Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: luktar bränt när bilen är kall!!

  1. #1

    luktar bränt när bilen är kall!!

    Hejsan har en saab 1.9 tid 06! När jag startar bilen och kör endast en kort sträcka luktar de bränt när den står på tomgång eller stängs av! Bilen går helt utmärkt annars och luktar inget när jag kör en längre sträcka så bilen blivit varm! Vad kan de vara?? MVH

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 351

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    Citat Ursprungligen postat av oktopan
    Hejsan har en saab 1.9 tid 06! När jag startar bilen och kör endast en kort sträcka luktar de bränt när den står på tomgång eller stängs av! Bilen går helt utmärkt annars och luktar inget när jag kör en längre sträcka så bilen blivit varm! Vad kan de vara?? MVH
    Vad är det för lukt då? Alltså olja el? Kanske är så att vevhusventilation har frusit?


    Mvh

  3. #3

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    Luktar illa är typ blå rök! Hörde av någon att de kunde vara dieselvärmaren??

  4. #4

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    fått svar nu att det är dieselvärmaren som spottar ut överblivna avgaser när den inte fått bränna klart! Någon annan som märkt detta på sina saab dieslar?? MVH

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Staffanstorp / Sweden
    Inlägg
    46

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    Brukar vara ett dieselpump-relaterat fenomen.

    Den ger mer tryck in då den är kall jämfört vad den kan förbränna eftersom kolvarna inte utvidgat sig än.
    Andra vanliga symptom är att hjulen till spännare och liknande på drivremmen börjar sjunga på sista versen. Ta av remmen först och kolla om någor av hjulen går trögt. Det tar en kvart att göra. och är väldigt smidigt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    Citat Ursprungligen postat av oktopan
    fått svar nu att det är dieselvärmaren som spottar ut överblivna avgaser när den inte fått bränna klart! Någon annan som märkt detta på sina saab dieslar?? MVH
    Jag jobbar mycket med Strocovärmare i bussar och de har en efterventilationsperiod på ca 1 min...detta för att inte sot och partiklar ska sätta sig i brännkammaren.
    Luktar det bränt under efterventilationsperioden är det nog läge att renovera värmaren, den kan vara mycket skitig inuti eller så har den ett dåligt munstycke, dvs att det droppar ut den diesel som finns mellan pump och munstycke trots nolltryck och då får man en obehaglig lukt.
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Frösön/Östersund
    Inlägg
    13

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    Har också en 1,9 TiD -06 som gör likadant. Fast inte direkt bränt, känns att det är diesel avgaser som luktar. Samma för en sprackans VW Caddy på jobbet, luktar också skit efter man har stängt av den.
    || Saab 95 -06 TiD 175hk Hirsch ||

  8. #8

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    Nej de kanske inte är bränt men de luktar skit alltså! Jag körde nyligen typ 2 min med min bil sen stängde jag av den! Då var de precis som det hostade ut avgaser under bilen två gånger sen var han nöjd! Sen körde jag en sväng så den blev varm och då hände de ingenting och ingen lukt! MVH

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Frösön/Östersund
    Inlägg
    13

    Re: luktar bränt när bilen är kall!!

    Tar ett tag innan värmaren tänder och börjar gå. Min kan lätta stå på tomgången i 1 min innan den startar och värmer. Kan ju va så att den precis hade tänt till innan du stängde av bilen och inte hade hunnit bränt allt bränsle som pumpen hade pumpat fram.

    Det är lite synd med auto start, så fort man bara ska flytta bilen en liten bit så vill den tända värmaren. Och får den inte brinna en längre tid med jämna mellan rum så samlas det slagg på ett galler och tillslut blir det stopp där och värmaren startar inte alls.
    Kan ju iofs stänga av den innan den hinner tända men inte alla gånger som jag kommer ihåg det... haha
    || Saab 95 -06 TiD 175hk Hirsch ||

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar/dör/luktar bränt OG9-5
    Av Krüger i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •