Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Smörja AC-kompressor og900/9000

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Smörja AC-kompressor og900/9000

    hej
    kompressorn väsnas lite, hur smörjer jag upp denoch med vad? behöver den plockas isär eller kan det göras på plats?

    mvh

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Är det systemet fullt med kylmedel?
    Om inte så fyll på så det är de.
    Kan minska oljudet då.
    Annars är det renovering eller byte och det är inget man får göra själv för det är ett ac system som endast behöriga får handskas med.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    ljudet försvinner när motorn gått i ca 1min och "värmt upp". när motorn är genomvarm hörs ingenting. min tanke var att smörfettet i kompressorn blivit gammalt/gått åt och därför inte blir "flyktigt" förrän vid högre temp. därför tänkte jag om det fanns några fettnipplar etc som jag missat?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Finns inget du kan smörja på en ac pump.
    Det är att leva med eller låta någon behörig kolla upp.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    352
    Inte helt sant det behövs kompressor olja i den.

    Kan vara så att det magnet kopplingen som kärvar för dig, har du provat och hört om det är någon skillnad på om du har AC på eller avstängd?

    / Morgan
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-23 klockan 09:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    hej
    ingen skillnad med på eller avstängd. det konstiga är att ljudet försvinner med värmen.
    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-23 klockan 09:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645
    Är det en Sanden 709? Du kan plocka av remmen och känna hur mycket lagret på remhjulet glappar och då dessutom höra att det verkligen är någonting med kompressorn som väsnas. Det går att byta lagret utan att tömma systemet (fast lagret är bra dyrt nytt), även spännhjulet till den extra remmen för kompressorn kan leva om rätt bra ibland.
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •