Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Fick ärva en svets för ett tag sedan.
    Svetsen är ganska gammal men full funktionsduglig och med denna följde en tub på 218L ("1meterstub").

    Mitt problem är nu att gasen är slut.....
    Var på AGA påfyllningsstället här i stan och frågade hur det funkade och jag blev ganska förvånad.
    En sådan tub jag har kan man inte bara fylla på utan jag var tvungen att få en ny tub med nått chipp i som jag vara tvungen att hyra (~180kr i månaden) + att gasen kostade en 1000lapp.
    Svetsar inte mycket så det lät inte så lockande med månadshyran.....

    Alternativ 2 var att köpa loss en mindre tub för 2300kr och då ingick gasen. För att fylla denna kostade det sedan typ 600kr.
    Inte heller det var så lockande.......vill ju gärna inte köpa en tub när jag redan har en.
    Helst skulle jag vilja fylla den jag har, då behöver jag nog inte bry mig om gas på flera år.

    Hur gör man?
    Finns det några alternativ eller är det bara betala o se glad ut?

    mvh Jonas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Hejsan,

    Jo det är knepigt med svetsgasen. Hyra på flaskor, skyhöga gaspriser och massa annat otrevligt för privatpersoner.

    Jag gjorde så, att jag steg in till en firma som pysslar med underhåll utav brandsläckare. De kunde både fylla och sälja CO2 åt privatpersoner, endera i en egen tub eller i en av deras som man fick köpa rel. billigt. Så om det är en mig-svets det gäller så ring runt till några släckarserviceställen och hör hur de ställer sig till att fylla lite gas åt dig.

    Lönar sig alltid att prova.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Går det inte hitta en liten tub på tex blocket till mer fördelaktigt pris?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Tack för tipset!
    O ja det är en Mig-svets.
    Är det CO2 man skall ha? På tuben stog det "AGA-mix" men brukar det inte vara Argon?

    mvh Jonas

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Går det inte hitta en liten tub på tex blocket till mer fördelaktigt pris?
    Ja kanske....har inte kollat.

    mvh Jonas

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Ett alternativ är att Hyra den tuben och fylla din tub med denna, och sedan lämna tillbaka den du hyrt. Nackdelen är att du bara får en halvfull tub om du bara har en att fylla över till, men det kanske är lönsamt gämfört med att köpa en liten tub?

    Jag har små tuber på firman, tror dom är på 5kg, och de kostar 400-500:- inkl moms att fylla/byta med Atal. Så får du i gas billigare än 100:-/kg så kanske det är ett vettigt alternativ?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ett alternativ är att Hyra den tuben och fylla din tub med denna, och sedan lämna tillbaka den du hyrt. Nackdelen är att du bara får en halvfull tub om du bara har en att fylla över till, men det kanske är lönsamt gämfört med att köpa en liten tub?

    Jag har små tuber på firman, tror dom är på 5kg, och de kostar 400-500:- inkl moms att fylla/byta med Atal. Så får du i gas billigare än 100:-/kg så kanske det är ett vettigt alternativ?
    helt riktigt! det e så man gör. Man fyller den tuben du har med en annan "tillåten" tub. Väldigt förbjudet men effektivt.
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    när blev den trycktestad sist?
    står på flaskan, står inte det så skulle jag köpa loss en tub för 2300:- med gas
    för o få en som ÄR trycktestad


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Ren CO2 är ingen höjdare, blir varmt som fanken. Man vill helst ha lite argon i också eller igentligen mest argon. Mison 25 heter AGA:s och rekommenderas, där har du argon och 25% CO2.

    Går att fylla lite själv. Man måste dock ha ett rör med en koppling i vardera änden som passar på flaskan. Skruva ihop två flaskor och öppna kranarna försiktigt. Göres då med fördel med en helt fylld flaska. På detta vis får du iaf en halvfylld flaska. Finns det sedan fler fulla flaskor kan man fortsätta på samma vis tills man i pricip fyllt upp den tomma.

    Detta är hur man gör. Återstår bara att hitta någon som vill ställa upp med gasen. Kanske någon lokal mekanisk/smides verkstad.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av PEKKIS
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ett alternativ är att Hyra den tuben och fylla din tub med denna, och sedan lämna tillbaka den du hyrt. Nackdelen är att du bara får en halvfull tub om du bara har en att fylla över till, men det kanske är lönsamt gämfört med att köpa en liten tub?

    Jag har små tuber på firman, tror dom är på 5kg, och de kostar 400-500:- inkl moms att fylla/byta med Atal. Så får du i gas billigare än 100:-/kg så kanske det är ett vettigt alternativ?
    helt riktigt! det e så man gör. Man fyller den tuben du har med en annan "tillåten" tub. Väldigt förbjudet men effektivt.
    Självklart ser man till att värma donatortuben lite lagom och kyla den som ska fyllas.

    Själv skulle jag nog undvika att använda en gammal tub med okänd ålder av de orsaker termos skriver.

    Med lite tur kan man hitta en "köpetub" på blocket till rätt pris
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Ren CO2 är ingen höjdare, blir varmt som fanken. Man vill helst ha lite argon i också eller igentligen mest argon. Mison 25 heter AGA:s och rekommenderas, där har du argon och 25% CO2.
    Inte för att göra detta till nån punktknulleridebatt om svetsgas, men är inte fördelen (eller en egenskap) med CO2 just att det kyler mycket bra? Så har jag trott, det sa gasförsäljarna också.

    Hur som, funkar bra med CO2 till miggen för mig iaf.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ett alternativ är att Hyra den tuben och fylla din tub med denna, och sedan lämna tillbaka den du hyrt. Nackdelen är att du bara får en halvfull tub om du bara har en att fylla över till, men det kanske är lönsamt gämfört med att köpa en liten tub?
    Ja så skulle man ju kunna göra visst inte att man kunde hälla över från full till tom på det viset.

    Citat Ursprungligen postat av termos
    när blev den trycktestad sist?
    står på flaskan, står inte det så skulle jag köpa loss en tub för 2300:- med gas
    för o få en som ÄR trycktestad
    Vet inte....skall kolla detta, men det är nog ganska länge sedan.
    Gör det så mycket om den skulle gå hål i den då?

    Blir ju helt klart en fråga om säkerhet/pris här vilket är lite jobbigt.......


    Kollade Blocket igår och det fanns ett par st men långt bort och inte direkt billigt, handlade om några hundra i jämförelse med att köpa en ny.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Går att fylla lite själv. Man måste dock ha ett rör med en koppling i vardera änden som passar på flaskan. Skruva ihop två flaskor och öppna kranarna försiktigt. Göres då med fördel med en helt fylld flaska. På detta vis får du iaf en halvfylld flaska. Finns det sedan fler fulla flaskor kan man fortsätta på samma vis tills man i pricip fyllt upp den tomma.
    Fylls alla flaskor med samma tryck oavsett storlek?
    Ja skulle eventuellt kunna tjuva av en fullstor tub men det spelar ingen roll va?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Självklart ser man till att värma donatortuben lite lagom och kyla den som ska fyllas.
    Smart!
    Man kan ju åtminstone låta min stå ute i kylan över en natt om man nu skall "tanka" över".
    Att värma den andra känns "sådär".

    mvh Jonas

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe

    Vet inte....skall kolla detta, men det är nog ganska länge sedan.
    Gör det så mycket om den skulle gå hål i den då?

    .

    blir nog lite svårt o fylla den om den inte är trycktestad.....
    sen så ett hål gör ju inget, då "pyser" det bara ut...
    värre om trycket innuti skulle få lite mera "bråttom" o komma ut


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Att hyra en tub är mig veterligen mycket lönt om man har för avsikt att svetsa en hel del!

    Köper du en "köptub" så är denne på ca: 5l och du får pynta en engångskostnad med gas på ca: 2700:- inkl

    Hyr du en 20l tub så skriver man på smartaste vis ett avtal på t.ex ett år.

    Årshyra 1450:- + fyllning 600:- + moms, du kan räkna ut själv att första året så är det mycket billigare då du får en nettokostnad på 2050:- + moms o 15l mer gas!

    Nackdelen är att en hyrtub är anknyten till ett fabrikat som till exempel Air liquid så måste denne bytas hos en sådan station, AGA likaså!

    En köptub kan du fylla hos alla som har gasdepå!

    Så det ja menar är att ska man svetsa mycket under ett år så hyr man en tub!
    Alla tuber som har en större nettovolym än 5l utan inbyggd klocka är idag konraktsbunda p.g.a stöldrisken, kommer man över en full 20 eller 50l tub så kan man njuta så länge gasen finns kvar, för att du kan inte fylla den igen såvida du inte har ett hyreskontrakt hos en partner som distruberar gasen!

    obs: priserna avser AIR LIQUIDS pris hos oss i Gävle!

    TIG - ARGON / mison 25 - 75% argon 25% co2 (mer kylning pågrund av den höga värmeutväcklingen)
    MIG - ATAL / mison 18 -82% argon 18% co2

    därför kallas dessa gaser oftast för blandgaser, vill man vara specifik så ska man gå in på t.ex olika arcal-modeller om man pratar AIR LIQUIDE


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Smart!
    Man kan ju åtminstone låta min stå ute i kylan över en natt om man nu skall "tanka" över".
    Att värma den andra känns "sådär".

    mvh Jonas
    Självklart ska man vara försiktig med värme på en gastub men man behöver ju inte tända en brasa under tuben
    Har man tillgång till solljus kan man ju utnyttja den värmen

    Undrar om det inte är kylmontörer som använder flaskvärmare för att få högre tryck ur flaskorna
    Har sett en kylmontör som använde varmluftspistol på flaskan för att få rätt tryck i systemet...


    Återigen, med en gammal obesiktad tub är det en god idé att tänka på säkerheten också. Det finns nog en anledning till att tryckkärl ska besiktas
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Ang hyra eller köpa..
    Ska man svetsa mycket är som sagt hyrtub bäst men för lite hobbysvetsning är det köpetub som gäller.
    Slutsatsen blir väl att man köper en liten tub och sedan hyr en tub när det ska svetsas mycket.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Undrar om det inte är kylmontörer som använder flaskvärmare för att få högre tryck ur flaskorna
    dom som leker tandläkare med bilen har ju oxå en flaskvärmare


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  19. #19
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Jag gjorde som någon sa tidigare i tråden och kontaktade en anställd på en firma som servar och fyller brandsläckare. De tog en gammal släckare plockade ur röret (I en brandsläckare vill du ha snön och inte gasen, vänder du den upponer så går det att svetsa med den som den är... tips om du vill provköra innan du bestämmer dig.) och provtryckte den. Kommer inte ihåg vad jag gav men det var inte så mycket. Tänka på är att de inte fyller till 200kg, utan bara 50kg men kolsyran är mycket drygare så frågan är om den inte räcker längre ändå. Funkar lika bra, förutom att man är tvungen att rengöra fogen väldigt noga innan man svetsar, finns de som hävdar att du får bättre inbränning. Och kolsyra har aldrig värmt nåt, det kyler...

    Mvh

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Påfyllning av svetsgas, finns det alternativ?

    Ang gasvalet
    Är det inte så att Co är att föredra när man svetsar rena material och Mison är bättre när det är "skitigt" ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. svetsgas
    Av NP i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-11-08, 15:37
  2. Motorkuddar (de hydrauliska) till 9K, finns det alternativ?
    Av jonTe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 13:08
  3. Bättre bromsar på og900, vilka alternativ finns?
    Av beepbeep i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 18:21
  4. Sänkning av 9-5 (kombi), vilka alternativ finns runt 20mm ?
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 11:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •