Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Eftermontera instrumenthus med turbomätare Saab og9-3 B204

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Eftermontera instrumenthus med turbomätare Saab og9-3 B204

    Eftermontera instrumenthus med turbomätare Saab og9-3 B204

    Gjorde tidigare en tråd om detta men jag råkade trycka på radera istället för redigera, gör därför en ny med vad jag kommit fram till.

    Du behöver inte ta ett instrumenthus från en bil som har gått kortare än din egen, det går bra att använda ”styrkortet” från ditt gamla hus och på så sätt behålla mätarställningen från det. Det du behöver från det nya "turbohuset" är själva mätartavlan och kretskortet med alla lampor på. Det går bara att justera mätarställningen uppåt med Tech-2. Man kan heller inte ”köra runt ett varv”.

    För att aktivera turbomätaren behöver du byta ut den 8:e bokstaven framifrån till en från en fulltrycksturbo(med turbomätare) i ”Dice”. Efter detta gör man en reservdelsprogrammering med Tech-2. Man bör också göra skilsmässa mellan ”Dice” och stereon innan man byter chassinummer. Vill man sen av någon anledning byta tillbaka till sitt gamla chassinummer ska det gå bra, då instrumenthuset fortfarande tror att det är en fulltrycksturbo (reservdelsprogrammera den inte efter tillbakabytet).

    Olika motoralterativ(Saxat ur Bollmans og9-3 FAQ):
    8:e bokstav i chassinummer.
    J = 2,0 i, B204I
    B = 2,3 i, B234I
    N = 2,0 T, B204L
    D = 2,2 TiD, D223L
    T = 2,0 T, B204E
    P = 2,0 T, B204R = Lämplig att byta till om man kör Trionic 5
    G = 2,3 T, B235R
    H = 2,0 T, B205L
    K = 2,0 T, B205R
    C = 2,0 T, B205E


    Frågor? Kan ta bilder senare om det önskas då jag ska experimentera lite med lysdioder istället för glödlampor (på väg från Hongkong ).

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Eftermontera instrumenthus med turbomätare Saab og9-3 B204

    Tackar för infon, har också varit sugen på att göra detta. Har ett par frågor:

    Måste man dra några slangar eller sladdar, eller finns det redan i standard-kontakten?

    Låter som om man behöver tillgång till Tech2? Det finns ingen möjlighet att göra detta hemma på parkeringen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Eftermontera instrumenthus med turbomätare Saab og9-3 B204

    Allt är fördraget, Instrumentet får reda på laddtryck från map-sensorn via trionic.

    Instrumenthus: (båda i det 22-poliga kontakthuset) Detta går på P-bus i Trionic-7 Bilar.
    Signal på stift 14
    Jord på stift 6

    Trionic:
    Signal på stift 20
    Jord på stift 67

    Tech-2 behövs för att byta chassinummer, gifta ur/gifta in stereon och för att reservdelsprogrammera instrumenthuset. Byter man tillbaka till sitt ursprungliga chassinummer bör man slippa pilla med stereon.

    Priset på detta kan variera ANA Trollhättan tar/tog 200:- vilket jag tycker är överkomligt.

    Mvh

  4. #4
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Eftermontera instrumenthus med turbomätare Saab og9-3 B204

    En fråga till jag kom på, måste det vara instrument från en T5/B2x4-bil eller funkar det med instrument från T7/B2x5-modeller också?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Eftermontera instrumenthus med turbomätare Saab og9-3 B204

    Det vet jag tyvärr inte, jag vet att "styrkortet" är annorlunda. Då mer information kommer via bussen från trionic 7.

    Kommer du över ett billigt så är det bara att prova. Ska jag chansa skulle jag tro att allt utan "styrkortet" är likadant. isåfall ska det fungera.

    Jag är själv sugen på att prova då annan design verkar ha kommit vid -00, min förra mätartavla hade en symbol istället för "Check Engine" som min nya från -99 har.

    Läste någonstans att 9-5ans verkar fungera i 9-3 med trionic 7.

    Bör kanske tilläga att ett instrumenthus från ng900 inte verkar passa. Der iaf helt annorlunda ut.

    Blev väldigt mycket chansningar och gissningar här nu.

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Vad för lampor(Instrumenthus)? Saab 9-5
    Av Kitte P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 19:55
  2. Passar detta instrumenthus Saab 900T -96
    Av Fredrik93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 14:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •