Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Plocka bort oljetråg (9-5)

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    297
    Ca 8000 mil, jag gjorde lite oljebyten på den när jag precis köpt den (Mobil1) Troligen hade det slarvats lite med byten tidigare, jag tog ner tråget pga att min motor tjöt jättehögt när den var kall.

    Trist att upptäcka efter köp, men den verkar klarat sig utmärkt ändå.
    SAAB 9-5 Aero

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    60
    Skicka bild när du gjort det så jag med får se hur det ser ut,får nog göra det på min också tjuter ganska mycket när jag startar

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 207
    Har inte riktigt fattat hur mycket jobb det är att ta ner tråget.. behövde man bara lossa "plåten" ni skrev tidigare.
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  4. #24
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 337
    Medlem#
    402
    Har för mig att det skiljer lite på trågen beroende på årsmodell. Vill minnas att det på tidiga 9-5:or(M98-01??) räcker med att ta ner främre rör och släppa på sub-framen. På M02-(??) gjordes nån ändring, så det är lite bökigare....

    Är som sagt inte säker. Någon annan kanske vet ??
    Hade själv både låda(och sub) nere när jag plockade bort mitt tråg(M99).

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    60
    Har du tagit ner tråget än

  6. #26
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 337
    Medlem#
    402
    Ja, hur går det ?????.......eller går det....????

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Man får ta bort främre röret, skyddsplåten vid svänghjulet, hasskydet på H.sida. Lossa H.övre motorfäste och ta bort det. Använd en domkraft eller liknande och hissa upp motorn på lagerstödet till drivaxeln. Skruva loss sumpen. Eventuellt kan du behöva bryta motorn åt vänster med ett spätt emellan kaross och vevaxelskiva, beror på turen.

  8. #28
    Kan man inte stoppa in en mjuk slang genom oljepluggshålet och suga ut skiten som är kvar ?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Demontera oljetråg OG9-5 Aero med förstärkt tråg
    Av Jaggger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-05-30, 12:50
  2. Ta bort oljetråg, B234L (långmotor)
    Av Carl 1918 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-10, 15:04
  3. Plocka bort TCS 9000CSE 2.3turbo Automat
    Av saab_tommie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •