Ursprungligen postat av xoxzzj
Detta gäller väl endast 9000 motorerna pga lutningen den har.
Ursprungligen postat av xoxzzj
Detta gäller väl endast 9000 motorerna pga lutningen den har.
Hinner inte med allt.....
precis - jag har då alltid kört med 4L,för övrigt i alla mina saabar, 9000/900/9-5, ingen har då rasat än. Har hamnat bra på stickan oxå.Ursprungligen postat av Hyvens
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Vet inte vad de har för motiv med att skriva så här?
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 010066.JPG
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
säg det - men Haynes har ju haft fel förutUrsprungligen postat av xoxzzj
tex har då jag aldrig lyckats få i 9L i kylsystemet, brukar bli strax under 8L.
Det från snustorrt system.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Mmm hursom helst så ska jag öka min oljevolym med 2 liter. Det kan ju inte ta livet av motorn iaf....
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Får man fråga varför?Ursprungligen postat av xoxzzj
Mkt jobb o lägga ned, kanske man kan byta olja filter lite oftare.
//B
För att jag vill ha 6 liter
Jobbet spelar ingen roll, det är bara roligt att göra nåt utanför "ramarna".
Jag kommer ändå aldrig att köra mer än 1000 mil på samma olja, och den ökade kostnaden spelar ingen roll för det har jag råd med.
Sen så kör jag inte med bilen på vintern heller...
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Ställer mig också i kön och undrar varför och till vilken nytta?
Än en gång får jag förklara då.....
För att jag vil ha mer än 4 liter, svårare än så är det inte.
Med ökad oljevolym så har man stabilare viskositet under en längre tid, bättre kylning + att risken för att nå extrema temeraturer med tappat oljetryck som följd minskar tex vid hårdkörning varma sommardagar. Större marginaler med andra ord!
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88
Ja den boken är svår för mig att läsa eftersom jag inte har ngn 9000.
Däremot kan man ju dra slutsatsen att hälla i 4 liter i en 9000 är för lite vid ett byte!
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Mera oljevolym är ju bra vid långa bytesintervall men är det så bra om man sköter bilen som folk? De tar väl bara längre tid att värma upp oljan och nå en bra oljetemperatur?
Oljetempen sköter ju sedan oljekylaren ihop med dess thermostat.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Visst tar det som du säger längre tid att få för hög oljetemp men å andra sidan tar det också längre tid att kyla oljan om nu den höga temperaturen skulle inträffa.Ursprungligen postat av xoxzzj
Mängden olja i sig har ingen kylande egenskap utan värmen måste ju på något sätt ut från motorn.
Så resonerar jag med (spec vintertid). 6 liter kyler inte bättre än 4 liter det gör oljekylet. Kanske vettigare att se över den biten ist.Ursprungligen postat av Andreas Plars
NG9-3 har väl 6 liter olja men har också 3000 mil i serviceinterval.
Byter man var 1000:e så räcker 4 liter.
(inte slösa med moder jords resurser i onödan)
//B
För att inte snacka om miljön, eller pengarna!
Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin
Jaja kör ni med 4 liter..... jag ska ändå ha 6 liter.
Återigen....bilen körs inte med på vinterhalvåret.
Mr sunbear, du kanske skulle välja en VW Lupo i stället för en stor törstig 9-5 Aero om du är orolig för att slösa med jordens resurser
spöket spöket.....ditt miljötänkande förstår jag inte riktigt
Du kanske skulle börja med att sopa rent på egen trappa först
Vad tror du att du har för avgasvärden på en bil utan katalytisk avgasrening, dessutom köra på bana med mkt fullgaskörning
JÄTTEBRA FÖR MILJÖN
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
ifrågasätter inte hurvida det är bättre eller sämre med 6L olja.. men många andra märken (juup det finns) kör med 5,5+ så varför inte?
oljemängder -> http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... hicle=7399
//T
900s-90 & 900T8-87
9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002
Ja det är märkligt att inte alla biltillverkare oavsett motortyp/storlek kör med 4 liter eftersom det tydligen är den mest optimala oljemängd man kan ha
Saab har ju verkligen visat vad de kan när de införde motorserien B205/B235
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Sopa heeh?Ursprungligen postat av xoxzzj
Det har inte du tänka att göra då(köra med full gas)?
Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin
Men det kanske är MITT fel att min -85 inte har någon katt...okej...
Sedan så har den stått undanställd i ett antal år nu, kolla bilregistret!
Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin