Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Som många redan vet så finns det ett problem att standard LMM enbart är uppkalibrerad till 340g/s standard i Trionic 7 vilket ställer till det vid höga effektuttag.

    Det finns ju dock ett antal bilar som rullar med mer effekt och således så finns det olika lösningar.

    Jag är självklart intresserad hur man klarar sig förbi denna problematik och är tacksam för tips och trix för att lösa detta problem.

    Så har du eller känner någon som har en vettig lösning är jag väldigt intresserad.

    Självklart är jag beredd att betala själig ersättning för lösning på problemet men har svårt att hitta några alternativ till att betala en hel mappning.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Antagligen kommer jag bli djupt dumförklarad för detta men kan man inte bara göra som våra av vissa ansedda lite "bonniga" landsmän, volvoklubben alltså?

    Leta rätt på ett lagom (lagom får du självdefiniera) grovt rör som du flyttar över elektroniken från en original LMM och öka spridarnas storlek proportionerligt (jävla ord att svava :P) mot ökningen av tvärsnittsarean i din nya fina LMM! Tänk på att mätsonden ska sitta CENTRERAT i röret!

    Ökar man från 2" LMM till 3" så ökar man inte med 2.5cm utan från 20 till 45cm2 vilket är en ökning med 125%. Således ska spridarnas storlek med just 125%, dvs drygt dubbelt så stora som original

    Det finns en risk att motorstyrningen blir väldigt ledsen och säger något i stil med "Luftflöde för stort/litet vid tomgång/belastning" då LMM kommer ge signal om mindre luftflöde än tidigare vid samma belastning... Dock kommer det ju gå som ett skållat ollon när det väl börjar komma lite flöde igenom

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Vad jag har förstått är original LMM möjlig att läsa uppåt 430-450g/s med medans Trionic 7 enbart är upp kalibrerat till 340g/s.

    Således bör allt över denna mängd vara gissningar utan att man kalibrerar om det eller löser det på något annat sätt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    Antagligen kommer jag bli djupt dumförklarad för detta men kan man inte bara göra som våra av vissa ansedda lite "bonniga" landsmän, volvoklubben alltså?
    Hmmmm,

    Vad är det för fel på att disassemblera koden och ta reda på hur det egentligen ligger till.

    Jag kan tänka mig en hel del funktioner som du knasar till med att göra på det viset.

    Knasboll.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Hmmmm,

    Vad är det för fel på att disassemblera koden och ta reda på hur det egentligen ligger till.

    Jag kan tänka mig en hel del funktioner som du knasar till med att göra på det viset.

    Knasboll.

    J.K Nilsson
    You up for it?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    You up for it?
    Har inte läst T7 kod på flera månader och har inte tid nu. Men jag skulle hellre göra det än en volvolösning....

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Har inte läst T7 kod på flera månader och har inte tid nu. Men jag skulle hellre göra det än en volvolösning....

    J.K Nilsson
    Hehe!

    Verkligen, ska det gå över 340g/s ska det vara kontrollerat! Annars väljer jag hellre att gå över till Nira.

    Men skulle vara intressant att se hur lösningar för T7 fungerar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Plupp

    Men skulle vara intressant att se hur lösningar för T7 fungerar.

    Det finns ju T5
    Då kan du ju ha öppen dump oxå
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    [quote="Urban 1041"

    Det finns ju T5
    Då kan du ju ha öppen dump oxå [/quote]

    T5-konvertera en T7-bil!

    Iof, så har ju Mackan pratat om att det skulle gå att försöka köra på enbart MAP-sensor i T7 också men skulle vara snyggt att ha löst det riktigt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Plupp

    T5-konvertera en T7-bil!
    Verkar ju vara ända sättet att få lite fjong i en T7 spis
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041

    Verkar ju vara ända sättet att få lite fjong i en T7 spis
    Fredrik/Maptun har ju löst det men där är enda alternativet som jag förstår det att lämna iväg bilen på en mappning. Vilket jag tycker vida överstiger kostnaden för att få redan på hur man löser problemet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Ptja, tänkbara lösningar...

    Dubbla LMM, parallellkopplade Det är ju en del sladdar till dem, men en del är väl mest ström in för värmningen och annat, utvärdet är ju troligen bara en varierande spänning, för inte är det väl någon "data" i dem? I så fall borde ju utspänningen vara hälften från varje och därmed blir totalen rätt, men istället kalibrerade upp till 640g/sek Såklart lär det ju inte funka att sätta en till och koppla ihop kablarna med sockerbitar men en fiffig liten elektronikbox borde ju kunna fixa det. Kan nog bli rätt klurigt att konstruera rören mellan luftburk och turbo

    Hitta en annan, motsvarande LMM avsedd för mer flöde? Detta borde ju vara det lättaste. Om jag inte minns fel är väl LMMen någon "standardpryttel" från Bosch eller vilka de nu är. De har ju säkerligen LMM som kan mäta mer luft, till större motorer. En LMM avsedd för stor dieselmotor borde ju kunna mäta kopiösa mängder luft.

    Oavsett så har jag en känsla av att LMM-in för T7 är en A/D-omvandlare som vet vid vilken spänning in ett visst numeriskt värde skall komma ut. Har man bara speccarna på den LMM man petar dit så borde det gå att göra en "omvandlingstabell" mellan original och ny LMM.

    Menmen, vad vet jag

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av bollman

    Hitta en annan, motsvarande LMM avsedd för mer flöde? Detta borde ju vara det lättaste. Om jag inte minns fel är väl LMMen någon "standardpryttel" från Bosch eller vilka de nu är. De har ju säkerligen LMM som kan mäta mer luft, till större motorer. En LMM avsedd för stor dieselmotor borde ju kunna mäta kopiösa mängder luft.

    Oavsett så har jag en känsla av att LMM-in för T7 är en A/D-omvandlare som vet vid vilken spänning in ett visst numeriskt värde skall komma ut. Har man bara speccarna på den LMM man petar dit så borde det gå att göra en "omvandlingstabell" mellan original och ny LMM.

    Menmen, vad vet jag

    Vad som finns i WIS:en så är LMM kalibrerad med värdena g/s = Hz. Vilket ställer till det en del.

    Vet att vissa personer har fått sin original LMM utbytt mot en 100mm men då krävt omkalibrering av mjukvaran för att få till den till och med på låglast.

    Det som verkar vara stora problemet är som sagt att värden ovanför 340g/s enbart inte finns kalibrerade vilket på något sätt måste gå att göra. En omskalning av alla mappar i T7 skulle ju vara möjligt ifall man var säker på att en större LMM fortfarande gav samma värden vid ungefär samma Hz. (Och aldrig över det som original gör)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Plupp

    Fredrik/Maptun har ju löst det men där är enda alternativet som jag förstår det att lämna iväg bilen på en mappning. Vilket jag tycker vida överstiger kostnaden för att få redan på hur man löser problemet.
    Frågan man kan ställa sig är om han verkligen löst problemet eller bara hittat en väg runt?

    Det har ju hänt förr att trimfirmor hittat div mer eller mindre smarta sätt att manipulera styrsystemen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Okej, den har frekvens ut. Ptja, fast, om man hittar en annan med speccar så borde man ju kunna se vilken luftmassa som motsvaras av vilken frekvens (kan hitta det för SAAB-original?) och sen göra en översättningstabell.

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Okej, den har frekvens ut. Ptja, fast, om man hittar en annan med speccar så borde man ju kunna se vilken luftmassa som motsvaras av vilken frekvens (kan hitta det för SAAB-original?) och sen göra en översättningstabell.
    Jo, LS-1 eller LS-2 skulle tydligen ha något passande, annan kontakt bara.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Har nu konstaterat att översättningstabellen ligger utanför normala symboltabellen, kommer ta en liten stund att komma förbi om man vill göra saker och ting "rätt", kul
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Har nu konstaterat att översättningstabellen ligger utanför normala symboltabellen, kommer ta en liten stund att komma förbi om man vill göra saker och ting "rätt", kul

    Så allt tjat lönade sig äntligen

    Tack för att du stått ut med allt bollande via MSN! Nu ska vi bara göra något bra av det där.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Tack för att du stått ut med allt bollande via MSN! Nu ska vi bara göra något bra av det där.
    Ligger ju även andra parametrar där, kanske skulle kika på övervarvningsskydd osv?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Hur hantera 340g/s problematiken i Trionic 7

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Ligger ju även andra parametrar där, kanske skulle kika på övervarvningsskydd osv?
    Övervarningsskydd och hur ofta den kontrollerar spjällpositionen!

    Kanske även börja skala om mappar för fetare map-sensorer så loggarna bli lite trevligare.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Trasig vara, hur hantera?
    Av SirMacke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 06:58
  3. Idioter som inte kan hantera sina bilar!
    Av need4speed i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 20:22
  4. Dålig kvalité på '03 - hur ska jag hantera SAAB ?
    Av aeromagnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 01:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •