Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

  1. #1

    Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Tjena !

    Har gått och skaffat mig en första bil, blev en Saab 900 2.0t -97a SE

    Som ni säkert förstår så har jag några frågor, är inte helt 100 hemma på bilar, skoter och cross är min melodi

    Köpte den av en bilförmedling i STHLM.

    Nu till funderingarna:

    -Vid landsvägskörning så verkar motorn inte få upp tempen helt, mätarn visar mitt imellan halv och botten, alltså ungefär 35% av skalan, men om man ställer sig och låter den gå på tomgång, så går den rätt så snabbt upp till mitten av skalan 50-55%.

    Ska det vara så här eller håller termostatet på å ge upp?
    Vart beställer man då ett sådant m.m ?

    Lite tips på vad man enkelt kan kolla upp i motorutrymmet så allt är schysst vore bra Slangar och vart dem sitter å så, vart och vad man ska smörja upp lite. Saker man se efter för att förlänga livet på dem och undvika slitage?

    Vet inte om jag la posten i rätt forum del, ursäktar för det.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    35

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Det du ska göra först och främst för att bekanta dig lite med din farkost är att skaffa Haynes Reparationshandbok för aktuell bil. Där finns gott om text och bilder mm.
    Även tekniska data om det mesta. Elschemor också, även om dom är rätt generella.
    Boken tar dock inte upp "Sensonic-köret", men du har kanske en med vanlig "pedalkoppling".

    Många olika felsöknings- och reparationsmoment gås också igenom.

    Troligtvis billigast på Biltema, finns även på Mekonomen, kan även lånas på många bibliotek.
    Lycka till i ditt lärande....!!

    PS: Det du skriver om temperaturen är nog med stor sannolikhet termostatrelaterat, men kolla även om den behåller kylarvätskan, så du inte har nån läcka i systemet.

  3. #3

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Fick med haynes boken Ska ta en titt på vätskan imorn. Ska ta o läsa lite vettigt o boken också så man får lite kunskap hehe.

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Det lär nog vara termostaten som är trasig.
    Termostat köper du på Svenska Bil, Speedparts, Mekonomen m.fl.
    Kostar inte mer än en hundring och byts på en halvtimme om du inte gjort det förut.

    Att byta alla vakuumslangar är aldrig dumt då det kan finnas läckage trots att man inte ser det.
    Har för mig att det är tre mm innermått på dom.
    De köps ju enklast på samma ställe som du köper termostaten på.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Byt termostaten. Med 99% sannolikhet är det den, och är det inte den så skadar det inte med en ny med tanke på att den kostar typ en hundring. Ska du ändå dit och mecka så töm kylarvattnet och häll i nytt, med glykol i rätt mängd givetvis.

    Kolla/byt alla slangar. OK har bra slang till hyffsat pris. Jag avråder dig bestämt från att köpa slang på Mekonomen, den är billig men klarar inte värme, blir hård och lossnar/spricker.

    Självklara saker som olja och filter antar jag att du har kollat?
    Hur ser luftfiltret ut?

    Kolla även multiremmen/drivremmen/polyremmen eller vad man väljer att kalla den.
    Sitter på vänster sida motorn om du står framför bilen. Den driver AC, servo och vattenpump. Remmen bör se fräsch ut och inte väsnas nämnvärt med motorn igång. Det är ganska vanligt att vändhjulen blir slitna när bilen gått en bit, och till slut hoppar remmen av eller går sönder.

    900'an är en trevlig bil och relativt enkel att underhålla själv.
    Lycka till.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Tack för alla svar kung !

    Har läst lite i Haynes nu och ja tror termostatet är defekt, för stark avkylning. Grejen är att ja körde ju så här hem från STHLM, 40 mil. Kan motorn ta stryk av att köras för kall, borde dra mer soppa ?

    Borde vara lugnt att åka in till stan och handla termostat och slangar eller ska jag inte ta bilen ?

    Återkommer med oljor och filter, eftersom den var ganska nyligen nyservad så ska de nog vara okej.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Fristad/Borås
    Inlägg
    13

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Inte helt bra att köra med trasig termostat, men det är långt ifrån livsfarligt för motorn. Så du vågar åka in och köpa en termostat.

    Däremot tyckte jag att packningen jag fick med termostaten från mekonomen var urusel? vet inte om jag fick måndagsexemplar eller om den är dålig i allmänhet ^^

    Så nu kör jag med termostat från mekonomen och packning från ad center.

    Och grattis till bilköpet, köpte min "nya" på mellandagarna, hemskt rolig bil ^^
    900 2.0t -97

  8. #8
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Citat Ursprungligen postat av egilviking
    Tack för alla svar kung !

    Har läst lite i Haynes nu och ja tror termostatet är defekt, för stark avkylning. Grejen är att ja körde ju så här hem från STHLM, 40 mil. Kan motorn ta stryk av att köras för kall, borde dra mer soppa ?

    Borde vara lugnt att åka in till stan och handla termostat och slangar eller ska jag inte ta bilen ?

    Återkommer med oljor och filter, eftersom den var ganska nyligen nyservad så ska de nog vara okej.
    Så länge den får upp åtminstone hygglig temp är det ingen fara. Inget jag rekommenderar att man tar till vana, men åka och köpa en termostat är inget problem.

    Som någon sa, Mekonomen bör du nog undvika.
    Jag köpte en termostat där till min 9000, och jag fick fan aldrig tempen att lira riktigt i den bilen. Efter att ha bytt termostat igen, denna gången med original från Saab, så funkade det klockrent.
    I ärlighetens namn bör väl nämnas att jag gjorde en del annat samtidigt som det andra termostatbytet, så det behöver inte nödvändigtvis ha varit termostaten, men mina pengar är på att det helt enkelt är en av dom grejer man inte ska köpa på Mekonomen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #9

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Roligt att se så många som följer tråden

    Idag har ja varit snabb i vändningarna, blåste in till stan. Provade att slå av klimatanläggningen helt och uppmärksammade att den steg lite mer i temp då.
    Kom in till stan, börja puttra omkring, tempen går upp till ja, mitten av skalan.
    På väg hem igen på landsvägen, ser hur tempen dalar Tillägga att det var 5 minus ute cirka.

    Min teori är att det må sitta ett sommartermostat eller nåt ännu varmare termostat i den, sen när ja ligger å kör på landsvägen så matar det på med kalluft och kyler som s-tan.

    Blev tyvärr en Mekonomen termostat och packning ^^ Aja får ju se om det blir bättre, byter väl detta imorgon och återkommer med rapport.

  10. #10

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Termostat dit skruvat och testat, nu håller den tempen som den ska !
    Köpte det på mekonomen för ca 145 med packning, 88 graders. Termostatet som satt där var Made in England, 89graders. Kan de ha varit ett saab orginal ?

  11. #11

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Förlåt om jag uppar en gammal tråd, men har samma problem. Läser i haynes att termostaten sitter till höger om oljefiltret, samt att man ska tappa ur all olja innan man byter? Kan ju inte vara möjligt?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 788

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Citat Ursprungligen postat av valle20
    Förlåt om jag uppar en gammal tråd, men har samma problem. Läser i haynes att termostaten sitter till höger om oljefiltret, samt att man ska tappa ur all olja innan man byter? Kan ju inte vara möjligt?
    Då har du kanske läst om termostaten till oljekylkretsen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Det är väl mycket möjligt!! Jag vill alltså byta termostaten som styr temp mätaren i bilen? Var sitter den? Och finns det någon guide i Haynes för övrigt lysande bok?

    MVH

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    283

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Vatten termostaten hittar du på topplockets baksida. Till höger om du står framför bilen och kikar ner i motorrummet. Följ den övre kylarslangen från kylaren till motorn så hittar du termostathuset. För att komma åt termostaten måste du lossa termostatlocket med 3st 13mm bultar.

    Mvh Eric Dahlhjelm.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 788

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Vatten termostaten hittar du på topplockets baksida. Till höger om du står framför bilen och kikar ner i motorrummet. Följ den övre kylarslangen från kylaren till motorn så hittar du termostathuset. För att komma åt termostaten måste du lossa termostatlocket med 3st 13mm bultar.

    Mvh Eric Dahlhjelm.
    Bild på termostathuset Eric beskriver: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...at_housing.jpg

    Edit: En ännu tydligare instruktion med bilder: http://bellsouthpwp.net/m/a/mattiaso...Auto/therm.htm

    (Fast Eric har nog överdrivit något angående hur många skruvar termostathuset sitter fast med. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16

    Re: Frågor om en Saab 900 2.0t -97

    Såg svårare ut än vad jag befarat! Jag återkommer när jag har gett det ett försök!

Liknande ämnen

  1. saab 99 frågor
    Av densvenske i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 23:30
  2. Frågor ang Saab 9-5 2.3t
    Av FaeN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 17:06
  3. Frågor om Saab 9-5 -02!!
    Av Priest i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 15:43
  4. Saab T8 89:a Frågor
    Av Beeos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •