Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Saab 900 SET -96 [2.3T] Uppstartad!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411

    Saab 900 SET -96 [2.3T] Uppstartad!

    Tänkte jag skulle slänga upp en liten projekttråd med...

    Bilen är alltså en ng900 SET -96 som gått långa 23800mil och i och med att jag är alltför nyfiken på hur saker fungerar har jag köpt mig en motor från Södertälje, en B204E från en 9000 som gått ca 9000 mil (varav 4000+ på samma olja, därav ska ett ramlager farit), som jag nu kan renovera och samtidigt lära mig en massa nyttigt. I samma veva tänker jag konvertera till 2.3 liter och även skaffa steg3 programvara och hårdvaran till det.

    Som det ser ut nu blir det Peking som får sälja mig programmet.

    B234L vevaxel, kolvar och vevstakar är inhandlade och toppen håller jag på att gå igenom och tvätta. Har tänkt att riva bottendelen på motorn i veckan här och sen får jag se vad som händer härnäst. Eftersom balansaxlarna är en funktion som jag tänkt mig att vara utan går jag och spekulerar i att ta bort dom helt och hållet och plugga kanalerna som RonnyO har gjort. Sen ska blocket även in på blästring och lackning.
    Så ser det ungefär ut idag och uppdateringar och bilder kommer att komma in lite nu och då.

    Motorn B204E:


    B234L delar:


    Några fler bilder
    Mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Varför är det olja i treans insug, cylinder, och grenrör?
    Audi 80 Quattro

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Det var olja i alla cylindrar, förbränd olja i grenröret (tjock sot) men inget direkt i insuget. Toppackningen var även kladdig med olja på en sida.


    Det går framåt sakta men säkert, har gjort ett litet byte så nu har jag nya ramlager, vevlager och axiallager. Håller på att rengöra tryckare och har demonterat allt från transmissionskåpan, måste få upp bulten till remskivan på något vis då jag inte har nån luftkompressor som kan göra det lätt för mig.
    Har ingen kamera hemma idag men bilder kommer att komma när jag plockar isär bottendelen på motorn och även lite bilder hur jag rengör hydraliska ventiltryckare som kanske kan vara till hjälp om man inte gjort det förr.

    Måste tacka folket på STCS IRC kanal (ta åt dig om du känner dig träffad) som delar med sig av sin kunskap när jag har funderingar!

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Ser fint ut det där förutom då oljeklegget i cylindrarna.

    ang remskivans bult så ta och sätt ett stumtdragskaft som INTE sviktar så lätt med hylsa och sen tar du en minislägga och ger hårda slag så kommer den lossna

    mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Bra tips
    Får se om det funkar för motorn går runt så otroligt lätt när man inte har toppen på tycker jag!

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Bra tips
    Får se om det funkar för motorn går runt så otroligt lätt när man inte har toppen på tycker jag!

    mvh sundin
    Ja har man ingen muttermaskin till hands så får man simulera en Funkar alltid

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Så där, nu är så gott som hela motorn demonterad vilket känns fin fint!
    Det blev en bunt bilder och de kan hittas på denna sida: Klicka här!

    Härnäst ska jag försöka få blocket blästrat och lackat och även se över om jag kan fixa så jag kan vara utan balansaxlarna. Om någon vet hur man får tag på Saabs svarta färg som dom lackar blocken med alternativt någon bättre färg så är jag tacksam för tips!
    Ska ta kort på rengöring av tryckare snart och även några på jämförelse mellan B204 och B234 delar.
    Finns det något intresse av denna renovering och konvertering/trimmning så skriv gärna det så blir jag mer motiverad att anstränga mig för att fortsätta uppdatera tråden.

    Demontering av transmissionssidan:


    Demontering av bottendelen:


    Mer demontering av bottendelen:


    Diverse delar :


    B204E Kolv med vevstake:


    För övrigt, hur sitter oljepåfyllningsröret fast i blocket som? Gängat eller ska man bara slita?

    Mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    Oljepåfyllningsröret sitter lite halvt pressat i....

    Dvs det sitter ganska bra...

    Mvh Johan!!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av turbo200
    Oljepåfyllningsröret sitter lite halvt pressat i....

    Dvs det sitter ganska bra...

    Mvh Johan!!!
    Okej så då sliter jag som en tok bara?
    Ser att du har en ng900 2.3T i din signatur, om du konverterat själv, är det något som jag missat man måste tänka på så jag inte får en mindre rolig överaskning senare?

    Mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411

    Hydralisk tryckarrengöringsrecept

    Tjena

    Har fotat tryckarrengöring a´la sundin. Har ingen aning om jag gör "rätt" men jag har gjort så här iaf. Tycker det är lite halv dant med bilder på operationen så jag tog därför och fotade.


    1.) En stycken tryckare som ska rengöras
    2.) En stycken vinterhandske modell tjock (ja ja Ken-1 jag är väl en kärring då ) och en brädbit
    3.) Slå som en galning tills innehållet ramlar ur (väldigt länge på en del!)




    4.) Innehållet ramlar förr eller senare ur (riktigt tröga kan man får hjälpa till med en tång)
    5.) Plocka isär allting
    6.) Stoppa ner allt i ett bad, jag tog bensin då det fanns över hemma i en dunk. Minsta fjädern doppade jag bara och förvarade på annat ställe för att inte tappa bort den




    7.) När det badat färdigt (jag har inte så bråttom så 1 dag brukar de stå iaf) så tar jag en tops och gräver efter skit. Prövade med tandborste med men den hade gummi längst upp som blev en gegga av bensinen, annars funkar det nog bra.
    8.) Mer rengöring
    9.) Uppradade rengjorda delar




    10.) Fyll upp dessa delar med ny helsyntetisk olja
    11.) Lägg stora fjädern på plats där den ska vara samt kulan och minsta fjädern där den ska vara och lyft dessa på plats (enklast med pinsett)
    12.) Stoppa ihop delarna




    13.) Här syns kulan uppifrån
    14.) En liten sprängskiss som jag lekte ihop i photoshop
    15.) En bild som jag har stulit från någon annan tråd




    Hoppas någon har nytta av det här alternativt tycker de va intressant...

    Mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 371
    Medlem#
    1774
    sundin> Nä det är inte så svårt....bara dra åt allting på en gång annars kan det hända grejor....

    Mvh Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Finns det något intresse av denna renovering och konvertering/trimmning så skriv gärna det så blir jag mer motiverad att anstränga mig för att fortsätta uppdatera tråden.
    Absolut! Kanonkul att läsa om ditt projekt, så ös på bara!

    Ang. färgen på blocket. Jag använde hammarlack, och den sitter fortfarande kvar efter 140 mil..

    Du skriver att du har bytt till nya lager. Har du redan satt i dem i blocket? Inte att rekomendera om du ska blästra blocket. Tro mig, det kommer bli fullt av blästermedel hur du än gör.. Plocka ut kolvkylningsmunstyckena oxo så har du lättare att rengöra oljekanalerna efteråt, samt att du kan funktionstesta munstyckena.

    Beskrivningen av tryckarrengörningen var ju kanon! Jag håller på att skriva en faq ang. tryckarna, är det ok om jag lånar lite bilder från dig?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Absolut! Kanonkul att läsa om ditt projekt, så ös på bara!

    Ang. färgen på blocket. Jag använde hammarlack, och den sitter fortfarande kvar efter 140 mil..

    Du skriver att du har bytt till nya lager. Har du redan satt i dem i blocket? Inte att rekomendera om du ska blästra blocket. Tro mig, det kommer bli fullt av blästermedel hur du än gör.. Plocka ut kolvkylningsmunstyckena oxo så har du lättare att rengöra oljekanalerna efteråt, samt att du kan funktionstesta munstyckena.

    Beskrivningen av tryckarrengörningen var ju kanon! Jag håller på att skriva en faq ang. tryckarna, är det ok om jag lånar lite bilder från dig?
    Tack, roligt att höra!
    Hammarlack, det tåls att fundera på men det vore inte så dumt att ha saab original lack, jag blev som hypnotiserad av cnyb's fina block , kan man få tag i den svarta färgen tro?
    Jag har inte satt dit lagren än, det gör jag nog vid ihopmonteringen.
    Kolvkylningsmunstyckena, hur testar jag dom på bästa och lättaste sätt?
    Bilderna får du gärna använda!

    Mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Vad hände mer ??

    Ser att det är lite tyst här under längre period ??
    CD65R

  15. #15
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Vad hände mer ??

    Ser att det är lite tyst här under längre period ??
    han kanske fixar till volvon han smällde


  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    inte för volvo, men för att det small
    CD65R

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Hej

    Ja usch det har varit dåligt med uppdateringar här!
    Hade lagt upp fler bilder om servern min inte jäklats, så jag kan bara länka till stora bilder.

    Blocket efter lackning
    Svarvat och något lättat svänghjul
    Svänghjulet andra sidan
    Viggenkoppling
    Balanserade och viktade motordelar
    Vevstake
    Låda med nya delar
    Tom och rengjord topp

    Sen har jag en bild på telefonen på pluggarna jag pluggat balansaxeltunnlarna med. Gjorde som så att jag ordnade pluggar till de inre lagringen också och slog ut lagringen som satt där.

    Ska iväg till jobbet ikväll där bilen står nu utan motor och förhoppningsvis få i den nya motorn. Hoppas jag kommer ihåg att ta med kameran!
    Wish me luck!
    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Wish U luck!!!
    CD65R

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Slowest project ever!
    Audi 80 Quattro

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Slowest project ever!
    Nu ska vi inte klaga på Sundin.. Mitt e segast

    Jag tycker Sundin kommit en bra bit!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. 900 Turbo 2.3 -94 *uppstartad
    Av cigge i forum Projekt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 20:07
  2. Projekt: Saab 9000 2.0T A50 300+Hkr *uppstartad*
    Av Robban_GBG20 i forum Projekt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •