Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

  1. #21
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Lackad :) 11/4

    Ja, här har det varit dött, nästan lika dött har det varit i garaget men stötfångarna, sidokjolarna, skärmbreddarna är lackade jag har byggt openair kit med mushroom filter, fick ett plötsligt anfall av barnslighet, så nu sitter det en öppen dump med tratt
    Och jag fick hjälp av JK Nilsson att ladda in ett nytt program, så nu är det T5-suite steg 3 i den, det lilla jag provkört är en KLAR förbättring
    Idag så har jag varit på biltema och köpt strålkastarglas, beställt diodblinkers på speedparts, och köpt en frontspoiler, bakvinge och en AC-kompressor på blocket, pengarna rullar
    Och går min planering som jag vill, så borde jag hinna montera en del i helgen (drömma går ju iaf )

    det som tagit min tid dom senaste helgerna är pappas jordbruk, mammas stuga, min bruksbil (som behagade rasa dieselpumpen förra veckan, så nu är den såld som repobjekt ) och min nya motorcykel synd bara att jag inte hunnit köra nånting med hojjen

    //Konrad S
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Medlem#
    7504

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Lackad :) 11/4

    Gött det börjar komma igång här igen då! Synd att du inte fick med fler bilder på lackeringen. Ser ut att bli fint iaf!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  3. #23
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 2/3 Lackad :) 11/4

    ja, sent ska syndaren vakna, här kommer lite "nya" bilder, dock inte alla, då jag sitter i Lomben (skjutfält i östra norrbotten )med GPRS-anslutning...


    nylackad stötta

    Ja, sen kan jag ju säga att förra helgen hann jag inte supermycket på fasan, anledningen kommer längre ner
    men jag fick på framstöttan, jag pillade isär strålkastarna (och lyckades skära mig själv i handflatan när jag skulle ha loss det spruckna glaset, faaaaan vad det blödde )

    Och anledningen till att jag pillade isär bägge strålisarna var för att jag lackade insidorna svarta


    Stötta på


    Lackad insida och nytt glas, dock så blev jag snål (läs fattig) så jag har bara nytt glas på vänster sida tror dock att jag ska investera i ett nytt till högersidan också, det blev ju så fint

    Förutom detta så sitter nu sidokjolarna på plats, dom flesta sidolisterna, dock så hade det varit jäääävligt fin att lacka dom, får klura lite, hursom så är det inte prio ett.

    och här är vad som tagit min tid i helgen, min "nya bruksbil fick lite TLC:



    Förutom att polera (tack Erik!!! du är min hjälte!) så har jag varit och besiktat min gratisbil, det gick nästan vägen, det visade sig att vindrutespolningen inte fungerade (klantigt av mig att inte kontrollera) det ger normalt inte ombes, MEN nu hade detta fel funnits på föregående besiktning, med ålägande att ägaren skulle åtgärda felet snabbast möjligt, detta har tydligen inte skett

    och lite fakta då: det är en 9000i -88a, den har gått ca 18000mil, den är gubbkörd/ägd, har förutom C-lås och farthållare INGEN extra utrustning
    Jag fick den gratis, då dom inte fick igång den efter ett års dvala, dom trodde soppapumpen, så jag drog hem den, vred på nyckeln, och nu har jag nog kört en 25mil iaf
    förutom att ErikR och jag har polerat den, så har jag monterat kromgrill (med turboemblem ) städat ur den, bytt till Lightning Audio Bolt 4" fram, bytt från Blaupunkt radio, på 2x15(?) watt (tvåkanalig iaf )
    till en JVC CD-MP3 med USB, och jag har bytt till saab original 3-ekrad tillbehörsratt, dessutom så investerade jag i textilmattor på biltema


    den såg lite ledsen ut när jag hämtade den.


    samma bil, en vecka senare

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 023
    Medlem#
    6874

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 18/6

    Fint!

    Mvh/Roberth

  5. #25
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 18/6

    Ja, lite har det hänt, men något storverk kan jag väll inte kalla det...

    Bakpartiet börjar bli komplett, men visst är det väll lite otäck rost som syns nere i bottnen på reservhjulsbaljan?


    då var rosten borta, men nog borde jag väll ersätta den med nånting?


    Det blev lite färsk plåt


    Klart för lite grundfärg och body.


    Klart


    Stöttan på plats, dock tycker jag nog att det saknas nått i det vänstra hörnet?


    Ja, som ni ser så blev det en sån där tingest som man antingen älskar, eller så hatar man den, och för att göra sig än mindre poppis, så blev det dieselvarianten


    Men jag gillar det, och är nöjd, och det är det enda som räknas!


    ja e nöjd


    Och en dörr lyckades jag få ihop också bara tre stycken kvar nu
    Tyvärr lyckades jag pajja toningen när jag monterade rutan

    jaja, snart är det ny helg, och veckan efter det så är det semester, och går allt som det ska, så ska fasan köras till Hjärnarp på semestern

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 514

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 1/7

    Snart borde det där åbäket börja likna en bil igen...
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  7. #27
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 1/7

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Snart borde det där åbäket börja likna en bil igen...
    Nu förstår jag inte vad du menar? skulle det ha tagit tid? jag som alltid lyckats grejja med den precis som jag har planerat, typ som idag?

    och för dom oinvigda: jag planerade att lägga hela denna dagen på Fasan, MEN istället så spenderade jag natten ca klockan 02:00 så jag sov typ 3 timmar i bilen, sen har jag ägnat mig åt att ta mig hem, få tag på en annan pump, ge upp på det, låna pumpen från fasan, åka tillbaka alla 13-14 milen, byta pumpen, bege mig hem, få stopp igen, denna gång pga en sprucken slang i armaturen, och slutligen ta mig hela vägen hem *pust* fan va de e kul med gammbilar...

    Men IMORRN, då jäklar ska jag montera lite dörrar och stoppa tillbaka soppapumpen! (drömma går ju iaf )

    //en NÅGOT trött Konrad S...
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #28
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 1/7

    Ja, några dörrar blev inte monterade, och någon soppapump hittade inte heller den tillbaka...
    Imorrn börjar min semester på hela 3 veckor, så då vore det väll själva f**n om inte bilskrället skulle anta formen av bil igen! dessutom så är ju planen att jag ska köra fasan till Skåne om 2veckor (eller ja, inte ens det :S )
    På posten hemma så ligger iaf ett paket från speedparts som innheåller en ny huvudkopplingscylinder och en packningssats till slavcylindern, hos min mor finns det "lite" clips som jag beställde på saab (ca700:- men då är det ett antennspröt oxo.... )

    och som om jag inte hade nog att göra, så har jag tagit på mig att hjälpa en bekant till familjen att byta topp på hennes og900i OCH jag hade tänkt hinna byta växellåda på herman, ja, är jag obotlig tidsoptimist lr?!?!? jag tror iaf svaret är: JA!

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  9. #29
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 1/7

    jag tror att det finns en enda mening som beskriver detta projektet bra, nämligen: "Har du/ni skickat delarna jag beställde än?"
    För är det nått jag har haft problem med så är det att grejjer jag beställt inte dykt upp i tid, inte dykt upp alls eller varit fel...

    Vingen, frontspoilern och AC-kompressorna har ännu inte dykt upp, trots idogt tjat på säljaren, Lamellen som jag beställde i USA tog lååång tid på sig att dyka upp, och till på köpet visade den sig vara 228mm istället för 240mm....

    så med andra ord så har min brist på tid ställt till det extra mycket, så till den grad att jag vara ville spy när jag såg bilj*veln...


    avspolad, det börjar ju nästan likna en bil igen!





    vid denna tidpunkten så var det hög tid för min skåneresa, och fasan var långt ifrån färdig...


    jag fick åka pappas Aero istället... och det är ju inte fy skam


    Här syns modden på strålkastarna bra

    I början på denna veckan så ringde Folke_ och undrade om jag visste av någon bra bil till hans lillebror, som hade tröttnat på sin Merca (äntligen har han kommit till insikt ) och i stundens ingivelse så hasplade jag ur mig en summa för Fasan i det skick som den stod... Och det innebar ju att jag var tvungen att "produktutveckla" klart Downpipen så att den ska gå att skicka till Kina för serieproduktion...


    Färdigutvecklad När allt låg löst på backen och gängorna på turbon var uppfräschade så monterade jag dit den igen, det tog ca 15 minuter tills den satt på plats, dock utan Lambdasond, då min sond har gängpajj...


    Original vs. min variant.


    Undra om det är någon skillnad i flöde? :P


    Från vänster till höger: Original, min 3" variant, den sk. "3" downpipen" som satt på, dock så är det ju bara 2dm på pipen som är 3"

    Så, när detta var klart och den gamla downpipen var monterad på bilen igen så tog jag tag i att fixa elantennen, montera inredningen i bagaget.
    Därefter så städade jag ur den.


    urstädad


    Vid det här laget började jag ångra att jag bjöd ut den, för vid det här laget så såg jag verkligen potentialen till hur fin den kan bli!


    Här står fasan och väntar på att Folke och hans bror ska anlända, det kändes lite småbittert, lite som att snubbla på målsnöret...

    Men hursom så föll Henrik för Fasans charm och potential, så idag blev jag "fasa-lös" så här i efterhand så känns det ändå bra, Fasan hamnar hos nån som vidareutvecklar och framförallt färdigställer den, och jag kan lägga fokus och energi på bla. pluggandet i Halmstad och nästa bilprojekt (som jag till skillnad från fasan planerar att behålla, och inte har någon tidspress på)


    En nöjd ny ägare

    Så Folke: se nu till att din bror får upp en projekttråd, så folket får se slutresultatet

    Over and Out! //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    465

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    Nu är Fasan besiktad å näst intill färdigmonterad. bara vingen som saknas .
    Dock så visade det sig idag att den tyvärr börjat söla från växellådan :S troligast så är det nog den högra drivaxeltätningen som sagt (hoppas de iaf )

    bror skulle undersöka närmare då han kommer hem ikväll för de e dags för ev rep ASAP för de sölar ganska friskt...

    Hur farlig e de å byta drivaxeltätning månne?


    där står den iaf med front å allt
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    465

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    Nu är det bytt drivaxeltätningar samt blev de monterat i nya drivaxellager då de va missljud i ena... ny växellådolja (esso 75-80) samt en nyrenoverad slavcylinder så nu ikväll borde bilen hamna på hjulen igen blev sent igår å sedan så kallade jobbet dagen efter :P
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    465

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    Nu osar det ev 350+ i denna skapelse :S hua hua!
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  13. #33
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    Citat Ursprungligen postat av Folke_
    Nu osar det ev 350+ i denna skapelse :S hua hua!
    Come again?!
    om jag läste rätt så är det bara till att gratulera till ett klokt beslut!

    //Konrad.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    465

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    gt35 med extraktor ? spridare å lite sådant lull lull... Konrad Rejsing 3" downpipe å alu intercooler? Örebro programmering...
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

  15. #35

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    Som sakt är det jag som är den nya ägaren till Fasan... Har börjat få ihop en lista på diverse grejer man kan "behöva" ... återkommer väl vid ny tråd när jag börjat beställa kommer sikta på 350+ till sommaren iaf

  16. #36

    Re: Projekt: FaSan 9000 2,3t A50 -98 update: 31/7

    Lite nyare bilder på den dock utan bak vingen som sitter på nu








Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-02, 09:58
  2. Saab 9-3 AERO
    Av bennsaj i forum Projekt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 21:36
  3. Svar: 167
    Senaste inlägg: 2009-10-02, 21:16
  4. Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 23:26
  5. 9000 cse går på tre cylindrar svart rök torpedväggen? update
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •