Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Jag har bytt och installerat denna ventilhusuppgradering 2007.
    http://speedparts.se/index.html?/shop/p ... ring.shtml

    Nu har jag samma problem som innan, att det vid stillstående med motorn igång kommer in svag doft av olja in i kupen.
    Olja som syns ligger i kanten på ventilhuskåpan.
    Självfallet är det en ny packning men kan den har gått sönder?
    Är det vanligt att som jag läst att de torx-bultar kåpan sitter fast med är lösa? (har inte kontrollerat detta ännu)

    Det verkar också komma ifrån returkanalen (slangen) i den sats jag bytt.
    Man ser tydligt olja på slangen men också att det finns olja längs med kanten av kåpan, det tror jag kommer att oljan runnit från slangen.

    Vad tror ni har hänt? Kan det vara ett "filter" satts igen? det ser ut som ett litet "bensinfilter" som sitter i nära anslutning till denna returkanal på ventilkåpan.
    Övrigt?

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Hej!

    Den lilla vita ventilen tycker ja man ska byta varjegång man byter olja dom går ju sänder titt som tätt.. senast så gick min i 2 delar

    Den ska ju hålla emot laddtryck från spjället och gör den inte det så får du laddtryck in i motor vilket resulterar i övertryck där inne. Kan vara en orsak till din olje lukt i kupén. Så byt den kostar typ 50:- på mekonomen.

    Du hade byt ventilkåpspackning? det är lätt att få den lite fel så den blir klämd och börjar läcka.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Inte för att märka ord men jag tycker nog beteckningen "ventilhus" känns lite förvirrande då detta i samband med "automatlåda" i trådrubrikenfår mig att tänka på ventilhuset i just automatlådan och inte läckage kring ventilkåpan eller vevhusventilationen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Re: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Den lilla vita ventilen tycker ja man ska byta varjegång man byter olja dom går ju sänder titt som tätt.. senast så gick min i 2 delar

    Den ska ju hålla emot laddtryck från spjället och gör den inte det så får du laddtryck in i motor vilket resulterar i övertryck där inne. Kan vara en orsak till din olje lukt i kupén. Så byt den kostar typ 50:- på mekonomen.

    Du hade byt ventilkåpspackning? det är lätt att få den lite fel så den blir klämd och börjar läcka.

    Mvh
    Japp jag tänkte köpa en men mekonomen hade inte en sådan.
    Jag testade att suga/blås och nu kommer jag inte ihåg åt vilket håll man kan suga/blåsa men det verkade funka.

    Men jag byter den hur som helst.
    Doften kvarstår och med motorhuven uppe kan man skönja lite rök som kommer trakterna kring oljefällan.
    (har rengjort med avfettning)

    Ventilkåpspackningen bytte jag och det är lite lurigt men lite "blåsilikon" Hylomar i skåran gör att packningen sitter kvar då den skall monteras.
    så den sitter med 100 % korrekt säkerhet.

    OM det inte är denna backventil så funderar jag om det kan vara olja som sitter på motorväggen nedanför oljefällan och rinner ned mot avgasröret?

    Bilverkstaden påpekade ett lite läckage på just ventilhuset tror jag de sa.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Re: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Inte för att märka ord men jag tycker nog beteckningen "ventilhus" känns lite förvirrande då detta i samband med "automatlåda" i trådrubrikenfår mig att tänka på ventilhuset i just automatlådan och inte läckage kring ventilkåpan eller vevhusventilationen.
    Stämmer att det är vevhusventilationen men är ändå lite relevant när det gäller läckaget nere vid ventilhuset/automatlådan?
    Rätt vanligt eller OCH vad gör man åt det problemet med en svettandes motor?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    4

    Re: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Hej,

    Har samma problem med min 95a, Luktar lite olja i kupen när man står still. otroligt tråkigt problem. återkom gärna om du hittar felkällan.

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Citat Ursprungligen postat av supremeactivity
    Hej,

    Har samma problem med min 95a, Luktar lite olja i kupen när man står still. otroligt tråkigt problem. återkom gärna om du hittar felkällan.
    Har du kollat hur din vevhusventilation ser ut då? En sprucken slang eller själva gummitätningen in i ventilkåpan kan orsaka denna lukt när du står still!

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Ventilhusläckage?, oljedoft in i kupen,9-5, automatlåda,2000

    Får denna doft in i bilen ibland, men mest när man kör i högre farter över 180km/h. Har oljefukt runt ventilkåpan samt att bilen drar en del olja.

    Den vita backventilen bytte jag för ett år sedan då bilen gick väldigt ryckigt vid motorbroms och krypkörning. Nu har ryckigheten kommit tillbaks igen, och detta verkar alltid bli mer påtagligt direkt efter oljebyte då nivån är i topp.

    Har kört med den nya vv:n i 7000 mil nu. Bilen gick bra innan den monterades, efter monteringen uppstod en ryckig motorgång som jag inte lyckats bli av med fullt ut. Har bytt motorkuddar och annat utan resultat. Men krypkörning är fortfarande ett helvete. Funderar på att sälja bilen.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Liknande ämnen

  1. intrumentlampa 9-5 -2000
    Av dumle120 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-23, 22:08
  2. Svårstartad 93 2000
    Av laxkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-31, 01:07
  3. Kupefläkt 9-5 2000
    Av Mopar 440 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-02, 13:27
  4. att chippa en 9-5 2,0t 2000
    Av danyboi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 10:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •