Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bromsservo problem

  1. #1

    Bromsservo problem

    Detta gäller inte en Saab men Broms servo som servo så jag hoppas på någon kunnig.
    Vi fick en 2:a på broms servo ur funktion på en Mitsubishi Carisma GDI (Vanlig sugmotor)

    Symptomen är följande. precis när man startar bilen så sjunker inte bromspedalen "snabbt" men vid vanlig körning så finns det bromsverkan. men om man pumpbromsar med friläge så räcker det till 2 kanske 3 bromsningar sen är servon tom.

    Första testerna jag gjorde var att lossa slangen från servon o hänga dit en vacum klocka. fick ca 0,8 bars undertryck på tomgång vilket borde vara normalt?
    Med motorn avstängd så kan man endast blåsa luft i slangen o inte suga någon luft i slangen. alltså borde backventilen vara ok. shoppade en begagnad servo och monterade men samma symptom kvarstår.
    Har jag råkat ut för en kass broms servo igen?

    Kan man kontrollera en broms servo på något sätt?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Bromsservo problem

    till 100% är det gegga i servoanslutningen på insugningsröret, ta bort slangen eller röret och kör ner nå svetstråd eller borr och gör rent.
    Mycket vanligt fel på alla GDI........
    Förr eller senare får man ta bort insugningsröret helt och göra rent allting, detta är ju en av anledningarna till ryckningarna de lider av ibland.

Liknande ämnen

  1. Problem med "pysande" bromsservo... (9-5 M99)
    Av CrystalMethod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 23:58
  2. Problem med bromsservo
    Av J Bilstrup i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •