Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Trilskande ESP och ABS NG9-3 2,0t SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    205

    Trilskande ESP och ABS NG9-3 2,0t SS

    Har en 93, -05 som efter en resa var begravd i en snödriva. Slirade mig ut efter en stunds spinnande, då fick jag felmeddelande både från antispinn och ABS, med uppsök verkstad som rekommendation,

    Nu efter ett par omstarter kommer inte beskedet upp och systemen verkar fungera.

    Är detta normalt beteende, kan det bero på överhettning, eller finns det annan enkel förklaring?
    Saab 9-3, 2.0t, 2005

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 848

    Re: Trilskande ESP och ABS

    Jag tror du fått in snö som smält och sedan stört någon ABS-givare. När snön/vattnet försvunnit fungerar givaren igen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Södetälje
    Inlägg
    11

    Re: Trilskande ESP och ABS

    Fick du motorstopp någon gång?

    Ja har upplevt detta syndrom vid 1 tillfälle vintertid. Det va då ja fick motorstopp och sedan startade om bilen och va ivrig på att komma iväg igen, så att hjulen började att spinna innan alla system i bilen hade hunnit starta. Då fick ja upp detta larm om ESP.
    9-3 cab-04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    27

    Re: Trilskande ESP och ABS

    Jag har fått detta problem med ESP:n två gånger senaste månaden. (gäller SS:en i min signatur)
    Båda gångerna direkt vid start. Men i mitt fall vid "vanlig" start - d.v.s utan hjulspinn. Ena gången hade jag visserligen kört i snö innan jag parkerat så då trodde jag på "igensatta" givare. Men andra gången någon vecka senare var det i garaget (varmgarare).

    Det borde väl vara någon form av "hårdvarufel"?? Eller kan det räcka med nån uppdatering?? Någon insatt som har uppfattning om vad det kan kosta att få i ordning?

    Slutligen: Kräver SBP ett fungerade ESP om det fanns från fabrik?
    OG900 och NG9-3 ==> roligare än tvärtom...
    9-3 SC Vector -08
    9-3 Aero Cab -04
    900 T8 -86

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Thn
    Inlägg
    27

    Re: Trilskande ESP och ABS

    Lösningen i mitt fall (efter att felet börjat uppkomma allt oftare) var att åka till SAAB-handlaren och göra en diagnos. Det var CIM:en som behövde bytas.
    3300kr + 950kr arbete + 995kr felsökning...
    OG900 och NG9-3 ==> roligare än tvärtom...
    9-3 SC Vector -08
    9-3 Aero Cab -04
    900 T8 -86

Liknande ämnen

  1. Felsöka/reparera trilskande ABS på 9000 -95?
    Av linn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •