nått utan att veta vad det kostar att bruka den?

    Det är ju allmänt känt att det är dyrt att ringa med din mobil utomlands, skulle det bli billigare bara för mobilen är inbyggd i datorn och skickar hockey vm istället för att prata?

    Nä jag tycker inte ett skit synd om sånna här personer, en sånn här sak måste ju de flesta kunna räkna ut med arslet, framförallt med tanke på hur många tidigare artiklar det har varit ute.

    Sitta och streama 2st så långa saker gör ju att det blir ganska många MB som tagits emot.

    Kollar du på telenors prislista så är priset satt tilll 25kr per MB nedladdat i Norge, vilket i sig inte är så jättedyrt, har för mig att jag betalar runt 10kr/med med mitt 3 abb här hemma i Sverige, för att komma upp i den summan som artikeln handlar om så är det BETYDANDE mängd data som måste tas ner.

    Med det priset framkomemr det ju att 4560Mb data har transporterats ner, vilket är JÄKLA mycket för abbet i fråga.


    Så här säger tex telenor om abbet:
    Så funkar Mobilt Bredband
    Du kopplar ett litet USB-modem till datorn och får internetuppkoppling via det mobila 3G-nätet med Turbo 3G-hastighet – upp till 6 Mbit/s!

    Du har täckning i princip överallt, nätet täcker över 98% av Sveriges befolkade ytor och byggs ut hela tiden. Skulle du befinna dig utanför Turbo 3G-täckning kan du surfa mobilt ändå. Ditt modem ansluter automatiskt till det vanliga 3G-nätet.

    Du kan ladda ner filer, filmer, musik och surfa hur mycket du vill inom Sverige för bara 199 kr/månad. Precis som ett vanligt bredband, men det är helt mobilt!

    Systemkrav:
    Windows XP SP2, Vista eller Mac OS X 10.5 eller senare.
    50 MB ledigt hårddiskutrymme. 128 MB RAM-minne.

    6 Mbit/s är teoretisk maxhastighet i nedlänk. Beroende på var man befinner sig kan hastigheten variera och kommer i normalfallet ligga mellan ca 1-1,5 Mbit/s
    i nedlänk och högst ca 350 kbit/s uppströms. Uppsägningstid 3 mån. Modemet är operatörslåst.
    Användning utanför Sverige debiteras enligt gällande prislista.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju allmänt känt att det är dyrt att ringa med din mobil utomlands, skulle det bli billigare bara för mobilen är inbyggd i datorn och skickar hockey vm istället för att prata?
    Äh. Jämförelsen är löjlig. Jag var i Italien i 4 veckor förra sommaren och trots att jag ringde och SMSade ungefär som hemma så fick jag bara en räkning på runt 400 kr. Klart rimligt och skäligt tycker jag.
    Precis som jag misstänkte så hänvisar Telenor bara till någon prislista som man inte berättar var den finns.
    Ska erkänna att jag inte heller har koll på hur mycket en Mb är vid användadet av datorn.
    Fredrik J

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Det är ju allmänt känt att det är dyrt att ringa med din mobil utomlands, skulle det bli billigare bara för mobilen är inbyggd i datorn och skickar hockey vm istället för att prata?
    Äh. Jämförelsen är löjlig. Jag var i Italien i 4 veckor förra sommaren och trots att jag ringde och SMSade ungefär som hemma så fick jag bara en räkning på runt 400 kr. Klart rimligt och skäligt tycker jag.
    Precis som jag misstänkte så hänvisar Telenor bara till någon prislista som man inte berättar var den finns.
    Ska erkänna att jag inte heller har koll på hur mycket en Mb är vid användadet av datorn.
    Räknar man på MAXIMAL hastighet som går att få med modemet så kan du ligga på maxfart i lite drygt 2 timmar för att komma upp i den summan.
    Säger vi att det istället gick i halva teoretiska maxhastigheten så betyder det strax över 4 timmar, vilket är klart mer än både en och 2 hockeymatcher..

    Mängden data han tagit ner motsvarar mer än en hel dvdfilm, modemet måste ha gått varmt ganska länge.

    Jag hittade för övrigt telenors prislista för utlandet ganska fort, välj kundtjänst och "utomlands".

    Sånt kollar jag alltid upp när jag åker utomlands, oftast köper jag ett kontantkort i landet jag besöker och använder det istället, då jag fått min mobil stulen en gång.

    Jag är som sagt tveksam till att det "bara" var 2 hockeymatcher han kollade på....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #25

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Räknar man på MAXIMAL hastighet som går att få med modemet så kan du ligga på maxfart i lite drygt 2 timmar för att komma upp i den summan.
    Säger vi att det istället gick i halva teoretiska maxhastigheten så betyder det strax över 4 timmar, vilket är klart mer än både en och 2 hockeymatcher..

    Jag är som sagt tveksam till att det "bara" var 2 hockeymatcher han kollade på....
    pumba, vet du vad hockey är?

    4 timmar på 2 matcher
    2 matcher = minst 6*20 min speltid, 4*18 min periodpaus. = minst 3 timmar och 12 min. till det lägger vi 6 perioder avblåsningar 10-15 min per period. =60 - 90 min över 4,5 timma totalt det + lite förängning kanske...
    JAGUAR - spinner som en katt

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Räknar man på MAXIMAL hastighet som går att få med modemet så kan du ligga på maxfart i lite drygt 2 timmar för att komma upp i den summan.
    Säger vi att det istället gick i halva teoretiska maxhastigheten så betyder det strax över 4 timmar, vilket är klart mer än både en och 2 hockeymatcher..

    Jag är som sagt tveksam till att det "bara" var 2 hockeymatcher han kollade på....
    pumba, vet du vad hockey är?

    4 timmar på 2 matcher
    2 matcher = minst 6*20 min speltid, 4*18 min periodpaus. = minst 3 timmar och 12 min. till det lägger vi 6 perioder avblåsningar 10-15 min per period. =60 - 90 min över 4,5 timma totalt det + lite förängning kanske...

    men inte sitter du och streamar ner periodpausen?

    Jag tvivlar ändå starkt på att man med mobilt bredband kan komma upp i de hastigheterna under en så pass lång tid för att lyckas få ner över 4,5 Gb på 4 timmar, med tanke på hur mycket som påverkar hastigheten när det gäller mobilt bredband.

    Som det står på telenors hemsida
    6 Mbit/s är teoretisk maxhastighet i nedlänk. Beroende på var man befinner sig kan hastigheten variera och kommer i normalfallet ligga mellan ca 1-1,5 Mbit/s
    Säg att du istället ligger på 1mbit hastighet, alltså 100kb/sek, det är då 13 timmar det tar att få ner 4560Mb....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag undrar egentligen hur mycket Telenor tjänar. Att det är så ruskigt dyrt beror ju på avtalen mellan operatörer. Undras om det inte är den Norska leverantören som tjänar på detta och Telenor förlorar eftersom de nu efterskänkt en del av kostnaden.
    Framgår det verkligen klart av artikeln att operatören i Norge inte också är Telenor?
    Kan det vara fråga om roaming inom samma bolag men i olika landsnät som debiteras på detta orimliga sätt?

    Är det någon av er som tycker kunden får skylla sig själv som också anser att kostnaden är rimlig och verkligen tror att den står i proportion mot att den norska operatören i det här fallet betjänade en svensk abonnent?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag undrar egentligen hur mycket Telenor tjänar. Att det är så ruskigt dyrt beror ju på avtalen mellan operatörer. Undras om det inte är den Norska leverantören som tjänar på detta och Telenor förlorar eftersom de nu efterskänkt en del av kostnaden.
    Framgår det verkligen klart av artikeln att operatören i Norge inte också är Telenor?
    Kan det vara fråga om roaming inom samma bolag men i olika landsnät som debiteras på detta orimliga sätt?

    Är det någon av er som tycker kunden får skylla sig själv som också anser att kostnaden är rimlig och verkligen tror att den står i proportion mot att den norska operatören i det här fallet betjänade en svensk abonnent?
    Nu vet jag inte hur telenors bolagsstruktur ser ut men troligen så är ju Telenor Sverige ett bolag och Telenor Norge ett eget bolag.

    Vad jag vet betalar du inte svenskt pris om du använder Telia när du är i tex danmark?

    Troligen blir det liknande fall om en norrman åker över hit och kör sitt mobila bredband.

    Vad jag kan läsa mig till framgår det ju faktiskt inte om det var telenors nät eller en sammarbetspartners nät som användes.
    När jag varit utomlands så har jag i många fall kunnat välja mellan ett par olika operatörer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men snälla nån

    Pumba>>VAD motiverar kostnaden oavsett om det är två olika telenorbolag?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Pumba>>VAD motiverar kostnaden oavsett om det är två olika telenorbolag?
    Det får du väl fråga telenor om?

    Vad man än köper så har det ju ett pris, telenor anger ju att det kostar 25kr per Mb att surfa om man är på besök i Norge, då kostar det ju även det, ser liksom inte grejen.
    Säljer du korv för 20kr/st så spelar det ju mindre roll om du köpt den på Willys för 2kr/st eller på lokala charkbutiken för 18kr/st.

    Det är ju klart att man passar på att ta ut rejält med avgift i rent vinstsyfte, de flesta kan ju faktiskt åka på semester och kolla sin mail osv lite ibland UTAN att tokladda ner massa grejer.

    Kollar man på Svtplay så kodas deras program i 0,8mbit eller ca 80kb/sek, vilket då ger 0,08mb/sek eller 4,8Mb/minut med data.

    4560mb total data räknat på att du då tar emot 4,8mb i minuten ger att du kan kolla på totalt 950minuter på SVT play innan du kommer upp i summan artikeln anger.

    Står dock inte vilken tjänst han brukade sig av, men SVT play har ju hyfsad bild osv så det borde ju kunna vara en bra jämförelse.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Pumba>>VAD motiverar kostnaden oavsett om det är två olika telenorbolag?
    Det får du väl fråga telenor om?
    Japp, frågan är ställd men ännu inte besvarad.Lovar återkomma när jag fått ett trovärdigt svar.

    Tycker DU att lagen om ocker inte är är tillämplig även om det visar sig att operatörens merkostnad för att betjäna en främmande operatörs abonnent ligger på en promille av vad man faktiskt debiterat?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Men snälla nån

    Prissättningen kan ju motiveras av t.ex. det faktum att data nerladdad av person som _inte_ betalar abonnemang hos den nationella operatören är betydligt dyrare än för den som betalar abb. Vad baserar jag detta på? Jo, om man tecknar upp sig här i Sverige på Telias "flatrate" för data så betalar man 199:- för 5GB/månad. Telia räknar såklart med att få kommer upp i den mängden för då räcker inte kapaciteten till (jag tror jag maxat ut runt 3GB någon månad) och på så vis bekostar höganvändarna utbyggnaden av nätet och såklart en del av vinsten (Telia gjorde ju fin vinst 2009). Ponera på att vi i Sverige fick abb utan kostnad för data. Om man då åkte utomlands, där utbyggnad av nätet pågår så vore det ju väldigt konstigt om man slapp betala. Då skulle ju inte jävel skaffa abb i det landet utan köpa i Sverige.

    Dessutom, om den här herrn påstår sig vara ovetande om kostnaderna så ljuger han.
    Från Telenors supportsida:
    Citat Ursprungligen postat av Telenor
    Spärra data utomlands
    För att skydda våra privatkunder mot obehagliga överraskningar har vi därför infört en spärr för användning utomlands. Om du ändå vill använda ditt mobila bredband utomlands kan du när som helst gå in på Mina sidor för att låsa upp spärren. Du hittar funktionen under Mina tjänster >> Internet >> Spärr Data Utomlands. Givetvis är detta helt kostnadsfritt. Därefter kan du surfa hur mycket du vill till de priser som finns här nedanför.
    Fast iofs, han hade kanske företagsabb? Då ingår kanske inte spärren automatiskt.
    Nä, man måste aktivera spärren:
    Citat Ursprungligen postat av Telenor
    Telenor erbjuder en mängd prisvärda tilläggstjänster för dataroaming. Välj ”Data i utlandet” i kolumnen till vänster för att ta del av tillgängliga tilläggspaket för data. För att skydda dig och ditt företag mot oväntade utgifter kan du använda någon av våra spärrtjänster för utlandstrafik. Läs mer om dessa tjänster här
    Men ändå, det lär ju ha stått något om det i dokumentationen.
    Smart detta av Telenor. Om någon privatperson skulle påstå att de inget visste så är detta ju ett säkert sätt att veta att de själva, aktivt satt igång data utomlands...

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Det får du väl fråga telenor om?
    Japp, frågan är ställd men ännu inte besvarad.Lovar återkomma när jag fått ett trovärdigt svar.

    Tycker DU att lagen om ocker inte är är tillämplig även om det visar sig att operatörens merkostnad för att betjäna en främmande operatörs abonnent ligger på en promille av vad man faktiskt debiterat?

    Självklart tycker jag priset är satt på tok för högt, men priset är ju likväl satt så, gillar man inte priset är det ju som mycket annat att man inte "köper" tjänsten.

    Men jag tror som sagt inte på att han "bara" kollat på 2st hockematcher.
    Får vara förbaskat högupplösta och en jäkla massa peioder för att det ska gå ihop sig.

    Telenor säger ju själva att normalt så får du 1-1,5mbit i hastighet, använder du 1mbit av dessa konstant så tar det nästan 13 timmar att ta ner den datamängd för att uppnå räkningen han fått.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280

    Re: Men snälla nån

    Kan man verkligen tillämpa ocker när man skrivit på ett avtal där villkoren angetts?

    Dessa skräckhistorier har ju florerat i media ett bra tag, tycker att man borde vara ganska medveten om detta "problem" vid det här laget.

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Kan man verkligen tillämpa ocker när man skrivit på ett avtal där villkoren angetts?
    Ja.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Kan man verkligen tillämpa ocker när man skrivit på ett avtal där villkoren angetts?

    Dessa skräckhistorier har ju florerat i media ett bra tag, tycker att man borde vara ganska medveten om detta "problem" vid det här laget.

    Han är ju säkert medveten om det, men som alla andra som snyftat i aftonbladet har det ju i många fall slutat med att operatören har drastiskt sänkt kostnaden eller ströket fakturan...

    Man kanske skulle göra det nästa gång elräkningen dyker upp, storböla i AB med räkningen i näven och så slippa betala den.

    Men jag tror inte att han "bara" har kollat på 2 hockeymatcher, för att komma upp i den datamängden så måste ju hans "mobila bredband" legat på maxfart under hela sändningen, och jag tror inte att det finns så många tv-tjänster som streamar så högt och att det mobila bredbandet är så pass snabbt under en så lång tid.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Men snälla nån

    1. Jag ser fortfarande inte att mannen artikeln "storbölar" eller att det skulle vara frågan om ett "snyftreportage" men upplys mig gärna var i artikeln det framgår?

    2. I exemplet med elräkningen vore det det nog mer tillämpligt om en abonnent som förvisso medvetet valt ett rörligt elpris plötsligt pga kraftigt höjda spotpriser skulle få en elräkning på flera hundra tusen kronor, kanske miljoner, istället för några tusenlappar.

    Visst ska man noga läsa vilka avtal man ingår men för den skull borde väl operatören i det här fallet ändå kunna motivera sina extremt höga avgifter? Som sagt, jag har ställt frågan och avvaktar Telenors svar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Man kanske skulle göra det nästa gång elräkningen dyker upp, storböla i AB med räkningen i näven och så slippa betala den.
    Elräkningen är ju vanligtvis hyfsad linjär och på ett realistiskt sätt sammanknuten till en levererad vara.
    Har du rörligt elpris? Hade du fått en elräkning på någon miljon för januari så hade du kanske platsat i Aftonbladet.
    Elpriset skulle i teorin kunna vara 1000kr/kWh utan att elleverantören begår ett avtalsbrott men nog skulle vi kunder uppfatta det som ohederligt.
    Fredrik J

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Man kanske skulle göra det nästa gång elräkningen dyker upp, storböla i AB med räkningen i näven och så slippa betala den.
    Elräkningen är ju vanligtvis hyfsad linjär och på ett realistiskt sätt sammanknuten till en levererad vara.
    Har du rörligt elpris? Hade du fått en elräkning på någon miljon för januari så hade du kanske platsat i Aftonbladet.
    Elpriset skulle i teorin kunna vara 1000kr/kWh utan att elleverantören begår ett avtalsbrott men nog skulle vi kunder uppfatta det som ohederligt.
    Men det spelar ju knappast någon roll, har elleverantören sagt att det kostar 1000kr/kWh så gör det ju även det varesig du vill det eller inte.

    Jag ser liksom inte problemet, operatören informerar om att det kostar 25kr per MB att ladda ner data när man befinner sig i Norge, personen i fråga har suttit och laddat ner ansenliga mängder data på ett förhållandevis långsamt "bredband".

    Det är ju som med allt annat, tycker du varan är för dyr har du valet att inte köpa den eller köpa från någon annan med ett bättre pris.

    Det är klart jag tycker det är tokdyrt för lite data trafik, men det står ju ganska tydligt vad det kostar och då har man ju som sagt valmöjligheten att inte köpa "varan".

    Hade min elleverantör sagt det att nu höjer vi din elkostnad till 1000kr/kWh så får man ju helt enkelt anpassa sin konsumtion efter vad man anser sig ha råd med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #40
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Men snälla nån

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag undrar egentligen hur mycket Telenor tjänar. Att det är så ruskigt dyrt beror ju på avtalen mellan operatörer. Undras om det inte är den Norska leverantören som tjänar på detta och Telenor förlorar eftersom de nu efterskänkt en del av kostnaden.

    Helt rätt är ju den utländska operatören som vill ha betalt, svenska operatören tjänar inga stora pengar på roaming, utan handlar mest om att täcka sin egna kostnader.

Liknande ämnen

  1. SNÄLLA HJÄLP! Fel på kopplingen
    Av Krille_Krille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 22:38
  2. Hjälp mig snälla...
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 18:59
  3. identifieringshjälp, snälla
    Av CamaroJocke i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •