Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: ang: högt motorknack.....=(

  1. #1

    ang: högt motorknack.....=(

    tjena..

    har fått ett jäkligt högt motorknack på min 9000T 95a.. trodde toppen var kass så jag skaffade en nyare å satte dit. men efter att ha satt dit den nya så låter det precis lika jäkla högt. har läst runt i trådar att vevlagren alt ramlager kan vara KASSA.. men om dom nu är dåliga = ras.. borde man inte höra det då när man drar runt motorn på starten?? eller är det bara när bränslet tänder å skapar explosion som man kan märka av knacket??

    hur högt knackar det om man har en kass kolvbult??
    vad är enklaste sättet att ta reda på vad det är???

    toppen har jag uteslutat i och med att jag skaffade en nyare, å det låter likadant. sedan undrar jag

    någon som har idéer?? vore tacksamt.

    Mvh Daniel
    Äger just nu: Saab 9-5 vector Griffin 2008
    Saab 9000 cc 2.3t 1991 **såld**, Saab 900 89 **såld**, Saab 9000 cse 2.3 Turbo. 1995 **såld**, Saab 9-5 2.3t vector sportcombi -2004 **såld**

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: ang: högt motorknack.....=(

    sannolikt har du fått ett vevlagerras eller åtminstone ett lager som börjat gå ned sig. Har du tur så har vevaxeln klarat sig. Inget annat att göra än att plocka ner skrotet och kolla upp vad som rasat. Med lite pill kan man lyfta ned tråget och kolla därifrån hur vevlagren känns. Går ju även att släppa på lageröverfallen och visuellt inspektera lagerskålar och vevaxel. Har vevaxeln klarat sig kan man ju alltid göra ett "fulrep" genom att byta lagerskålarna underifrån.

    Alternativet är att skaffa en annan motor som du VET är OK.

    Om det nu är en kolvbult som glappar så måste du ändå isär med motorn.

    Den intressanta frågan är förstås VARFÖR. Finns behandlat i en annan tråd. Sök på vevlagerras.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. motorKnack ng 900 - 95
    Av elof_von_gos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 19:50
  2. MOTORKNACK
    Av Bohlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 16:43
  3. Motorknack vid gasuppsläpp
    Av Oskarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 16:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •