Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: ACC-problem årsmod -05

  1. #1

    ACC-problem årsmod -05

    Är det någon som i detalj kan beskriva hur ventilationssystemet i en 9-5:a är uppbyggt, d.v.s. hur luftkanalerna går, var spjällen sitter, var sensorerna sitter etc. Eller kan någon tala om var man kan få tag i en skiss av hela ventilationssystemet?
    Jag har en ny 9-5:a där ACC:n uppträder mysko. Med AUTO-inställningen på så fördelas (om yttertemepraturen är under 15-20 plusgrader) luften till munstyckena vid vindrutan och munstyckena nere vid fötterna. Problemet är att luften upp mot vindrutan är bra mycket svalare än luften mot fötterna, vilket gör att det kan dra kallt åt huvudet men är varmt åt fötterna och baksätet. I vintras frös jag som en hund och åkte in till Saab-verkstaden, där de bl.a. provblåste systemet för att se om det läckte utan att upptäcka något fel. Vad de kunde göra var att justera den totala värmenivån så att 21 graders inställning ger en dräglig medeltemperatur i kupen. Fortfarande återstår dock den stora skillnaden i lufttemperatur mellan vindrute- och fotutsläppen, vilket är högst irriterande. Det bör tilläggas att inga felkoder fås vid kalibrering och att varm luft visst kan komma ut från vindrutemunstyckena om man ställer upp temperaturen tillräckligt eller sätter på defrostern. Jag hade förut en 9-5:a årsmodell -00 där ACC:n fungerade perfekt, så jag vet hur det kan och ska vara.
    Är det någon som har stött på något liknande eller som kan hjälpa mig att hitta en detaljerad beskrivning av ventilationssystemet så att jag genom lite detektivarbete kan sluta mig till vad som är fel för att sedan kunna berätta det för Saab-killarna? I så fall skulle jag bli oändligt tacksam.

    George

  2. #2
    Hmm...
    Det verkar som att det är svårt att få tag på hårda fakta om hur ventilationssystemet fungerar. Jag har två konkreta frågor som kanske någon därute kan svara på:
    (1) Sköts all fördelning av luften mellan vindruta, mittre och nedre luftutblås med ett enda spjäll?
    (2) När man ställer in att luften ska fördelas både till vindrutan och ner mot fötterna, är den relativa fördelningen konstant, d.v.s. oberoende av ytter- och innertemperaturer eller fläkthastighet?
    På Saab-verkstan sa dom att på senare årsmodeller har vissa justeringar av ACC:n har gjorts för att tillfredställa USA-marknaden. Kan det vara så att andelen luft som går till vindrutan avsiktligt har minskats? Det kanske är OK i ett varmare klimat men blir ju knasigt i vårat rusk.

    Tack på förhand,
    GB

Liknande ämnen

  1. Pris för en 9-3 2,0t, årsmod -04?
    Av vadfinns i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 16:55
  2. motorbyte saab 9-3 årsmod. 02 till saab 9-3 årsmod. 05
    Av hjaelten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 19:28
  3. Tändstift 93, årsmod 99?
    Av olle777 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 10:20
  4. 9-5 Aero årsmod-00 går inte som den ska!?
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 17:43
  5. Saab 9000, tidigare årsmod.
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •