Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: TCS-problem 9000 Hjälp!!

  1. #1

    TCS-problem 9000 Hjälp!!

    Har en 9000 Aero -95 Manual med TCS
    Bilen gick direkt en dag när jag startade den, in i limp home. CH-ENG + TCS OFF
    och har varit så sedan dess...

    Har bytt spjällhus till ett nytt för ca. 2år sen och 40 000km, då jag hade samma problem. Men kalibrerade det aldrig eftersom bilen gick klockrent.

    Har läst ut felkoder och har både fått:
    P0120- TP-sensor faulty, och
    P0122- TP-sensor signal too low
    Samtidigt så såg dom på verkstan att det inte kom någon signal över huvudtaget från Spjäll-givaren.

    Fick ingen signal mellan något av stiften på kontakten vid spjällhuset när jag hade igång bilen och mätte med voltmeter. iofs. var bilen redan i limp-home läge så det kanske inte kommer någon signal då????

    Kan det vara så att detta spjällhus är åt helvete nu också? eller är det någon av boxarna som är sönder?

    Mkt. tacksam för svar!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: TCS-problem 9000 Hjälp!!

    En bekant som jobbar på saab-verkstad sa till mig på skarpen att om man byter spjällhus så ska man även kalibrera. Jag köpte min bil med okalibrerat spjäll, bytt ca 4månader innan köpet fick jag sedan reda på. En vecka senare gick spjället. Bara att byta, och kalibrera...

    Så min gissning är absolut spjället.

    Mvh

  3. #3

    Re: TCS-problem 9000 Hjälp!!

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    En bekant som jobbar på saab-verkstad sa till mig på skarpen att om man byter spjällhus så ska man även kalibrera. Jag köpte min bil med okalibrerat spjäll, bytt ca 4månader innan köpet fick jag sedan reda på. En vecka senare gick spjället. Bara att byta, och kalibrera...

    Så min gissning är absolut spjället.

    Mvh
    Ok. Har haft löst spjället och försökt mäta så mellan alla stift och mellan stift 2-4 fick jag en fin och jämn resistans-kurva när man rörde på spjället och jag jämförde med det gamla som var helt åt helv... men det behöver inte mycke vara förrän det bråkar...
    Men om du har haft samma problem och dom på verkstan hävdar till det så är det väl nog bara att prova med ett nytt/begagnat...

  4. #4

    Re: TCS-problem 9000 Hjälp!!

    Problemet löst, efter mycket om och men med eget felsökande så lämnade jag till sist in den på verkstad.
    Dom nollställde felkoderna och kalibrerade spjället så funkade allt som det skulle!!
    Men hur i helv. detta fel har uppstått sådär bara efter att ha funkat 2 år så är ganska knepigt...

Liknande ämnen

  1. Laddtrycks problem med min 9000 HJÄLP
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 04:10
  2. 9000 cse 2,3t problem hjälp tack
    Av elboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-22, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •