Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

  1. #1

    Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Jag står mellan två olika 9-3or. Bägge har ok sommardäck, och ok dubb-däck.

    Saker som stereo och högtalare har jag ingen info om.

    Den ena, är en Saab 9-3 LINEARPLUS SPORT från en bilhandlare. Den har först varit tjänstebil, och sedan har en privatperson haft den.

    Den har gått 9700 mil, och den är tillverkad och utplockad -04, och är nog årsmodell 05, då den 8e siffran i chassinr är 5. Priset för denna är 84.000 kr, och då har ju bilhandlaren gjort som kontroll, och besiktigat den, samt lackat om stötfångare bak, och städat den och så. Den har även dragkrog, någon som jag i så fall ska sätta på den andra.

    Den andra är en Saab 9-3 LINEARPLUS SPORT från en privatperson. En bil som en äldre man har haft, och som han varit ensam ägare på.

    Den är tillverkad och uttagen ett år innan den översta bilen, dvs -03. Den har siffra 4 som 8e siffra i chassinr.

    Denna bil har bara gått 5100 mil, och priset är ca 89.000 kr. Denna bil har ingen krok.

    Som det ser ut nu, så är jag mest sugen på den som gått 5100 mil, då den andra ju gått dubbelt så mycket.

    Har jag något att förlora på detta, eller vad anser ni?

    /Söder

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Hej!

    Men blir lätt väldigt kluven om hur man ska göra.. men ja hade nog ändå valt den från bilhandlarn. Du får ju minst 6mån garanti, alla fel inom den tiden anses funnits där innan köpet om inte handlarn kan bevisa motsatsen och detta får du ju inte från privat personen.

    Om du inte tittat på bilarna än så åk och gör det, prov kör så länge den kan inspektera allt så noga du kan.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Men blir lätt väldigt kluven om hur man ska göra.. men ja hade nog ändå valt den från bilhandlarn. Du får ju minst 6mån garanti, alla fel inom den tiden anses funnits där innan köpet om inte handlarn kan bevisa motsatsen och detta får du ju inte från privat personen.

    Om du inte tittat på bilarna än så åk och gör det, prov kör så länge den kan inspektera allt så noga du kan.

    Mvh
    Vi får bara 3 månaders garanti. Och vore det inte dumt att köpa en bil som gått nästan dubbelt så långt, för nästan samma peng?

    Dessutom är det en äldre man som kört lugnt, så jag tror inte det är så många fel som kommer visas inom 3 månad ändå.

    /Söder

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Ja det är ju tillslut upp till dig, tror nog du kommer bli nöjd oavsätt vilken du väljer.

    Enligt konsumetköplagen är det minst 6mån.
    http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ja det är ju tillslut upp till dig, tror nog du kommer bli nöjd oavsätt vilken du väljer.

    Enligt konsumetköplagen är det minst 6mån.
    http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/ ... tkoplagen/

    Mvh
    OK.

    Finns det några andra saker som kan skilja på 05-modellen och 04-modellen?

    Jag vet att det blev lite nya knappar och sånt -07, men finns det något som kan skilja mellan de jag är intesserad av?

    /Söder

  6. #6

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Tycker nog du skall satsa på en nyare årsmodell, gärna från 2006. Prisdifferensen är inte så stor jmf med de 80 KSEK du betalar för 2003/2004. Annars kan du lika gärna köpa en långmilare 2003/2004 för hälften.

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Det är väl den 10 siffran i chassinummret som visar årsmodell?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    75

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Det är väl den 10 siffran i chassinummret som visar årsmodell?
    Åttonde siffran bakifrån.

  9. #9

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Tycker nog du skall satsa på en nyare årsmodell, gärna från 2006. Prisdifferensen är inte så stor jmf med de 80 KSEK du betalar för 2003/2004. Annars kan du lika gärna köpa en långmilare 2003/2004 för hälften.
    Har du någon bra förklaring till detta då? Varför tycker du så?

    /Söder

  10. #10

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av deamhan
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Det är väl den 10 siffran i chassinummret som visar årsmodell?
    Åttonde siffran bakifrån.
    Precis. Glömde säg att jag räknat bakifrån.

    /Söder

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Be den äldre mannen att köpa Blockets Begagnatförsäkring. Täcker lika mycket (om inte mer) som en bilhandlargaranti och kostar runt tusenlappen. Två flugor i en smäll
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  12. #12

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Söder > SÖK och läs på detta forumet. Svaret på din fråga finns delvis i mitt inlägg ovan.

  13. #13

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Be den äldre mannen att köpa Blockets Begagnatförsäkring. Täcker lika mycket (om inte mer) som en bilhandlargaranti och kostar runt tusenlappen. Två flugor i en smäll
    Det låter som du inte tycker det är något speciellt bra med bilhandlarnas garanti? Den privata bilen är inte utlagd på blocket.

    Jag tror det blir lågmilaren som säljs privat.

    5000 mil körde av en äldre herre som har vårdat sin bil väl, känns som det är bättre en före detta tjänstebil, som nu är upp-pimpad av en bilhandlare som så klart ska ha sin vinst.

    /Söder

  14. #14

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Söder > SÖK och läs på detta forumet. Svaret på din fråga finns delvis i mitt inlägg ovan.
    Inte så lätt att veta vad man ska söka efter precis.

    Så om du har en bra utläggning så får du gärna förklara dig.

    Jag tror att min gräns redan låg på 100 000 kr, och att jag tror att det är svårt att hitta bilar som inte gått så långt under en viss summa.

    Klart det är fint med en nyare årsmodell, men hur man än gör då, så blir det antingen väldigt dyrt, eller så har den gått väldigt långt på en kort tid.

    /Söder

  15. #15

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Något som är bra att ta med i beräkningen är väl att maskinskadeförsäkringen slutar gälla när bilen har passerat 10 000 mil eller är äldre än 8 år. Så står det iaf. i mina försäkringspapper, det kanske skiljer sig mellan olika bolag?
    9-3 ss -05

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Köp av begagnad Saab 9-3, vilken bör man välja?

    Citat Ursprungligen postat av TomasB82
    Något som är bra att ta med i beräkningen är väl att maskinskadeförsäkringen slutar gälla när bilen har passerat 10 000 mil eller är äldre än 8 år. Så står det iaf. i mina försäkringspapper, det kanske skiljer sig mellan olika bolag?
    Saabs märkesförsäkring har väl 15000 mil om man köper hos handlare om jag inte minns fel?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. Vilken Saab 9-3 combi ska jag välja?
    Av 4Klover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 00:38
  2. Vilken bil ska man välja om SAAB försvinner?
    Av Turborulle i forum Allmänt
    Svar: 128
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 22:17
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •