Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Pioneer AVH-P4100

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Pioneer AVH-P4100

    Tjenare! Jag är på jakt efter en ny dubbel din, och snubblade över Denna pioneer som står i rubriken. Och jag bara undrar om det finns någon som har några erfarenheter med denna stereo?

    Och är det en bra stereo liksom? Lite allmänt om vad folk tycker om denna! Om inte annat kan ni väl komma med andra förslag på bra dubbel din stereos!

    Sökte på modellen på forumet men hittade ignenting..

    MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Jag har Pioneer's AVH P4000 och är super nöjd med den.
    Bra skärm, ljudkomponenterna är av hög Pioneer kvalité och EQ-inställningarna är också väldigt generösa, enligt mig. Mycket inställningar.

    Finns lite bilder på min enhet bland bilderna på Garaget länken nedan, i min signatur.
    Du kommer bli nöjd med en Pioneer, det vågar jag lova.

    Vill du inte lägga fullt så mycket pengar så har jag hört mycket gott om JVC AVX810 också.

    Hoppas länken nedan fungerar...

    http://www.netonnet.se/CompareView/4687 ... 5&x=43&y=9
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jag har Pioneer's AVH P4000 och är super nöjd med den.
    Bra skärm, ljudkomponenterna är av hög Pioneer kvalité och EQ-inställningarna är också väldigt generösa, enligt mig. Mycket inställningar.

    Finns lite bilder på min enhet bland bilderna på Garaget länken nedan, i min signatur.
    Du kommer bli nöjd med en Pioneer, det vågar jag lova.

    Vill du inte lägga fullt så mycket pengar så har jag hört mycket gott om JVC AVX810 också.

    Hoppas länken nedan fungerar...

    http://www.netonnet.se/CompareView/4687 ... 5&x=43&y=9
    Kollar man enbart på pappret så verkar JVC spelaren vara bättre än båda de två Pioneer spelarna. Hur det är i verkligheten vet jag ej.
    Men annars skulle jag ge ett tips om att kolla på Kenwood dubbelDIN maskiner. Dessa är väldigt trevliga ljudmässigt och ganska ok. inställningar på ljudet.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jag har Pioneer's AVH P4000 och är super nöjd med den.
    Bra skärm, ljudkomponenterna är av hög Pioneer kvalité och EQ-inställningarna är också väldigt generösa, enligt mig. Mycket inställningar.

    Finns lite bilder på min enhet bland bilderna på Garaget länken nedan, i min signatur.
    Du kommer bli nöjd med en Pioneer, det vågar jag lova.

    Vill du inte lägga fullt så mycket pengar så har jag hört mycket gott om JVC AVX810 också.

    Hoppas länken nedan fungerar...

    http://www.netonnet.se/CompareView/4687 ... 5&x=43&y=9
    Okej, låter ju kanon detta! Jag har en pioneer i nuläget, som jag är nöjd med, så jag har börjat fatta tycke för märket.
    Och angående priset så frågar jag bara för att jag har möjlighet att få tag på en för ca 3500:-. Vilket jag tycker är ett superbt pris jämfört med att på tex MDS kostar den 7400:-.

    Skall kolla upp JVCn också. Och när ni säger att den är på pappret bättre, jämför ni då med p4100dvd?
    Och jag kan inga kenwood modeller alls, några dubbel din att rekommendera?

    MVH

  5. #5

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Man kan tex. kolla på Kenwoods billigaste dubbelDIN DDX5024. Denna har bla bättre D/A omvandlare 24 bit. ist. för Pioneers 1bit eller JVC 12bit.
    Det ä ofta ljudet som skiljer sig Kenwood mot tex. Pioneer och Alpine, när man kollar ders billigaste serier. Där vinner ofta Kenwood, men kommer man sedan upp i priser så kommer de andra ikapp och om oftast.

    Men för 3500 så får du leta på tex. blocket för att hitta en sådan. Så för 3500 är ju den Pioneer en bra maskin.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Man kan tex. kolla på Kenwoods billigaste dubbelDIN DDX5024. Denna har bla bättre D/A omvandlare 24 bit. ist. för Pioneers 1bit eller JVC 12bit.
    Det ä ofta ljudet som skiljer sig Kenwood mot tex. Pioneer och Alpine, när man kollar ders billigaste serier. Där vinner ofta Kenwood, men kommer man sedan upp i priser så kommer de andra ikapp och om oftast.

    Men för 3500 så får du leta på tex. blocket för att hitta en sådan. Så för 3500 är ju den Pioneer en bra maskin.

    Okej, men hur står sig denna p4100 mot tex andra kenwood dubbel din?
    Nej jag har alltså möjlighet att få en NY p4100 för 3500:-. Och jag bara undrar om det är värt det?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Man kan tex. kolla på Kenwoods billigaste dubbelDIN DDX5024. Denna har bla bättre D/A omvandlare 24 bit. ist. för Pioneers 1bit eller JVC 12bit.
    Det ä ofta ljudet som skiljer sig Kenwood mot tex. Pioneer och Alpine, när man kollar ders billigaste serier. Där vinner ofta Kenwood, men kommer man sedan upp i priser så kommer de andra ikapp och om oftast.

    Men för 3500 så får du leta på tex. blocket för att hitta en sådan. Så för 3500 är ju den Pioneer en bra maskin.
    Du får det att låta som att Pioneer's billiga modeller är helt värdelösa
    Ska man bygga välljud i en bil så får man lägga bra mycket pengar. Och något riktigt välljud kan du knappast få i en bil som ska köras med. Det är svårt att få riktigt välljud i ett stillastående hus med bl.a rumsakustik så att börja prata om DA omvandlare på 1 eller 24bitar känns lite sådär i detta sammanhanget...

    För 3500:- behöver du inte leta längre, en sådan Pioneer kommer räcka mer än väl.

    Jag ryser nästan när jag tänker på billjud, hur svårt det är. Jag har aldrig lyssnat till en enda riktigt bra anläggning i bil. Antagligen är jag fullständigt audiofil skadad av hemma anläggningen. Det går inte att få bra ljud i en bil...(särskilt inte med 3" avgas hela vägen och det har vi ju alla)
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #8

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Man kan tex. kolla på Kenwoods billigaste dubbelDIN DDX5024. Denna har bla bättre D/A omvandlare 24 bit. ist. för Pioneers 1bit eller JVC 12bit.
    Det ä ofta ljudet som skiljer sig Kenwood mot tex. Pioneer och Alpine, när man kollar ders billigaste serier. Där vinner ofta Kenwood, men kommer man sedan upp i priser så kommer de andra ikapp och om oftast.

    Men för 3500 så får du leta på tex. blocket för att hitta en sådan. Så för 3500 är ju den Pioneer en bra maskin.
    Du får det att låta som att Pioneer's billiga modeller är helt värdelösa
    Ska man bygga välljud i en bil så får man lägga bra mycket pengar. Och något riktigt välljud kan du knappast få i en bil som ska köras med. Det är svårt att få riktigt välljud i ett stillastående hus med bl.a rumsakustik så att börja prata om DA omvandlare på 1 eller 24bitar känns lite sådär i detta sammanhanget...

    För 3500:- behöver du inte leta längre, en sådan Pioneer kommer räcka mer än väl.

    Jag ryser nästan när jag tänker på billjud, hur svårt det är. Jag har aldrig lyssnat till en enda riktigt bra anläggning i bil. Antagligen är jag fullständigt audiofil skadad av hemma anläggningen. Det går inte att få bra ljud i en bil...(särskilt inte med 3" avgas hela vägen och det har vi ju alla)
    Hehe..jodå. Det är skillnad på 1bit och 24bit även i en bil. Men ska man tänka så "det är ingen skillnad på..." om alla saker så är det klart att det går inte få det att låta bra
    Nejdå, jag menar inte att Pioneers billiga låter dåligt. OM man tex. jämför med billigare maskiner med så kallade No Name, så är det ett lyft. Men bara för att man vill välja billiga maskiner, måste mn inte välja dåliga, när det finns bättre i samma prisklass

    Jag kan säga att jag har fått Audiofiler att kanske så smått ändra uppfattning när dem lyssnat i bla. min bil. Svårt, ja det är extremt svårt och i denna bil jag bygger i just nu kommer kommer jag troligen inte få lika bra som min förra, men detta beror inte på bilen, utan jag vill att det ska se så orginal ut som det går, men ändå vara extremt välljudande

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Vad jag menade var att antal bitar hit eller dit är, i detta sammanhanget, helt ointressant i en bruksbil som ska rulla på vägarna.
    Jag vet inte, men jag kör min bil och hör lite musik och bas. Något välljud i en bil som också ska köras med, ja det är enligt mig omöjligt.
    Jag vet att du är kunnig och duktig på detta (Du hjälpte ju mig oerhört mycket när jag skulle få in mina saker)

    Om jag får ta tråden lite offtopic och peka åt anläggningarna hemma ute stugorna så gör många felet att lägga massa pengar på förstärkare och högtalare. Och det är ju inga fel med det. Problemet är bara att man ägnar inte en krona eller ens en tanke åt rumsakustiken, som ofta är väldigt dålig, och orsakar så mycket resonanser att det hade räckt med förstärkare och högtalare för en bråkdel. Kraften, dynamiken, närvaron, all känsla försvinner i sådana rum.

    Testa att placera er anläggning ute på gräsmattan, ta fram er favorit fåtölj, skiva och lyssna på musiken, känn närvaron.

    Att lägga 30-40000:- på en musikanläggning och inte ägna en tanke åt rummet är för mig helt ofattbart...tyvärr missar många detta. Har varit hemma hos flera med dyra grejer och dem tycker det låter "skitbra". Det räcker att jag kommer in i ett sådant rum så ser jag att nej, det här låter inte bra. Jag behöver inte ens höra på det... Sorry för OT

    Summan av detta blir: Att skapa riktigt välljud i en bil som också ska vara just en bil, är omöjligt, tyvärr TT-95
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Jävlar vad det började diskuteras vilt i denna tråden nu!

    Men okej, TT-95, om du inte tycker att jag ska inskaffa en p4100 för 3500:-, har du några andra modeller som DU hellre hade valt?

    obs, inget personligt angrepp, även om det låter så i meningen..obs

    MVH

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Tar inte du stereon vill jag köpa den
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    629

    Re: Pioneer AVH-P4100

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Tar inte du stereon vill jag köpa den
    Jag tar det svaret positivt! Som om jag skall köpa, vilket jag gör då antar jag
    Om ingen annan har någon annan dubbel din som utklassar p4100 eller liknande..

Liknande ämnen

  1. Pioneer f30 bt.
    Av bjork2s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 21:35
  2. PIONEER AVH-P4100DVD
    Av göken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 19:46
  3. Gps puck Pioneer
    Av neonodia i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 00:27
  4. Montera Pioneer i 95-02:a??
    Av Cobolt_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 10:05
  5. pioneer AVIC-X1R
    Av Saab Eric i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •