Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 900 -97 "Check engine"

  1. #1

    Saab 900 -97 "Check engine"

    Hej

    Jag har en fråga angående "Check engine" lampan, det är så att jag för lite mer än en månad sedan åkte utomlands, precis när jag skulle åka så startade inte min bil utan jag fick låta den stå ute hela denna tiden, har varit ned mot -20 grader här då.

    Jag trodde att det var betteriet som var trasigt/slut eller något som stod och tjuvdrog el, när jag hade försökt att starta den så var det helt enkelt för lite el i batteriet.

    När jag kom tillbaka så startade jag bilen via startkablar, stack ut o körde och sakta kom värmen i motorn, men värmemätaren stannar på 1/4 del istället för 1/2 som den brukar komma upp i, efter den har stått på 1/4 en stund så börjar "check engine" lampan att lysa.... I regel så börjar lampan lysa efter att jag kört 0.5mil,.. men,.. det har hänt 2 gånger nu att den har slutat att lysa när jag varit ute o kört, en gång när jag svängde hastigt och en gång när jag bromsade, den har även slutat att lysa en gång när bilen stod på tomgång, när den slutar att lysa så går motorvärmen upp till 1/2 vägen på mätaren som den ska, när mätaren står på 1/4 så får jag ingen direkt värme i kupén heller. Givetvis börjar den att lysa efter en kort stund igen och värmen i motorn går tillbaka till 1/4.

    Jag hade bilen inne på service och check i slutet av förra veckan men den mecken misslyckades att fixa problemet som det ser ut nu, dom körde en full service och bytte batteri... det jag undrar är om någon briljant Saab entusiast känner igen problemet och kan veta vad det är?

  2. #2

    Re: Saab 900 -97 "Check engine"

    Efter att ha kört mina 2 mil fram och tillbaka till jobbet nu ett par dagar så ser jag även att soppaförbrukningen har gått upp från ca 0.8 till 0.95, dock så känns det som att den drar mer om man kollar på bensinmätaren...

    Efter att motorn kommer upp i värme (även att mätaren stannar på 1/4del) så körde jag på fullt ös på kupévärmaren och märkte då att även att det var max så vart det bara varmt i mittre utblåset fram, och inte så supervarmt heller.

    Kanske är detta nått som kan hjälpa någon att få en idé om vad det kan vara för problem, vad skulle ni göra i min situation? åka och lämna in den på verkstaden igen? kanske prova med att lämna in den till Svenska bil direkt även att det kostar skjortan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Saab 900 -97 "Check engine"

    Byt termostat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: Saab 900 -97 "Check engine"

    Japp, termostaten slut.
    Hade exakt samma symptom på tjejens 900.
    Vid stillastående orkar den få upp tempen skapligt, men så fort man rullar så sjunker den. Fartvinden ger extra kylning.
    Eftersom motorn aldrig når arbetstemperatur drar den mer soppa. Att checkengine tänds efter ett tag beror på att styrstystemet märker att motorn inte når korrekt arbetstemperatur trots att den varit igång ett tag.

    Termostaten ska ju dock inte orsaka att din bil inte startar, så det var nog ett separat fel som åtgärdades när du bytte batteri.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. "Check Engine" problem SAAB 9-5
    Av bj3rn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-16, 16:21
  2. Saab 9-5 Aero -00 "Check Engine"
    Av xinrro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 02:13
  3. Saab 900 -96 2.0T "check engine" Felkod 3, vart är tempgiv?
    Av Mikael.Hedman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 10:48
  4. "Check Engine" lyser konstant på min Saab 9-5 -99.
    Av JonasAd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •