Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Spännande laddningsproblem ng900

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Spännande laddningsproblem ng900

    Okej, igår var 900an lite mer segstartad än vanligt, körde ca 1km och stod där 5 minuter på tomgång. Sen kom pling-plong, ABS-fel? wtf? Stängde och skulle starta igen, no go, ingen ström. Nehene. Fick hjälp till mekplats och bytte under kvällen laddregulatorn (kul jobb förresten )
    Bilen gick finfint med nyladdat batteri men i morse gick det inte att starta. Fick starthjälp men det dröjde 400m så kom ABS-varningen.
    Okej, åkte tillbaka med batteriet som bara är 1,5 månad gammalt. Kass sa SAAB och jag fick ett nytt.
    I med batteriet, körde till Lund och fick laddningen kollad. Laddade 13,5V på tomgång, helt inom marginalerna. Körde till jobb, och framåt eftermiddagen mot Blekinge. Kom ca 2 mil när jag märker att torkarna går vääääldigt långsamt och belysningen börjar bli lite svag. Bara att stanna så fort motorvägen tog slut. Batteritorsk. Nämen?
    Generatorn ändå? Fast hur skulle det då kunna vara 13,5V när bilen är igång?
    Lånade batteri och parkerade hos SAAB-kunnig polare. Efter lite studerande av WIS så inser jag att lampan som skall varna för dålig laddning inte lyst dessa dagar, och den lyser inte när man slår till tändningen. Jag har ju haft glapp i huvudinstrumentet så antingen är lampan trasig eller så finns det mer glapp som jag inte fixat.

    Som jag förstår funktionen på generatorn i dessa bilar så magnetiseras rotorn av ström som flyter genom lampan, det står uttryckligen att om bilen inte laddar skall man kolla laddlampans funktion samt att det är av yttersta vikt att man inte byter ut den 2W-lampa som sitter där mot någon annan effekt.
    Med andra kan det vara som så att en futtig liten lampa på 2W gör min bil okörbar? Det skall ju finnas ett motstånd som gör att inte laddfunktion försvinner helt om lampan är trasig, men det sitter ju även det på huvudinstrumentet så om det är glapp så finns troligen ingen kontakt, eller väldigt liten för den ger ju utspänning men troligen väldigt lite effekt.

    Nån som tror jag är ute på Monarken eller kan jag vara något på spåren?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Spännande laddningsproblem ng900

    tänds lampan när du vrider på tändningen?

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Spännande laddningsproblem ng900

    Som jag skrev; nej

    Men, ändå, man trodde ju inte att en liten fjuttig lampa skulle vara en vital del

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Spännande laddningsproblem ng900

    Gör du inte en lampkontroll varje dag innan du åker iväg

    Lampan är som sagt ytterst vital, men även kablaget måst ju vara ok.
    Kolla hur det är med kabeln där den är ansluten till generatorn. Kan den ha blivit skadad när du bökade med regulatorn?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Spännande laddningsproblem ng900

    Nej, den var korrekt. Jordade jag sladden till lampan så lyser den. Med andra ord så är lindningen i genratorn kass. Ny inhandlad, skall bara avsluta en kopp kaffe så är det ut och byta

Liknande ämnen

  1. Laddningsproblem 9-5 ´03
    Av RacingEdition i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 23:49
  2. SAAB 9000 I16 CC55D -92 Väldigt spännande generatorkrångel!
    Av Carl-pedal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 15:54
  3. Knappar med spännande funktioner?
    Av MrJo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 10:29
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 00:01
  5. Hjälp med spännande fel på Og Saab 900s -90
    Av Aerosol i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 16:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •