Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Någon som sett ACC i Auto välja golvläget? 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Någon som sett ACC i Auto välja golvläget? 9000

    En sak som jag länge funderat på.. Är det någon som någonsin sett klimatautomatiken välja golvläget (alltså luft endast till golvet, pil ner)? Jag har kört över 5000 mil i många olika klimat i nästan 10 olika Saab 9000 (med olika versioner av acc-panelen dessutom), men jag har då aldrig sett det. Enligt instruktionsboken ska fullt golvläge endast väljas vid vissa vädertyper, men vilka?

    Så..anybody?
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Haha, skönt att inte bara jag är knäpp.
    Har åkt åtskilliga mil i 9000 med ACC och suttit och glott på ACC-panelen, men aldrig sett den använda golvläget. Trodde jag var den enda som var skadad nog att fundera över sådant.

    Sånt här ska man väl kanske inte erkänna eftersom risken är att man blir inlåst, men jag har faktiskt en gång stannat bilen i -20 och snålblåst, öppnat alla dörrar och skottat in snö på golvet i bilen enbart för att se hur ACC'n reagerade.
    Var jag inte idiotförklarad innan så lär jag väl bli det nu antar jag.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-24 klockan 22:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Haha, nej, det är inte bara du Som mjukvaruutvecklare e jag nog lite yrkesskadad..men man blir ju nyfiken på vilka parametrar som krävs för att automatiken ska välja just det läget
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Jag tror inte den någonsin kommer välja det läget.
    Prio 1 måste ju vara att hålla rutorna imfria, alltså kommer den alltid att vilja skicka luft mot rutorna. Enda gången det inte är aktuellt är ju vid väldigt hög kupétemperatur och hög solinstrålning, då kommer den ju prioritera att hålla passagerarna svala och därför blåsa på passagerarna.
    Det man saknar många gånger är ju faktiskt en kupéfuktighets-givare så den kunde lista ut att det är fuktigt i kupén och kallt ute = imma på rutorna.

    Sen, det som jag stör mig på min far över är att han _alltid_ sätter ACC på HI så fort bara motortempmätaren rört sig. Han tycker det blir snabbare varmt, men det är ju bara bogus, för ACC kommer ju välja högre speta på fläkten och max värme så snart den bedömer att den kan värma upp kupén utan att skapa drag vilket annars är fallet när den blåser lite för kall luft med hög fläkthastighet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    307

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Hej !

    En riktigt högkvalitativ tråd

    Ja, den fina ACC:n är bara en av alla de saker som man kan gå och fundera över i veckor på 9000 - slugt, klurigt och bara för charmerande.

    Kan inte heller dra mig till åminnes att jag sett den välja strikt golvläge.

    En annan sak - när ni gör kalibrering genom att tycka in "VENT" och "AUTO" samtidigt så ser man ju att lysdioderna tänds och släcks var och en nerifrån och upp så att säga när den gör sin kalibrering av spjälläge etc - men lägg märke till att den "hoppar" över en av lysdioderna - den 2:a eller 3:e högst uppifrån räknat.

    ....hur charmerande och oemotståndligt är inte det....

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CD Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  6. #6

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Hej!

    Jag tycker mig minnas att jag sett ACC:n välja golvläget nån gång när det var helvetiskt varmt ute (över 30 grader)? Men jag kan ha fel.. Nån på sydligare breddgrader som kan bekräfta/dementera?
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  7. #7
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    963
    Medlem#
    427

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Jag TROR att det fr.o.m. M-94 (eller om det endast gäller M-94) finns en funktion som gör att acc väljer endast golv vid varm väderlek när man startar bilen efter att ha stannat för en stund sedan. Detta för att förhindra att det slår på imma på vindrutan, vilket det gör annars. Det har nog de flesta varit med om som har en 9000 med acc.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !

    En riktigt högkvalitativ tråd

    Ja, den fina ACC:n är bara en av alla de saker som man kan gå och fundera över i veckor på 9000 - slugt, klurigt och bara för charmerande.

    Kan inte heller dra mig till åminnes att jag sett den välja strikt golvläge.

    En annan sak - när ni gör kalibrering genom att tycka in "VENT" och "AUTO" samtidigt så ser man ju att lysdioderna tänds och släcks var och en nerifrån och upp så att säga när den gör sin kalibrering av spjälläge etc - men lägg märke till att den "hoppar" över en av lysdioderna - den 2:a eller 3:e högst uppifrån räknat.

    ....hur charmerande och oemotståndligt är inte det....

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CD Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver

    Hej,

    ang. den saknade lysdioden på acc-panelen, ett svagt minne är att det är där ljussensorn för acc-displayen sitter

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Sen, det som jag stör mig på min far över är att han _alltid_ sätter ACC på HI så fort bara motortempmätaren rört sig. Han tycker det blir snabbare varmt, men det är ju bara bogus, för ACC kommer ju välja högre speta på fläkten och max värme så snart den bedömer att den kan värma upp kupén utan att skapa drag vilket annars är fallet när den blåser lite för kall luft med hög fläkthastighet.
    Tjejen gör likadant, både i 9-5'an och 9000. Stör mig nåt helt otroligt.
    Hon hoppar in, startar bilen, och det första hon gör är att sätta både fläkt och temp till HI. Alltså omedelbart, typ 3 sekunder efter motorstart.
    Jag har förgäves försökt förklara att står ACC'n på 20 grader, så kommer det att bli 20 grader så fort motorn blivit varm så det finns någon värme att ta av. Men nej då, hon kör med orkanstyrka och kalla vindar och inbillar sig att det blir varmt fortare.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Haha, känner igen det där men ifrån min morsas håll, hon tror även att hon alltid har rätt i allt så det är ingen idé att försöka förklara för henne
    Min flickvän däremot är bra på att lyssna och har slutat med sådana dumheter då hon tycker att det blåser alldeles för kallt innan motorn blir varm.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-24 klockan 22:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    150

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Intressant att ACCn i 9000 funkar tvärtemot den i Alfa 147! Den vill på vintern alltid använda bara golv som inställning förutom direkt efter kallstart då den kör defrostern så fort motorn blivit varm. Detta innebär ofelbart att rutorna immar igen om man inte manuellt ställer in defroster-läge... Synd att inte första ägaren till min bil valde till imsensor!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Jag är mycket nöjd med att diskussionerna kommit igång och att det är fler än jag som har dessa knepiga tankar

    Det står ju uttryckligen i instruktionsboken att den ska välja fullt golvläge vid vissa lägen, så jag tror nog att den faktiskt gör det - bara otroligt sällan

    Vid helvetisk varm väderlek väljer min alltid recirkulation samt fullt blås på panelmunstyckena.

    Om jag jämför med min typ 15 år nyare BMW (iaf om man tar hänsyn till när bilarna utvecklades), så är klimatanläggningen i min gamla Saab överlägset bättre. I BMW:n får man alltid sitta och peta lite manuellt hit och dit (så fort man kommer in i en även en nynyny BMW så ser man "alltid" att Auto är bortvalt och att ägaren själv har pillat in inställningar som sköter sig bättre än Auto).. Så tyskarna är sämre på det här med klimatanläggningar (fortfarande).
    En annan intressant sak är att nu på vintern så föredrar klimatanläggningen i BMW:n att välja golvläge endast...motsvarande som Alfa 147 då.

    Sen det här med att välja HI direkt: Jag är ganska säker på att bilen inte blir varmare direkt, däremot borde bilen snabbare bli ex 24 grader än om man satt den på 24 grader. Detta eftersom jag misstänker att klimatanläggningen helt enkelt är en P-regulator, det vill säga att ändringar är proportionella mot felet. Så ju nämre den avlästa temperaturen man kommer, desto mindre kommer felet att vara och därmed kommer ACC-anläggningen att minska fläkthastighet och värmetillförsel. Om man däremot har det på HI så kommer den aldrig att minska på fläkt och värme och därmed kommer man snabbare att nå 24 grader. Dock tror jag inte att man vinner många sekunder på detta...
    Med detta sagt, så har jag ändå alltid min ACC i Saaben på Auto. 22 grader på vintern och 19 på sommaren.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Sen det här med att välja HI direkt: Jag är ganska säker på att bilen inte blir varmare direkt, däremot borde bilen snabbare bli ex 24 grader än om man satt den på 24 grader. Detta eftersom jag misstänker att klimatanläggningen helt enkelt är en P-regulator, det vill säga att ändringar är proportionella mot felet. Så ju nämre den avlästa temperaturen man kommer, desto mindre kommer felet att vara och därmed kommer ACC-anläggningen att minska fläkthastighet och värmetillförsel. Om man däremot har det på HI så kommer den aldrig att minska på fläkt och värme och därmed kommer man snabbare att nå 24 grader. Dock tror jag inte att man vinner många sekunder på detta...
    Med detta sagt, så har jag ändå alltid min ACC i Saaben på Auto. 22 grader på vintern och 19 på sommaren.
    Ditt resonemang stämmer säkert, men om det i praktiken funkar vetefan.
    Att köra allt på HI i -20 med nystartad bil åstadkommer ingenting annat än orkanvindar med -20 gradig luft i bilen, det blir kallt som fan.
    Jag har även en bekant som envist alltid stänger av fläkten när han startar bilen. Han hävdar att det tar längre tid för bilen att bli varm om du har ACC'n igång eftersom den "stjäl" värme, så han väntar tills motorn blivit varm och slår sen på ACC'n på den temp han vill ha och får direkt varm luft. Även där förstår jag resonemanget, men som sagt, om det gör nån skillnad i praktiken vete fan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Njae, jag tror isåfall att man ska slå på HI först när det har börjat komma ganska mycket värme.. Men som sagt, Auto funkar så bra att det inte är lönt att försöka sig på annat.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-24 klockan 22:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  15. #15
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    487

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Gör ett litet avsteg ur ursprungsdiskussionen jag med, men just det där med att inte köra kupefläkten alls med kall bil är något jag laborerat med en del i vinter. Jag har i princip alltid samma körtid till jobbet (lite trafik) och jag upplever att motorn kommer upp i arbetstemperatur snabbare än vid autoläge på ACCn. Faktiskt rätt stor skillnad enligt mig.

    Om det sedan är värt att sitta och frysa är ju en bekvämlighetsfråga
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det man saknar många gånger är ju faktiskt en kupéfuktighets-givare så den kunde lista ut att det är fuktigt i kupén och kallt ute = imma på rutorna.
    Intressant! (ni är inte ensamma om att snöa in på klimatanläggningens funktionssätt) Jag vet att t.ex. Volvos S40/V50 har en lukffuktighetsgivare i innerspegeln. Någon som vet hur den parametern styr klimatstyrningen jämfört med t.ex. Saabs system? På 9-5:an kopplas väl kompressorn alltid in vid temperatur strax över noll för att avfukta luften, oavsett behov?

    9-5:ans klimatanläggning är för övrigt överlägsen alla nya bilar jag hittills provat. Den varken känns eller hörs under normal drift oavsett sommar eller vinter. Många tillverkare envisas t.ex. med att även ha uppvärmning genom panelutsläppen så man sitter i drag även på vintern.
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Var ju ett tag sedan jag sålde min 9k men jag vill minnas att den valde golvläget när det var kallt ute och jag tiltade upp takluckan.

    Inte helt hundra dock.

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Citat Ursprungligen postat av AddeA
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det man saknar många gånger är ju faktiskt en kupéfuktighets-givare så den kunde lista ut att det är fuktigt i kupén och kallt ute = imma på rutorna.
    Intressant! (ni är inte ensamma om att snöa in på klimatanläggningens funktionssätt) Jag vet att t.ex. Volvos S40/V50 har en lukffuktighetsgivare i innerspegeln. Någon som vet hur den parametern styr klimatstyrningen jämfört med t.ex. Saabs system? På 9-5:an kopplas väl kompressorn alltid in vid temperatur strax över noll för att avfukta luften, oavsett behov?

    9-5:ans klimatanläggning är för övrigt överlägsen alla nya bilar jag hittills provat. Den varken känns eller hörs under normal drift oavsett sommar eller vinter. Många tillverkare envisas t.ex. med att även ha uppvärmning genom panelutsläppen så man sitter i drag även på vintern.
    Hej,

    AC-kompressorn kopplas oftast in mellan +2 - +5 grader ute och den avfuktar luften till viss del.
    Kompressorn på 9-5 har variabelkompression så beroende på behovet så levererar den mera eller mindre kyla till kupén, i 9000 så går kompressorn av/på beroende på vilket tryck det är i AC-systemet.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    Ett problem med att välja HI är ju att man sällan kan pricka den temperatur man vill ha, utan man får det lite varmare än vad som är bekvämt och när man då börjar sänka från HI så börjar den blåsa kalluft istälet, lagom bekvämt.
    Nä, låt ACC sköta sitt, så sköter jag mitt: köra, för det gör ingen automatik åt en (tyvärr)

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: ACC i 9000: Någon som sett Auto välja golvläget? =)

    En underbar tråd, om en underbar luftkonditionering.
    Att få ACC att välja bara nedåtriktad luftström har jag bara varit med om en enda gång som jag kan minnas. Men hur klimatet var, eller om vi hade några rutor öppna, det kan jag dock inte minnas. Vi var dock i Österike när det hände
    Men i sanningens namn så ser jag sällan AC:n att använda något annat än defroster och vent(?). Men så är det sällan bilen går långa sträckor, så det kanske beror mer på det.

    Att få varmluft snabbt i kall väderlek kan man klura på. Teorierna säger att man ska stänga av all användning av kylvattnet, tills dess att den fått sådan värme att man kan värma kupe'n. Precis på samma sätt som man får köra max värme och max fläkt på gamla bilar när de håller på att gå för varma (ex. bankörning). Jag föredrar dock att slippa pilla på luftkonditioneringen och anser att just 9000 har en av de bästa helautomatiska luftkonditionerare jag stött på. Jag låter den helt enkelt vara på 20-21 grader året om. Vid vissa extremfall kan den sänkas till 18-19, men det är sällan. Vintertid har jag ofta mer kläder på mig och tycker att det är obekvämt med mer än 20-21grader.

    Vad gäller beskaffenheten hos olika anläggningar så förvånas jag över att många andra har så stora problem med imma. I 9000 är det väldigt sällan några problem med detta, förutsatt att man inte dragit in massor snö/fukt och kört så pass korta sträckor att man inte hunnit ventilera ur tillräckligt mycket. Men för så korta sträckor så tror jag att de flesta går. Inte ens 9-5 tycker jag är lika bra som 9000, och jag tycker faktiskt att den var en besvikelse jämfört med 9000 luftkonditionering. Speciellt vintertid. Sommartid har jag svårt att avgöra, men då kanske 9-5an har lite bättre AC ur bekvämlighetssynpunkt. Upplever även att man får fingra mer på 9-5ans än på 9000 för att få den effekten man önskar.

    Jaja.. lite dravel och tankar från mig i denna disskution.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 16:20
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •