Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

  1. #1
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    Ja, då var det dags för ett projekt igen då!

    Lite bakgrundsfakta: Denna bilen har tillhört min far, och han köpte den när han och morsan skildes, och det går väll lugnt att konstatera att det inte blev hans bästa affär, då han inte var helt i psykisk k´balans, och dessutom gjorde upp affären utan min inblandning... och har man rest från Umeå till Södertälje sent en fredag kväll med enkelbiljetter, ja då är det halvsvårt att dra sig ur...

    Man kan konstatera att tiden satt sina spår på denna bilen, både i form av rost men även tidigare ägare med blandad ambitions och kunskapsnivå...

    bara en sån sak som att den gått med Steg3 (virusprogram ) från det att den var 8månader gammal, och vid dags dato har den gått 27750mil säger väll en del om hur den är behandlad genom åren...

    det som fel som upptäcktes när vi kom hem tidigt på lördagsmorgonen var att det var väldigt mycket lacksläpp, både här och där, men som var svåra att se i skenet från en gatlyckta OCH att ABSen inte fungerade, men heller ingen lampa som lös...

    jaja, hursom, för att göra en lång historia kort, ABSen fungerar nu (efter sju sorger och åtta bedrövelser...) min far vägde mellan att fixa upp denna, eller att sälja den för att istället köpa en Aero, det blev en Aero en del av er fick se aeron på gälleråsen, då jag köpte den åt honom på parkeringen utanför.

    Och att den nu hamnat i min ägo beror dels på ett riktigt bra pris, och att min brukshink sedan snart ett år är lite dyr att äga, då den råkar gå på diesel och skatt på cirkus 6000 per år är inge kul, då bilfan står hela veckorna och bara används för att ta mig till affärn på helgerna (jag gör militärtjänst i boden )
    så kände jag ett behov av en bil som var billigare att äga. nog om detta.


    PLANER: först och främst: fixa en drös irriterande fel, såsom kränglande C-lås, krånglande lås, lösa delar, ryckig gång osv.
    när jag fått den kryare maskinellt så ska bägge framskärmarna bytas, huven bytas, och resten av bilen ska lackas om (garagelack )

    Det ska i ett modernare program, 3" DP ska på igen (nu sitter original, då den inte ville gå igenom bes pga. avgasvärden.)

    Därefter så ska den förhoppningsvis användas för lite produktutveckling som isåfall kommer komma 9000-åkare tillgodo


    Såhär såg den ut i höstas, SNOR-LÅG! dessutom med skitkassa stötdämpare, så den är både jävligt stötig OCH gungig


    Maskinrummet, då det är en massa polerad ALU sedan tidigare, så är ju det ett tecken på att nån varit ambitiös, TK'n är dock jag so är skyldig till (det är tom. en T7-kassett ska fixas snarast....


    Pappa plundrade den på träpanelen, han påstod att den skulle sitta i Aeron Nån som har en träpanel liggandes??


    Självklart så är den alltid ren lr hur var det? skoj med grusvägar i norrland...



    Är det nån som känner igen den och/eller vet lite bakgrund om den så vore det skoj så därför lägger ja ut reg.nr FSO562



    Min pundarpulka, som nu ska fixas, och sen säljas


    Fasan jämte pappas nya Aero


    Pappas Aero, kommer INTE se lika beskedlig ut till sommaren, den är redan sänkt 40mm, och fått 3" avgas hela vägen sen blire 18" ASA Racing GT


    Och förövrigt så har fasan fått original Aero-shassi fram, men inte bak, ÄN, ser rätt lustigt ut
    //Knrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Skall du efterlikna en fasan?
    Eller hittar du bara inspiration där?


  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Så här i efterhand så är jag ganska nöjd med beslutet att avstå den där bilen.
    Ska bli spännande att se hur du får till den! Vi ska ta och diskutera det där med hellack, du och jag...
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Så här i efterhand så är jag ganska nöjd med beslutet att avstå den där bilen.
    Ska bli spännande att se hur du får till den! Vi ska ta och diskutera det där med hellack, du och jag...
    Jag får väl komma upp och visa hur man lagar rost och lackar

    Tackar för senast, röda räven går än

  5. #5
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Fasan och fasan, nu när du säger det så...

    nää, anledningen till grön kassett är att den blev över när jag fick en ny på garantin på min förra 9-3 Aero, och den röda originalkassetten genererade grova misständningar

    Erik: ja, jag är oxo glad att du inte köpte den för då hade ja la fått göra samma jobb iaf

    Henrik: En får tacka, men jag tycker nog att du ska ta dig i kragen och få upp lite snygga bilder på den, jag är ju faktiskt ganska nöjd över resultatet, så jag tycker allt att du kan skylta lite med det

    Förra helgen så sänkte jag pappas Aero, så nu sitter det Roiginal Aero fjäderben fram, men fortfarande sänkt bak jag ska byta bak när jag kommer hem till helgen, för nu ser det varken bra ut, eller går bra på vägen

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Program fixar jag åt dig Jag tror jag har en fungerande c-lås-styrbox i garaget med.
    Vi kan byta om du skickar ner mittkonsolen till inredningen också
    Jag fixar en box med T7-ventil-konvertering med steg 3

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Program fixar jag åt dig Jag tror jag har en fungerande c-lås-styrbox i garaget med.
    Vi kan byta om du skickar ner mittkonsolen till inredningen också
    Jag fixar en box med T7-ventil-konvertering med steg 3
    Det låter som en plan
    PM'a din adress så ska jag försöka få iväg den när jag kommer hem till helgen

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #8
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    eftersom att jag var "lite" trött när jag svarade på inlägget med fasanen, så kopplade inte min hjärna riktigt vad som menades men öknamnet kommer från ordet FASA som i skräck... typ...

    Idag bytte jag fjädrar och dämpare bak, jag lägger upp bilder imorrn, men ett litet filmklipp bjuder ja på redan ikväll

    http://www.garaget.org/video/92w2cf3fio7i


    EDIT: här kommer lite bilder från förra helgen och denna helgen.


    Original Aerohöjd fram....


    ...och sänkt bak


    se så snyggt det blev



    Sänkfjäder vs. Aerofjäder.



    Höger stödtdämpare som var bra, Bilstein sport.


    Självklart bråkade bultarna vid krängningshämmaren, så här är ett litet tips, fungerade hur bra som helst!! (borde gå lika bra med spännband)


    Han som sålde bilen till min far sa att det satt ett nytt 2,5" avgassystem på den, och det gjorde de ju, men han sa aldrig att det var byggt av obehandlade universaldelar





    ser lite bättre ut med jämnhöjd




    detta skedde på väg till ErikR's stugas igårkväll

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Snygg bil iaf!

    Den där dämparn hade gjort sitt du.

    Lycka till med den!

    Mvh/Roberth

  10. #10
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Idag har jag just beställt en massa rörpryttlar för att bygga 3" Downpipe dessutom så har jag beställt huvemblem, växelspaksknopp, oljefilter och bricka, så när jag kommer hem igen så ska den få lite kärlek

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  11. #11
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    efter att ha haft helgtjänst förra helgen så var suget på att skruva rätt stort faktiskt när jag kom hem i fredags kväll


    Detta hade dumpit ner i "brevlådan" medans jag var i boden, ni kan ju gissa vad som jag tänkte göra ^^


    uppallad


    Detta hemska tortyrredskap skulle få sig en ersättare till en som inte är lika elak med motorns andning


    Första tankevurpan skedde tämligen omgående... Det märktes att skallen hellre hade vilat denna helgen


    Det tar sig...


    En sak kan jag lova, och det är att det går inte dit särskillt mycke grövre DP och ändå kunna mintera den på vettigt sätt


    Lite finslipning, sen tror jag att jag har en vinnare


    Nån som inser fördelen med denna lösning?


    Tyvärr vart det gängpaj på lambdasonden, och jag hade inget gängsnitt, och bilen MÅSTE rulla, så nöden har ingen lag... Men i övrigt blev det väll fint?




    Det sägs ju att det är dom små detaljerna som gör det, och denna detaljen gör ju ingen glad


    Vist blev det fint?

    Allt för denhär gången, nu är jag tillbaka i boden, med allt vad det innebär


    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Ser ju bra ut!

    Var hittar man 3" v-bandklämmor till någorlunda vettigt pris?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  13. #13
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Ser ju bra ut!

    Var hittar man 3" v-bandklämmor till någorlunda vettigt pris?
    EXD Custom sen vad dom kostar har ja inte den blekaste om

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #14
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98

    [quote=el03-124]
    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":2pi3ooxi
    Ser ju bra ut!

    Var hittar man 3" v-bandklämmor till någorlunda vettigt pris?
    EXD Custom sen vad dom kostar har ja inte den blekaste om

    //Konrad S.[/quote:2pi3ooxi]

    Ja det vet inte jag heller Ligger inte i systemet då de är inköpta till prototypverkstaden

  15. #15
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Prototyp Downpipe :)

    Här händer lite och ingenting, men jag var å skulle inhandla en reservdelsbil igår, men det sket sig, då ägaren inte riktigt hade koll på ägarbytespapperen...
    Dessutom så är Behovet av ett bättre avgassystem STOOOOORT men den låter ju manligt nu när röret är av före ljuddämparen
    Just nu plågas min bil av min lillebror (hoppas det inte går som med förra bilen ) då soppa pumpen tvärdog på hans bil, och jag inte har tid att fixa den förns efter mitt elmia besök

    Om allt går som planerat så tänkte jag börja fixa rosten under v. 14 då jag är ledig, så förhoppningsvis är själva karossen lackad innan jag åker tillbaka till boden, dock lär jag inte hinna med dörrarna, skärmarna eller plasten, men det kommer ju fler helger

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  16. #16
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Prototyp Downpipe :)

    *AHRGHHHH* Min lillebror har dåligt inflytande på min bil... nu verkar kopplingen ha sagt upp sig pedalen ligger tydligen mot golvet iaf och det gick inte att frikoppla... dessutom så upptäckte jag nu när asfalten kom fram att kopplingen vill slira 4an 5an utan större provokationer

    jaja, det går ju att lösa, frågan är bara vad det sitter för koppling på den nu, då nån tidigare ägare stoppat i en aerolåda

    OCH under v. 14 så ska jag göra klart Downpipen efter att jag hämtat mitt nya begagnade avgassystem, därefter åker downpipen till EXD

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  17. #17
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Prototyp Downpipe :)

    ja, nu sitter jag här på bussen på väg tillbaka till boden och försöker summera veckan som gått.. den har inte gått helt som jag tänkt, jag börjar väll med måndagen:

    planen var att fort som fasen byta soppapumpen på brors 9000, så jag kunde få tillbaka fasan, det tog tiiiiiiid.
    ¨När jag väl fick tillbaka fasan så behövde den en "liten" tvätt innan det gick att påbörja underarbetet. det var det enda som hanns med på måndagen...


    en skitig fasa.


    demonterade listerna innan tvätt.


    eftersom kromet flagnade på grillen, så tog jag hjälp av högtryckstvätten att bli av med resten, grillen kommer bli samma färg som bilen

    TISDAG: planen var att åka in till umeå med min far och köpa material lite snabbt. han hade ett möte, skulle lämna sin MC hos hadlaren för inbytestest samt kränga på nya sommardäck på sommarfälgarna hos http://umeabilmc.se/ (förövrigt så är det aero4ever som driver den verkstaden ) så, dessa små äreden kunde väll inte ta så lång tid? yeah right... jag var i garaget vid 17:30... dessutom så hade inte min leverantör allt metrial hemma, skulle komma ngn gång under onsdagen...


    men jag hann iaf demontera fonten denna kväll...

    ONSDAG: Planen var att så fort som möjligt få tag på det sista materialet som saknades, tog längre tid än tänkt... var i9 garaget vid 15tiden.


    jag hann rensa bakluckan.


    ja, hela bakpartiet blev rensat, dessutom hann jag med att slipa rosten på luckan och lägga på epoxifärg på insidan av luckans nederkant.

    Och en sak som var VÄLDIGT skönt var att det helt rostfritt under skärmbreddarna bak!

    TORSDAG: klev upp kl. 06:00 och gav mig genast i kast med att strippa dörrarna.


    håller på att se lite naken ut.


    hittade lite smådryg cancer ...på båda sidor...


    kapa kapa


    yeah, svetsen är min bästis


    klart för lite grundfärg och lie kitt


    Grundat, kittat å klart, på andra sidan tog svetstråden slut


    hann spackla ett dörruppslag på bakskärmen också.

    det som också hanns men var huven, som jag fick bta en bit på, och tennspackla detta.

    FREDAG: upp och iväg å köpa svetstråd.


    vänster A-stolpe klar för grundfärg och kitt


    dörruppslaget slipat


    washprimer lagt på dom plåtrena ytorna, allt nermattat och klart för slipgrund.






    Slipgrund, sen blev det barnvaktande resten av dagen

    LÖRDAG: upp tidigt och slipa slipgrunden


    KLART FÖR LACK!


    första varvet


    bara å vänta på att det skulle härda


    blank lr, ja, det blir våtslip och polering sen bara resten kvar nu



    Kom igen nu! kommentera lite nu!

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    279

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Lackad :) 11/4


  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Lackad :) 11/4

    Här händer det grejer! Härligt med lite rostlagning och ny lack

    Mvh

  20. #20
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Lackad :) 11/4

    Tackar för kommentarerna!

    Även denna helgen spenderades i thinnerångornas tecken, så nu är dörrarna och EN framskärm (hittade en skada på den andra, och istället för att stressfixa den och sen störa sig på slarvet, så får vänta tills nästa omgång) Tyvärr så bestämde sig min telefon att begå harakiri, så det blev till att gräva i lite lådor och gräva fram en gammal flipp-flopp telefon med vga-kamera, så några bilder får ni inte, för det går ändå inte att se vad dom föreställer

    hursom: resultate på dessa grejjer blev betydligt bättre än det jag lackade förra gången, ingen kondens i tryckluften som bråkade, och som så ofta förr, lösningen på alla problem: THINNER jag gjorde färgen tunnare denna gången, och apelsineffekten försvann

    Nästa sväng i garaget blir valborgshelgen, för nästa helg ska vi (jag och mina aspirantkollegor) "vakta hängbron"...

    //Aspirant Söderholm
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 09:58
  2. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  3. Svar: 167
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 21:16
  4. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 23:26
  5. 9000 cse går på tre cylindrar svart rök torpedväggen? update
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •