Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Hej,
    jag äger en Saab 9-3 2,0t 02:a med Trionic 7. Var idag på Biltema och såg till min förvåning att dom hade sportluftfilter, färg gul, för endast 99:-. Sjävklart slog jag till! Passade även på att köpa en skarvmuff, 90 graders böj och en del slangklämmer.
    Nu sitter jag här med grejerna i famnen och vågar inte gå ut och montera, är rätt grön gällande bilar. Har dock skaffat på mig en del erfarenhet om förbränningsmotorer under moppeåldern, så jag vet ju i stort sätt hur saker och ting fungerar.
    Så min fråga är, tror ni det passar? Kan jag montera filtret direkt efter LMM, får det plats? Kan man rikta slangen med luftmassemätaren, eller är denna fast monterad?

    Självklart kommer avskärmning senare, tänker tillverka en egen istället för att betala sura pengar för en plåtbit med lite hål och fästen i.

    Vad behöver man tänka på vid monteringen? Någon som monterat på sin Trionic 7:a och vill dela med sig lite?

    Tack på förhand!


  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Ingen? Skulle gärna också veta vilka verktyg man behöver, är det vanliga hylsnycklar, skruvmejlar? insex? torx?

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Hej !

    Bäst för motorn är om du lämnar tillbaka skiten, det är inget fel på luftfiltret som redan sitter i bilen. Just nu orkar jag inte förklara varför, men jag har rätt...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    372

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    du kan absolut köra med öppet filter om du vill. frågan är varför bara, är det för att få det balla insugsljudet? eller är det tänkt att du ska vinna effekt? Om det är för ljudet så kan du montera det och vara glad, bli dock inte förvånad om lmm börjar spöka om ett tag, jag säger inte att det kommer gå sönder, men det KAN göra det. Om du är ute efter att hjälpa turbon med luft så byt till ett sport-insatsfilter i burken istället och ge dig på insuget så att det kommer in mer luft i filtret.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Självklart vet jag att det inte är något fel på original luftfiltret. Men med det går jag miste om pysljudet från dumpen som jag är ute efter!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västmanland/Västerås
    Inlägg
    372

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Självklart vet jag att det inte är något fel på original luftfiltret. Men med det går jag miste om pysljudet från dumpen som jag är ute efter!
    då är det bara att byta och vara glad.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av natanoy
    Citat Ursprungligen postat av olof102
    Självklart vet jag att det inte är något fel på original luftfiltret. Men med det går jag miste om pysljudet från dumpen som jag är ute efter!
    då är det bara att byta och vara glad.
    Tack
    Tror ni jag får in Biltema-filtret direkt på LMM:en, eller behöver jag använda en böj?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    En fråga, hur bra renar filtret? Ner till hur många micron renar det? Med tanke på att det kostade 99:-....

    Det är väldigt svårt att veta om det passar då du inte beskrivit hur stort filtret är, hur stora slangar du köpt till osv. Du kan montera filtret direkt på LMM om du vill, det är så man monterar dem "färdiga" kitten. LMM sitter fast i luftboxen, tar du bort luftboxen så kan du röra på filtret (tills slangen ifrån insugsröret säger stopp).

    Vad man behöver tänka på? Ja det självklara, tappa inte ner skruvar i motorn, häll inte grus i insugsröret ner till turbon. Nej skämt och sido men det är inte svårt att byta filtret. Det man kan tänka på är väl att inte få in skit i LMM samt insugsröret till turbon.

    Mvh

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    En fråga, hur bra renar filtret? Ner till hur många micron renar det? Med tanke på att det kostade 99:-....

    Det är väldigt svårt att veta om det passar då du inte beskrivit hur stort filtret är, hur stora slangar du köpt till osv. Du kan montera filtret direkt på LMM om du vill, det är så man monterar dem "färdiga" kitten. LMM sitter fast i luftboxen, tar du bort luftboxen så kan du röra på filtret (tills slangen ifrån insugsröret säger stopp).

    Vad man behöver tänka på? Ja det självklara, tappa inte ner skruvar i motorn, häll inte grus i insugsröret ner till turbon. Nej skämt och sido men det är inte svårt att byta filtret. Det man kan tänka på är väl att inte få in skit i LMM samt insugsröret till turbon.

    Mvh
    Filtret är 3" d.v.s. 76mm, köpte även en skarvmuff och en 90 graders böj i samma storlek! Kanske inte ens behövs då, om man kan röra insugsröret lite då?
    Nu har det ju blivit mörkt ute, så får ta och montera det imorgon istället! Återkommer med resultat

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Jag har ett AEM Dryflow som är 76mm, det passade rakt på LMM. Så ditt skall också passa. Det är inte insugsröret du kan flytta på utan slangen som går mellan insugsröret och LMM:en.

    Men om du tar bort luftfilterboxen utan att ha en avskärmning att fästa LMM i så lär luftfiltret ligga och "dingla" så jag rekommenderar att du bygger din avskärmning innan så det sitter stabilt.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lund
    Inlägg
    317

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Citat Ursprungligen postat av seboo
    Jag har ett AEM Dryflow som är 76mm, det passade rakt på LMM. Så ditt skall också passa. Det är inte insugsröret du kan flytta på utan slangen som går mellan insugsröret och LMM:en.

    Men om du tar bort luftfilterboxen utan att ha en avskärmning att fästa LMM i så lär luftfiltret ligga och "dingla" så jag rekommenderar att du bygger din avskärmning innan så det sitter stabilt.
    Jo precis, det var också så jag menade. Blandade bara ihop insugsrör och gummislangen
    Du minns inte vad du behövde för verktyg för att lossa luftburken? Har nämligen inte möjlighet att mecka hemma, så får plocka på mig det som behövs och åka ner till en kompis.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Borås
    Inlägg
    126

    Re: Öppet Luftfilter Saab 9-3 2,0t

    Hmm saabs torxmejsel som du skall ha liggandes i bilen om inte någon tagit den, sedan behöver du en vanlig mejsel för att få av slangklämmor och så sitter det muttrar som är 8mm (tror dem är 8mm). Det är väl allt

    Som sagt, det är en barnlek att byta.

Liknande ämnen

  1. Öppet luftfilter, skumgummi. saab 2,3t 99
    Av Danne54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 06:40
  2. Öppet luftfilter till min saab 95 aero -00??
    Av Saab95aero-00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 11:44
  3. Öppet luftfilter saab ng900 2.0t
    Av virre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 11:04
  4. En fråga om öppet luftfilter till en saab 900 t8 87:a
    Av peter_saab_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •