Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Gasrespons 9-3 aero -01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Gasrespons 9-3 aero -01

    Hej.

    Jag undrar hur gasresponsen i denna bil skall vara. Bilen är ej trimmad.
    Tycker själv att den känns 'seg', turbomätaren rör sig ganska lite och långsamt, man får 'stämpla' för att mätaren skall hamna nära det röda fältet.
    Jag har tillgång till en 9-5 aero -00 också den otrimmad, den har ju en annan motor.
    när jag kör den så rör sig turbomätaren betydligt snabbare och går längre.
    Bilarna har kanske helt olika motorkaraktär, men jag undrar ändå om min bil går som den ska.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Hej!

    Det är väldigt olika från bil till bil även en annan likadan som din. Att jämnföra med en 9-5 Aero blir lite svårt då den har en 2.3l motor och din 2.0, 2.3an har bättre botten drag en 2.0an plus en hel del mer vrid.

    Som ex. så har ja kört några 9-5or och alla har vart lite olika.. största skillnaden var mellan min och brorsans förra, på hans bil var man tvungen att tryck fullt för att det skulle vara fullt, på min var det fullt redan vid kanske 75% gas (pedalen) det kändes som så iaf.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    är medveten om att det inte riktigt går att jämföra 9-3 mot 9-5.
    Men det kan väl inte vara så att t.ex 2st nytillverkade 9-3 aero skall skilja sig så mycket?
    Begangnat så kan man ju tänka sig att det skiljer sig, men då måste det väl vara något som inte funkar som det ska.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Leta efter läckande slangar på 9-3an, låter som du har ett läckage någonstans.
    min är inte allt för seg kan jag säga
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Nej det har du ju rätt i.. min jämnförelse är mellan en 00a och en 04a så viss skillnad är det nog redan från fabrik..

    Hur går bilen annars? kan det vara att den inte är riktigt frisk?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Det kan vara så att min bil har någon sjukdom.. är det jag försöker reda ut.
    kanske blir så med en snart 10 år 'FRÄN'SVART aero som inga pojkar har haft råd att hålla efter..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    138

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    gör som kwansa sa och leta efter läckage, alternativt byt ut alla vacuumslangar....mina slangar läckte (bland annat, hade andra fel också), men den lämnade innan bytet ca 25% (om jag inte minns fel) mindre luftmassa än begärt, ca 150 hk och typ 180-200 Nm....otroligt stor skillnad mot orginal

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Lite att kika på här:

    viewtopic.php?f=3&t=94149
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Har varit ute på en testrepa med 'R' slang både i och urkopplad.
    märkte inte någon större skillnad, gick kanske lite bättre med slangen urkopplad.
    Om jag kör i 80-100 km/h på 4:ans växel, så går turbomätaren till det röda fältet men inte in i det, först när man 'ställer sig på gaspedalen'.

    Bilen går inte ryckigt, känns mera som att den tvekar lite vid gaspådrag.
    Lite för halt nu för att testa ordentligt...

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Tvekar bilen och går lite ryckigt så kan det vara bränslepumpen som inte hänger med, kollas lättast upp med tryckmätare som finns hos Saabverkstad.

    En liten bild på varför 9-5 Aero känns alertare än 9-3 Aero även i originalskick, mappen heter PedalMapCal.X_ManFacTab och är från MY01(klicka för större bild):


    9-5Aero till vänster och 9-3Aero till höger.
    Det man ser är vad gaspedalens rörelse multipliceras med vid olika hastigheter, 9-3 ligger linjärt hela vägen med nästan 1:1, dvs trycks gaspedalen ner 50% så går styrdonet in och ger 50%. i 9-5 däremot så multipliceras (vid 100km/h) gaspedalens rörelse med 1,229 och därmed får man en illusion av att bilen har bättre respons, fiffigt med elektroniskt gasspjäll
    Senare 9-5 Aero har ökat på detta ytterligare och multiplicerar nästan med 1,5 istället!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Jag har framfört tanken om att bränslepumpen är dålig till min bilmek, men han trodde inte att det skulle vara felet. Då skulle bilen gå mycket sämre/inte alls menade han.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Gasrespons 9-3 aero -01

    Citat Ursprungligen postat av han-s
    Jag har framfört tanken om att bränslepumpen är dålig till min bilmek, men han trodde inte att det skulle vara felet. Då skulle bilen gå mycket sämre/inte alls menade han.
    Får du 2,7bars bränsletryck istället för 3 så gör det lite skillad, bilen kan rycka osv när den inte går lambdareglerat.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Gasrespons i 9-5 2.0t
    Av d94ka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •