Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Tjo!

    Jag har en ng900 som jag har lite problem med att få att gå som den ska. Problemena som jag har är att dels så går den ojämnt på tomgången i stort sätt hela tiden. det varierar lite på hur ojämnt den går på filmen som jag har laddat upp (länken nedan) så rör sig inte varvräknaren i stort sett nånting men ibland så pendlar den mellan 900-1400 varv.. att den pendlar mycket händer oftast om man har kört en kortare sträcka och står på tomgången i mer än 20sek. så oftast är det bara så att man kan höra att den går ojämnt men det syns inte på varvräknaren.. det är även så att när jag kör med bilen och inte varvar så mycket mellan 900-3000 varv och jag håller gasen helt stilla(med andra ord kör en och samma hastighet på plant underlag) så känns det som att bilen motorbromsar ibland. det känns nästan som att bilen tänker dö men den gör inte de.. det brukar vara mellan 1-5 sekunders perioder som det blir så.

    Är det någon som vet vad det kan bero på att det blir så?

    Filmen -> http://www.youtube.com/watch?v=ml9-WJgmh6M
    Bilen låter väldigt högljudd på filmen men den är inte det i verkligheten.. jag har med den mest för att ni ska få höra intervallet m.m
    jag kan tillägga för er som kollar på bilen på garaget att jag har provat med en helt org styrbox samt org spridare/soppatryck och mapsensor utan att det blev någon som helst skillnad.. så det borde inte ha med mitt trim att göra..

    det som är bytt på bilen det senaste halvåret är:
    olja/filter
    Topp
    Block
    Tomgångsmotor
    kolvar
    kolvringar
    vevlager
    tändkasset
    tändstift
    turbo
    plus några fler saker som jag inte kommer på nu :P

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Citat Ursprungligen postat av picko
    Låter i mina öron som en vakum läcka men det behöver det ju inte vara. Kan även vara soppa trycket som spökar. Men jag skulle nog söka efter läcka någon stans kan vara något lite läck som påvärkas ium att den blir sämre om den blir varm så expanderar ju slangar lite ium värme
    Jo jag har funderat på det jag också men jag har försökt att kolla alla slangar men de e ju rätt svårt att säga om det läcker lite... har du nå tips på nån speciell slang som det kan tänkas vara?? Alla borde ju inte kunna skapa den här typen av fel.. det är inte så jätte länge sen jag bytte de flesta av dom så det känns lite onödigt att köpa nya igen..

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Om varvräknaren inte reagerar så är det ofta ett tecken på att tändlägesgivaren inte riktigt lirar som den ska. Håller precis på att upptäcka det är en hel del som inte sitter där man är van från 9000-motorn. Den sitter ju på vänster sida i toppen vad jag kan se i EPC.
    Och det är ju en hallgivare av samma typ som ABS-givarna.
    En kollega hade problem med tomgången på sin og9-3 -01. Men då var det nåt med AC;n och att köldmediat läckt ut som påverkade även tomgången.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Om varvräknaren inte reagerar så är det ofta ett tecken på att tändlägesgivaren inte riktigt lirar som den ska. Håller precis på att upptäcka det är en hel del som inte sitter där man är van från 9000-motorn. Den sitter ju på vänster sida i toppen vad jag kan se i EPC.
    Och det är ju en hallgivare av samma typ som ABS-givarna.
    En kollega hade problem med tomgången på sin og9-3 -01. Men då var det nåt med AC;n och att köldmediat läckt ut som påverkade även tomgången.
    Okej. ska kolla upp i epc när jag kommer hem från jobbet vart den sitter. sitter den i toppen? tänkte att det kan ju vara så att när jag bytte topp så var den som sitter i den nya toppen dålig..


    Edit: fattar inte riktigt vart den sitter.. någon som har en bild?? förresten är det någon som har en bild på kransen som sitter på vevaxeln? ska det vara en lucka som är större än de andra??? har för mig att det var det på min men det såg inte ut som att den hade gått sönder...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    det ska vara en "lucka" på kransen en tand borta

    halgivaren (den heter väl igentligen inte så på T5 har jag för mig) mäter ju på denna skiva alltså sitter givaren i blocket, kan inte saabs äldre sprut alls men kan tänka mig att det kan ha funnits nån lägesgivare på kammen som då hamnar på toppen

    motorn jag håller på att bygga är ett block från en 9000 95 tror jag och den har samma "halgivare" som min ng900 98 och sitter på samma ställe i blocket

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Har mätt upp min givare nu. enl saab wis så skulle den ligga på 544+-55ohm och min låg på 510.. det ska ju vara ok. passade på att kolla stiften och testa med en ny tändkassett och jag såg då att mina stift är ruggit svarta... så det känns som att det går att utesluta att den får för lite soppa iaf... Är det någon som har något förslag på vad det kan vara??? börjar på att bli smått förtvivlad...


    Edit:
    Idag tändes check engine lampan när jag körde med bilen.. fick felkod 6 syresensor. Vet inte om det är den som är problemet eller att den har tagit stryk av att bilen har gått som den har.. vad tror ni??

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Går det att mäta upp mapsensorn??

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Okej. jo jag ska byta alla slangar imorgon tänkte jag.. mätaren i bilen funkar bra den..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Nu har jag bytt vacumslangar och tändstift.. passade även på att göra rent tomgångsmotorn.. det blev ingen skillnad.. nån som har nå mer förslag på vad de kan vara??


    Edit: Kan det vara kammarna som står fel??

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Förresten är det någon som vet om det går att se lamda värdet i t5suit om man använder canusb och kör realtime??

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Går inte att kolla smidigt med smalbandslambda.

    Kolla anslutningen från EVAP-ventilen (på höger fjädertorn) till spjällhuset. Slangen vill ofta spricka nära spjällhuset. Alternativt så kan EVAP-ventilen vara kass, och detta kollar du genom att ta loss ovan nämnda slang och plugga vid spjällhuset.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Okej! Tack för tipset ska kolla det när jag kommer hem ikväll.. återkommer med uppdatering då..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    ville bara kolla så att jag fattade rätt föresten.. visst är det den lite grövre slangen(jämfört med vacumslang) som går ut från spjällhuset som du menar?? som går ut alldeles bakom spjälllägesgivaren??

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Ja, om den går till en magnetventil (EVAP) som sitter bakom luftfilterburken.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Testade evap ventilen idag.. blev ingen skillnad..
    funderar nu på om det är min lambda som e dålig... upptäckte idag att jag bara har tre trådar på min lambda istället för fyra som det ska vara.. upptäckte även att det bara är tre trådar i kontakten också..

    här är en bild på min lambda kontakt, den ser ut att vara saab org fast med tre trådar.


    här är en bild på kontakten i kabelstammen där jag också bara har tre trådar. det som jag tyckte var konstigt är att jag har en grön kabel där.. sen sitter det nån krympslang på den också.. den gröna kabeln är väldigt sliten också som ni kan se på bilden..


    De jag funderar på nu är om det är så att nån tidigare ägare har satt ihop två av trådarna till en(den gröna) i lambdan för att kunna ha en tretrådars? tycker att det ser verkligen inte original ut med en grön kabel där? kan ju vara det som gör att bilen går som den gör också... Vad tror ni??

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Jag har nu bytt lambda men utan resultat.. (lite mindre soppa förbrukning bara..)
    ingen som har nå mer förslag?? nån borde ju ha en idé??

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Här kommer en till uppdatering.. Har nu gjort komptest på bilen.. alla cylindrarna låg mellan 12,9 och 13.. tycker det är lite högt jag på en turbobil. eller? Jag körde även en sväng med bilen idag och då såg jag att bränslet som spridarna skickar in följer tomgången när bilen går ojämnt. det är även så att de skickar in mindre bränsle när det känns som att bilen ska dö medans man kör..

    Edit: Fick denna felkoden när jag körde med canusb:
    P0370 Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction

    Vad betyder det??

    Edit: går ut och testar med en annan vevaxelgivare direkt.. för den felkoden gäller väll den som jag fattar det??

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    mätte du givaren när den var kall eller driftsvarm? en del ballar ur när dom blir varma.
    om kammar står rätt kan bara du svara på som satt ihop motorn, men har du lyft på kåpan o kollat hur dom står?
    Säkert att du inte har några andra stora lufläckor mellan insug o topp?
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Jag kommer faktiskt inte ihåg om den var varm eller inte men jag har bytt nu iaf så det blir en provtur om en stund så får man väll se om de har blivit bra nu.. startade bilen nyss i garaget och den gick mycket jämnare nu(nollställde även styrenheten.) så jag hoppas på att problemet har blivit löst nu.. jag var väldigt noga när jag ställde in kammarna så jag tror inte att de står fel men jag har inte kollat det än.. har inte haft nå bra garage att vara i för att kolla det nu i veckan..
    men får se hur de blir nu iaf.. återkommer med en uppdatering senare när jag har provkört bilen.

    // Miche

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: Ng900 T -94 Går ojämnt m.m

    Japp då har jag provkört bilen. och jag har fortfarande ojämn tomgång och får felkoden P0370 Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction.
    Sökte på den på internet igår och hittade denhära tråden.. http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/8970799-1.html
    Det gäller en bmw som hade nästan exakt samma problem som jag har och vad jag fattar så var det en tändspole som var dålig som var trasig så jag funderar nu på om det kanske är tändkasetten ändå.. hade lite bråttom när vi testade den så vi nollstälde inte boxen och bilen fick inte gå så länge på tomgången..
    Vad tror ni kan det vara tändkasetten?

Liknande ämnen

  1. 9-5 / går ojämnt, misständningar mm
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 22:20
  2. 9-5-99 går ojämnt
    Av pitejohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •